Papieren kwijt stamboek, KNHS paspoort aanvragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Erretje

Papieren kwijt stamboek, KNHS paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 09:31

Een kennis van mij heeft jaren geleden een PRE ruin gekocht bij een Nederlandse stal. Nu is zij door omstandigheden de papieren kwijt. Maar het is natuurlijk verplicht om een paspoort te hebben. Na het checken van het chipnummer bij het ANCCE en in Nederland bij chipnummer.nl blijkt hij niet in NL geregistreerd te staan en dus ook niet op naam van de Nederlandse eigenaresse.

Nu wordt het dan wel een hele lastige en kostbare zaak om alle duplicaat zaken op te vragen, omdat zij ook niet direct kan aantonen dat ze de eigenaresse is.

Had de verkopende stal dit niet moeten doen? Hem importeren en registreren in NL?

Kun je hem nu opnieuw laten chippen en een KNHS paspoort aanvragen bijvoorbeeld?

StalNollie

Re: Papieren kwijt stamboek, KNHS paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:38

Je had zelf moeten onderzoeken of alles klopte dus vorige eigenaar is was niks verplicht.

Je zou deze vraag naar het knhs kunnen stuten of de cholip daar geregistreerd kan worden. Een tweede chip mogen ze niet zetten en zal ook niet worden gedaan

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:50

Bij aanschaf hoor je het paspoort ook op je naam te zetten, je kennis heeft hierzelf dus het ee.a. nalaten. In het paspoort staat het chipnummer, dit behoort te corresponderen met de chip in het paard. Vrees dat dit een dure aangelegenheid gaat worden dus.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 15:02

Dat is inderdaad niet gebeurd. Maar ze wist ook verder niet hoe dat exact moest zo blijkt. Ze dacht dat ze dat wel had gedaan. De Nederlandse importeur/verkoper heeft het paard niet overgeschreven en nu blijkt dat hij nog op de naam staat van de Spaanse verkoper... zucht.. Dat wordt inderdaad een dure grap.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:15

Vraag anders j dierenarts wat te doen of bij de KNHS. Ik heb nooit de paspoorten van mijn paarden op mijn naam gezet, maar die komen dan ook niet uit het buitenland.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 11:56

KNHS heb ik gevraagd, die zegt dat je een duplicaat moet opvragen bij de paspoortuitgevende instantie, het ANCCE in dit geval. Ik probeer de laatst bekende eigenaar op te sporen, maar die kan ik online in ieder geval niet vinden...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:18

Paspoort hoeft niet op naam...paspoort hoort bij paard,niet bij eigenaar.Kan wel maar is net zo min verplicht als het paard op je naam zetten ;)

Als je een paspoort aan wil vragen zonder papieren moet je even contact opnemen met het Fjordenstamboek.Daar was (toen de tijd) iemand die PVE-paspoorten aanmaakte voor raslose paarden (en voor mensen die ruzie hadden met hun eigen stamboek :P )

Je hebt wel een chipnummer nodig ed

Er wordt dan geen ras ed in het paspoort vermeld,alleen aftekening,chipnr,kleur en geslacht.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 12:23

Chipnummer hebben we. Zijn paspoort hoeft ook niet op naam, maar de papieren wel om een duplicaat aan te vragen. Maar bij navraag blijken de papieren ook helemaal niet op haar naam te staan. En dat moet om een duplicaat aan te vragen :roll: .

Bedankt voor de tip in ieder geval, het paspoort is ook het belangrijkst, want nu kunnen we gewoon het erf niet af.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:25

Een man van Fjordenstamboek heeft voor mij aantal jaren geleden gedaan,erg aardig en zonder gezeur :j

Je moet dan gewoon even bekijken hoeveel meerwaarde papieren hebben...

Belangrijk voor fok of shows?...anders doen ze het ook super zonder stamboekpapier hoor ;)

http://www.nl-paardenpaspoort.nl/

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:50

Nee, is niet belangrijk, het is een ruin :D . Gewoon evt. voor wedstrijden en om hem mee het erf af te kunnen nemen. In principe wordt hij ook niet verkocht, is niet de bedoeling.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:02

Tinky12 schreef:
Paspoort hoeft niet op naam...paspoort hoort bij paard,niet bij eigenaar.Kan wel maar is net zo min verplicht als het paard op je naam zetten ;)

Als je een paspoort aan wil vragen zonder papieren moet je even contact opnemen met het Fjordenstamboek.Daar was (toen de tijd) iemand die PVE-paspoorten aanmaakte voor raslose paarden (en voor mensen die ruzie hadden met hun eigen stamboek :P )

Je hebt wel een chipnummer nodig ed

Er wordt dan geen ras ed in het paspoort vermeld,alleen aftekening,chipnr,kleur en geslacht.

Je kunt geen paspoort aanvragen want het paard heeft een chip DUS is er een paspoort. Als eigenaar kun je een duplicaat paspoort aanvragen bij vermissing maar dan moet je wel de papieren hebben.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 14:09

De papieren zijn weg en het paspoort ook. Als het paard gewoon goed op haar naam was gezet viel het nog wel mee. Maar hij staat nog op naam van iemand uit spanje... Hij is ook nooit in NL geregistreerd of iets dergelijks.

Ze moet dus eerst aantonen dat ze de eigenaar is en dan pas kan ze een duplicaat aanvragen. Dat kost nogal wat. Het is een ruin en hij gaat niet weg, dus de meerwaarde ervan is er ook niet. Dus de vraag is of het anders kan. Dat hij dan rasloos is, maakt haar niet uit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:52

Erretje schreef:
Een kennis van mij heeft jaren geleden een PRE ruin gekocht bij een Nederlandse stal. Nu is zij door omstandigheden de papieren kwijt. Maar het is natuurlijk verplicht om een paspoort te hebben. Na het checken van het chipnummer bij het ANCCE en in Nederland bij chipnummer.nl blijkt hij niet in NL geregistreerd te staan en dus ook niet op naam van de Nederlandse eigenaresse.

Nu wordt het dan wel een hele lastige en kostbare zaak om alle duplicaat zaken op te vragen, omdat zij ook niet direct kan aantonen dat ze de eigenaresse is.

Had de verkopende stal dit niet moeten doen? Hem importeren en registreren in NL?

Kun je hem nu opnieuw laten chippen en een KNHS paspoort aanvragen bijvoorbeeld?

De stal die hem geïmporteerd heeft die heeft netjes de papieren erbij gegeven. Die treft geen blaam.

Wordt dat paard nooit geënt want dat moet toch in het paspoort...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:38

janderegelaa schreef:
Je kunt geen paspoort aanvragen want het paard heeft een chip DUS is er een paspoort. Als eigenaar kun je een duplicaat paspoort aanvragen bij vermissing maar dan moet je wel de papieren hebben.

En als je nu een paard zonder papieren hebt...niet elk paard heeft papieren.
Even contact opnemen met PVE...link had ik al gegeven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:07

Tinky12 schreef:
janderegelaa schreef:

En als je nu een paard zonder papieren hebt...niet elk paard heeft papieren.
Even contact opnemen met PVE...link had ik al gegeven.

Als je een paard zonder papieren hebt moet je die in principe bij de laatste eigenaar halen. Ik kan me wel voorstellen dat je met een aangifte van vermissing een nieuw paspoort krijgt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:12

Paarden zonder papieren kunnen prima een paspoort hebben. Dat laatste is nl. verplicht. Dat eerste niet.

Het is spijtig, maar dit gaat gewoon een dure aangelegenheid worden. En er is geen andere route. (dwz dat je niet de boel belazerd ;) )

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:13

Sammie schreef:
Paarden zonder papieren kunnen prima een paspoort hebben. Dat laatste is nl. verplicht. Dat eerste niet.

Het is spijtig, maar dit gaat gewoon een dure aangelegenheid worden. En er is geen andere route. (dwz dat je niet de boel belazerd ;) )

Papieren valt ook het paspoort onder Sammie. Ik zal het speciaal voor jou anders zeggen. Als je een paard koopt zonder paspoort moet je bij de vorige eigenaar zijn.

Alleen gaat dat in dit geval niet op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:15

Ik zal het dan speciaal anders zeggen. Ik had en heb het over stamboekpapieren. Ik zie daar toch echt onderscheid in als zijnde náást het paspoort. :)

Paard kopen zonder paspoort is overigens in deze tijden ernstig niet slim meer, maar goed dat is een beetje mosterd na de maaltijd :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 07:15

janderegelaa schreef:
Als je een paard zonder papieren hebt moet je die in principe bij de laatste eigenaar halen. Ik kan me wel voorstellen dat je met een aangifte van vermissing een nieuw paspoort krijgt.

Niet elk paard staat geregistreerd bij een stamboek...dat is ,zoals Sammy al zegt, niet verplicht.Er zijn namelijk ook zat rasloze paarden.Paspoort en stamboekpapier staan los van elkaar,paspoort is wettelijk verplicht,stamboekpapier niet.

TS moet gewoon even contact opnemen met het PVE en vragen wat voor haar de procedure is om bij dit paard een paspoort te krijgen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 07:20

Tinky12 schreef:
janderegelaa schreef:

Niet elk paard staat geregistreerd bij een stamboek...dat is ,zoals Sammy al zegt, niet verplicht.Er zijn namelijk ook zat rasloze paarden.Paspoort en stamboekpapier staan los van elkaar,paspoort is wettelijk verplicht,stamboekpapier niet.

TS moet gewoon even contact opnemen met het PVE en vragen wat voor haar de procedure is om bij dit paard een paspoort te krijgen.

En bij PVE krijgt ze zelfde antwoord als hierboven is gegeven, duplicaat dient te worden aangevraagd bij oorspronkelijk uitgevende instantie....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 07:44

Als je een officieel duplicaat paspoort wil zul je de stamboek papieren nodig hebben. Anders weet de instantie niet welk paard het is en bij wie het hoort. Dat wordt zoals ik het hier lees een onmogelijke en onnodige opgave. Je dierenarts kan de chip uitlezen en een formulier invullen met alle gegevens zoals aftekeningen, kruintjes e.d. Daarmee kun je bij een ander (goedkoper Nederlands )paspoort uitgevende instantie een duplicaat aanvragen. Het dier wordt dan als rasloos geregistreerd. Maar je kunt ook de buitenlandse organisatie even bellen/mailen om te kijken wat er mogelijk is. Misschien dat die ook wel genoegen nemen met het formulier van de dierenarts.
Als je voor de rasloze versie gaat ben je ongeveer €100 kwijt. Bezoekje dierenarts en aanvragen paspoort. Dit kun je ook combineren met een enting of iets dergelijks. Dan scheelt het weer.
Voor de duurdere versie was ik rond de €300 kwijt. Ik had wel de papieren en het paspoort naar geen medische bijlage en exportcertificaat van het stamboek, en die had ik voor het buitenland weer nodig. Het is een heel gedoe geweest maar uiteindelijk wel gelukt.
Je kunt me altijd pb-en ik heb denk ik elke mogelijk instantie hierover aan de telefoon gehad. :D

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 20:59

Hai Jennyj, dank je voor je uitgebreide reactie, ik pb je even! De rest ook trouwens! Pb ik niet hoor, maar bedankt... :D