Prijsklasse friese merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliej

Prijsklasse friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 19:50

Ik hoop dat het hier goed staat en anders mijn diepe excusses!!

Ik werk al een tijdje voor andere mensen met het beleren, rijden en trainen van paarden. Mijn enige eigen paardje is een mini shetje :) waar ik helemaal dol op ben. Nu ik niet altijd meer even goed kan met de mensen bij wie ik de stal huur, omdat hij nogal een geldwolf is, is wel eens het balletje gaan rollen om het paard dat ik van hem lease over te kopen.
Mijn vriend heeft een goed betaalde vaste baan, we wonen nog niet op onszelf, maar zijn wel aan om ons heen aan het kijken naar een klein boerderijtje met stalletjes, wel een opknappertje, omdat hij graag wil verbouwen en dergelijke. Ik reken er wel op, dat het nog wel een of twee jaartjes gaat duren voordat het zover is, we hebben er geen haast mee.

Maar goed, nu had ik het met andere pensionklanten erover. Ik gok namelijk zelf dat het paard dan haast wel een 8000 moet gaan kosten (hij is echt een geldwolf en zou de jackpot er wel voor vragen). Het paard staat niet te koop, wat waarschijnlijk ook wel een rol mee zou spelen.
Nu zei de pensionklant, nou nee, 4000 euro dan moet het eigenlijk echt wel ophouden. De markt is zo ver ingezakt dat het echt niets meer waard is...

Ik ben zelf totaal niet thuis in de markt, ik koop en verkoop niet in de paarden. Dus ik ben erg benieuwd wat de echte kenners hiervan zeggen, om toch wel tot een redelijk reeel beeld te kunnen komen.

De merrie waar het omgaat is 7 jaar oud, stermerrie 2e premie. Moeder is 2e premie ster, overgrootmoeder is stamboek. Ze is dus geen volpapier. Moeder is wel preferent.
Vader is Onne 376 en vadersvader is Sjaard 320. Zelf heeft ze nog geen goed presterende veulens gehad.
Ze is onder het zadel beleerd, niet voor de kar en loopt op het moment tegen niveau L2 aan, maar nog niet helemaal.

Afbeelding

Afbeelding

Jamiejoyce

Re: Prijsklasse friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:46

Ik denk dat ze er ongeveer 5000 voor vragen als ze op internet kijkt echter weet ik het niet zeker, die van mij koste een stukje minder, maar die was 4 en net zadelmak dus nog niet ingereden en alleen 2e premie als vullen

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 20:55

Okay, als ik ergens anders op bokt kijk, dan wordt er voor een paardje met veulenstamboek en net beleerd gezegd dat ze misschien 2000 gemiddeld waard zijn, dus wel moeilijk in te schatten dan!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 20:56

Ik denk dat het ook wel een beetje zo is wat de gek ervoor geeft. En laat ik nu heel gek zijn op deze dame :P

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:02

Ik zou zelf eigenlijk wel zeggen wat meer dan 5000,-
Of op z'n minst 5000,-

Mijne was 3, net zadelmak en alleen veulenboek. Wel wat goedkoper, maar die gebuik ik een beetje als indicatie :P

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 07:51

Als hij eigenlijk niet wil verkopen, dat idee iig zelf niet heeft, waarom zou hij er dan een reeele prijs voor moeten vragen? Ik zou als ik jou was voor mezelf bedenken wat je maximaal aan een paard uit zou willen geven en dan aan hem vragen of hij wil verkopen en wat in dat geval zijn vraagprijs zou zijn. Het doet er dan eigenlijk niet toe of zijn prijs voor dit paard reeel is, hij houdt haar tenslotte net zo lief zelf. Tenslotte is de prijs van een paard altijd deels op "wat de gek ervoor geeft" gebasseerd.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 08:12

Daar gaat het ook niet om. Het gaat mij erom dat als hij met 10.000 euro aan komt zetten, dat ik dan wel weet dat dit geen normale prijs heeft. Ik verwacht wel dat hij meer gaat vragen dan ze waard is, maar dat vind ik logisch aangezien ze niet te koop is eigenlijk, dus ja, dit is dan een geval van wat de gek ervoor geeft. Het is echter wel zo, dat ik natuurlijk niet 10.00 euro aan het paard uit ga geven, omdat dat geen realistisch is. Maar een beetje een richtprijs, wat ik zou kunnen verwachten was meer mijn vraag. Ik weet wel wat mijn max is, maar denk eigenlijk niet dat haar eerlijke waarde is zeg maar. Gewoon om even een idee te hebben...

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:23

Ik zou zelf een beetje gaan zoeken op internet wat de prijzen voor zo'n fries zijn. eb zelf net ook een beetje voor je zitten zoeken, maar denk dat dat al snel uit zal komen op 6000 euro. Als de eigenaar het paard eigenlijk ook al niet wil verkopen, zal hij de prijs waarschijnlijk ook nog eens hoger maken...

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:14

Je zult voor je zelf uit moeten maken wat je voor dit paard over hebt.
Voor de handel is dit paard 2000 a 2500 waard.
Op marktplaats staan vaak veel te hoge vraag prijzen
Daar gaat maar een enkeling voor weg.
Geen vol papier en niet drachtig dan gaat de prijs hard achteruit.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:21

Abel1970 schreef:

Ben het ermee eens dat ze voor hogere prijzen erop staan, maar 2000 a 2500 euro is wel weer erg laag...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:48

Hoe is het karakter?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:51

is ze groter dan 165cm €5000-6000 is ze kleiner dan 165cm €4000-5000

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:54

Ik heb niet super veel verstand van wat er op dit moment allemaal op de markt gebeurt, maar als mijn stalbaas een fries verhandeld met dit papier, leeftijd en klasse zitten ze meestal wel rond de €4000,-. Nou wordt er bij ons erg veel waarde gehecht aan het papier omdat er veel gefokt wordt dus dat speelt bij ons altijd een grote rol bij het maken van een prijs.

Daarnaast telt de grote inderdaad ook mee zoals Ania hierboven ook al zegt.

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:34

De verkoopprijs is de prijs waarvoor de eigenaar afstand van haar wil doen. Dit kan nog wel eens een stuk afwijken van haar marktwaarde. Zeker als het paard eigenlijk niet te koop is en de eigenaar weet dat je erg gek met het paard bent.

Wat betreft marktwaarde worden er bedragen genoemd zoals 2000 - 2500 die echt belachelijk laag zijn voor een 7 jarige stermerrie. Het is een vruchtbare merrie die al 4 jaar op rij een gezond veulen heeft gegeven. Waarvan de oudste nu 3 is en dus voor het eerst echt op keuring aangeboden kon worden. Dit is gedaan en zij is stamboek geworden. De uitspraak dat ze geen goed presterende veulens heeft gehad vind ik een beetje raar (en negatief overkomen) aangezien er dus 1 nu stamboek is de rest te jong is om opgenomen te worden. Haar andere drie veulens hebben als veulen een 3e premie en 2 maal een 2e premie ontvangen. Dus gewoon nette resultaten.

Is ze dit jaar weer drachtig? want dit verhoogd haar marktwaarde aanzienlijk. Je rijdt L2 met haar (gezien je onderschrift heb je 16 november je L2 debuut gehad), ondanks dat ze elk jaar een veulen heeft gehad.

Als de beste man jou het paard gunt kun je geluk hebben en haar misschien redelijk marktconform kopen. Als ik jouw verhaal lees zou ik niet heel erg op die gun factor rekenen want om iemand neer te zetten als "hij nogal een geldwolf is" en "hij is echt een geldwolf en zou de jackpot er wel voor vragen" Tevens geef je ook zelf aan "nu ik niet altijd meer even goed kan met de mensen".

Daarnaast denk ik niet dat het heel erg slim is om je vraag en mening over de beste man zo op internet te plaatsen aangezien iedereen die een beetje in de friezen zit, ook lid is van het stamboek en dus ook precies kan zien wie de eigenaar is en waar hij woont... Dit zal de gunfactor voor het kopen zeker niet positief beïnvloeden.

Succes met je paard en ik hoop dat je haar over een tijdje toch over kan kopen.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 11:52

Isabelle_H schreef:
De verkoopprijs is de prijs waarvoor de eigenaar afstand van haar wil doen. Dit kan nog wel eens een stuk afwijken van haar marktwaarde. Zeker als het paard eigenlijk niet te koop is en de eigenaar weet dat je erg gek met het paard bent.

Wat betreft marktwaarde worden er bedragen genoemd zoals 2000 - 2500 die echt belachelijk laag zijn voor een 7 jarige stermerrie. Het is een vruchtbare merrie die al 4 jaar op rij een gezond veulen heeft gegeven. Waarvan de oudste nu 3 is en dus voor het eerst echt op keuring aangeboden kon worden. Dit is gedaan en zij is stamboek geworden. De uitspraak dat ze geen goed presterende veulens heeft gehad vind ik een beetje raar (en negatief overkomen) aangezien er dus 1 nu stamboek is de rest te jong is om opgenomen te worden. Haar andere drie veulens hebben als veulen een 3e premie en 2 maal een 2e premie ontvangen. Dus gewoon nette resultaten.

Is ze dit jaar weer drachtig? want dit verhoogd haar marktwaarde aanzienlijk. Je rijdt L2 met haar (gezien je onderschrift heb je 16 november je L2 debuut gehad), ondanks dat ze elk jaar een veulen heeft gehad.

Als de beste man jou het paard gunt kun je geluk hebben en haar misschien redelijk marktconform kopen. Als ik jouw verhaal lees zou ik niet heel erg op die gun factor rekenen want om iemand neer te zetten als "hij nogal een geldwolf is" en "hij is echt een geldwolf en zou de jackpot er wel voor vragen" Tevens geef je ook zelf aan "nu ik niet altijd meer even goed kan met de mensen".

Daarnaast denk ik niet dat het heel erg slim is om je vraag en mening over de beste man zo op internet te plaatsen aangezien iedereen die een beetje in de friezen zit, ook lid is van het stamboek en dus ook precies kan zien wie de eigenaar is en waar hij woont... Dit zal de gunfactor voor het kopen zeker niet positief beïnvloeden.

Succes met je paard en ik hoop dat je haar over een tijdje toch over kan kopen.

Nou ja, de beste man weet heel goed wat mijn mening over hem is dus daar ben ij niet bang voor... Waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben is hoe je dit allemaal weet.
Ik heb al haar veulens meegemaakt en tot nu toe zie ik in de ontwikkeling ze nog niet zo ggeweldig uitgroeien, van de hengsten weet ik natuurlijk niet, maar tot nu toe ben ik niet onder de indruk.
Maar goed het is wel duidelijk, het was maar een vraag. Ik zal het zien, het is dan ook nog niet aan de orde...

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:04

De naam van je paard staat in je onderschrift. Als je lid bent van het fries paarden stamboek kun je de gegevens van alle geregistreerde friese paarden inzien. Dus ook van jou paard. In die gegevens staan onder andere op welke keuringen ze zijn geweest, wat hun nakomelingen zijn enz enz en als je bij het veulen van dit jaar kijkt en naar de fokker van Tsjimme dan staat daar de naam van de beste man met woonplaats vermeld.

Hoe de paarden/veulens zich in werkelijkheid hebben ontwikkeld weet ik niet aangezien ik je paard, haar veulens en de beste man niet ken, maar op papier ziet het er niet slecht uit.

Voor nu in ieder geval veel plezier met haar en succes met de dressuur.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 12:23

Nu ik het opnieuw lees, merk ik dat dit bericht hierboven er raar overkomt. Dat is niet de bedoeling, sorry Isabelle, om je Aaan te vallen! Ik ben oprecht nieuwgierig.
En tegenover de beste man is het ook niet eerlijk, het is een hele goede aardige vent, mag ook alles van hem. Ik heb alleen een andere mening met over het verzorgen van paarden, ontrent het bezuinigen op voer en dierenarts dergelijke, maar daar wil ik me verder biet over uit laten.
Ik denk dat de kortste klap is om hem gewoon zelf te vragen!

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:48

Ik voelde me niet aangevallen. Het was duidelijk dat je geen idee had welke informatie er allemaal vrij verkrijgbaar is als je lid bent van het stamboek en dat je hierdoor wat overdonderd was.

Ik denk dat je bij je OP iets te snel op enter hebt gedrukt in je enthousiasme / hoop om duidelijkheid te krijgen of dit paard voor jou (in de toekomst) is weggelegd. Ik vind het een goede en verstandige beslissing van je dat je het rechtstreeks aan de eigenaar gaat vragen. Niemand kan in de beste man zijn hoofd kijken en gokken welke prijs hij aan het paard gaat hangen. Door het te vragen heb je duidelijkheid en kun je verder sparen of langzaam aan het idee wennen dat dit paard nooit de jouwe zal worden. (al hoop ik wel dat het je in de toekomst gaat lukken want je bent duidelijk gek op het paard)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 13:37

Weet je wat het is. Dit beestje ken ik al vanaf de geboorte, zelf opgevoed, beleerd en getraind. Het idee om haar daar achter te laten gaat me aan het hart. Ik ga me dan schuldig voelen en iedere dag afvragen hoe het met haar gaat en gezien de verzorging weet ik hoe hey haar zal vergaan en ik ben bang dat ik dat niet zou kumnen. Er zijn natuurlijk belangrijkere dingen dan mijn paard en daardoor ben ik realistisch, als ze niet van mij kan worden gaat het over, maar zal met veel pijn zijn! Maar in ieder geval bedankt! Erg interessant!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:08

Abel1970 schreef:

Weet niet waar je dit bedrag vandaan hebt. Maar dit is het paard van ts helemaal niet waard. Denk dat als ze rond de 4500-5000 euro aardig in de richting zit.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:24

Ik denk ook dat je voor haar 4-5000 kan betalen na onderhandelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:31

TS, weet je ondertussen al of hij uberhaupt wil verkopen?

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:31

Ben er nog niet echt aan toe gekomen. Hij werkt overdag als ik op stal ben. Gisteren wat problemen met een ander paard dus het is nog niet echt te spraken geweest, wel dat hij eventueel een ruil zou willen voor bijvoorbeeld jonger paard, omdat hij dan ook ander bloed heeft om mee te fokken. Maar mijn vriend en ik moeten eerst maar een eigen huisje met stalletje enzo voordat ik daarover verder ga. Maar was niet negatief in ieder geval!