Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

)
.

Tinky12 schreef:Paspoort hoeft niet op naam...paspoort hoort bij paard,niet bij eigenaar.Kan wel maar is net zo min verplicht als het paard op je naam zetten
Als je een paspoort aan wil vragen zonder papieren moet je even contact opnemen met het Fjordenstamboek.Daar was (toen de tijd) iemand die PVE-paspoorten aanmaakte voor raslose paarden (en voor mensen die ruzie hadden met hun eigen stamboek)
Je hebt wel een chipnummer nodig ed
Er wordt dan geen ras ed in het paspoort vermeld,alleen aftekening,chipnr,kleur en geslacht.
Erretje schreef:Een kennis van mij heeft jaren geleden een PRE ruin gekocht bij een Nederlandse stal. Nu is zij door omstandigheden de papieren kwijt. Maar het is natuurlijk verplicht om een paspoort te hebben. Na het checken van het chipnummer bij het ANCCE en in Nederland bij chipnummer.nl blijkt hij niet in NL geregistreerd te staan en dus ook niet op naam van de Nederlandse eigenaresse.
Nu wordt het dan wel een hele lastige en kostbare zaak om alle duplicaat zaken op te vragen, omdat zij ook niet direct kan aantonen dat ze de eigenaresse is.
Had de verkopende stal dit niet moeten doen? Hem importeren en registreren in NL?
Kun je hem nu opnieuw laten chippen en een KNHS paspoort aanvragen bijvoorbeeld?
janderegelaa schreef:Je kunt geen paspoort aanvragen want het paard heeft een chip DUS is er een paspoort. Als eigenaar kun je een duplicaat paspoort aanvragen bij vermissing maar dan moet je wel de papieren hebben.
Tinky12 schreef:janderegelaa schreef:Je kunt geen paspoort aanvragen want het paard heeft een chip DUS is er een paspoort. Als eigenaar kun je een duplicaat paspoort aanvragen bij vermissing maar dan moet je wel de papieren hebben.
En als je nu een paard zonder papieren hebt...niet elk paard heeft papieren.
Even contact opnemen met PVE...link had ik al gegeven.
Sammie schreef:Paarden zonder papieren kunnen prima een paspoort hebben. Dat laatste is nl. verplicht. Dat eerste niet.
Het is spijtig, maar dit gaat gewoon een dure aangelegenheid worden. En er is geen andere route. (dwz dat je niet de boel belazerd)
janderegelaa schreef:Als je een paard zonder papieren hebt moet je die in principe bij de laatste eigenaar halen. Ik kan me wel voorstellen dat je met een aangifte van vermissing een nieuw paspoort krijgt.
Tinky12 schreef:janderegelaa schreef:Als je een paard zonder papieren hebt moet je die in principe bij de laatste eigenaar halen. Ik kan me wel voorstellen dat je met een aangifte van vermissing een nieuw paspoort krijgt.
Niet elk paard staat geregistreerd bij een stamboek...dat is ,zoals Sammy al zegt, niet verplicht.Er zijn namelijk ook zat rasloze paarden.Paspoort en stamboekpapier staan los van elkaar,paspoort is wettelijk verplicht,stamboekpapier niet.
TS moet gewoon even contact opnemen met het PVE en vragen wat voor haar de procedure is om bij dit paard een paspoort te krijgen.