[H] Hengstenkeuze voor voorl. keur spr. merrie v. Singapore

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvet_90

[H] Hengstenkeuze voor voorl. keur spr. merrie v. Singapore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 22:16

Hallo allemaal,

Al enige tijd loop ik met het idee in mijn hoofd om een veulen te fokken bij mijn merrie, Femke.

Afbeelding

In het kort:
Naam: Femke
Afstammeling: Singapore x Lupicor x Holland
Schofthoogte: 1,66m
Leeftijd: 4 jaar
Karakter: Erg heet, bloederig en sensibel

Femke is een zeer werklustig paard met drie bovengemiddeld goede gangen. Ze heeft afgelopen jaar het Fries kampioenschap vrijspringen voor 4 jarigen gewonnen in Sonnega met 110,5 punt. Hiermee de nummer 2 van de driejarigen en vierjarigen samen. Hier behaalde ze de volgende punten:

Type: 8
Stap: 7
Draf: 8,5
Galop: 7,5
Vermogen: 7,5
Reflex: 8,5
Techniek: 8
Afdruk: 8
Souplesse: 8
Aanleg: 8

Tijdens de stamboekkeuring afgelopen jaar ster verklaard en op de centrale keuring voorlopig keur verklaard met de opmerking dat het een zeer charmante merrie betrof. Ze kreeg hier wel een opmerking over haar halsvorm. Ze draagt haar hals in beweging zeer goed, maar wil bij spanning nog wel eens wat onderhals opzetten. Dit doet ze niet als je haar netjes neerzet.

De cijfers tijdens de stamboekkeuring waren als volgt:

Exterieur: 75
Stap: 75
Draf: 80
Galop: 75
Reflexen: 70
Techniek: 75
Vermogen: 70
Aanleg: 75

Ze liet zich hier tijdens het vrijspringen niet zien zoals ze normaal doet. De aanjagers maakten tot mijn frustratie een aantal jaagfouten die haar erg gespannen maakten. Hierdoor heeft ze zelfs gestopt op een oxer, wat ze normaal nooit doet. Al met al een beetje haar vertrouwen beschadigd. :(:)

Onder het zadel is het een zeer werklustig paard, die eigenlijk té sensibel is. Ze is braaf, maar heeft wel overal een duidelijk eigen idee over. Rust is moeilijk te vinden.

Ik heb nog weinig met haar gesprongen onder het zadel. Ze is erg angstig en onzeker en vlucht voor de hindernis. Zodra ze haar rust wat vindt, laat ze wel hele goede sprongen zien. De verwachting is dat ze het werk, zodra ze hierin haar rust vindt, goed aankan en lijkt zeker potentie te hebben voor het hogere werk.

Ik zoek een hengst voor haar die wat betreft karakter zeker niet moeilijker is.
Zij is zelf wat betreft type erg bloederig en small, Liefst meer maat en body, maar is geen pré. Zoals ze zelf is, is ook goed. Daarbij is haar hals enigszins een aandachtspunt dus dit moet de hengst ook goed doorfokken.

Ik heb zelf al enig onderzoek verricht en aangezien Cor de la Bryére al ontelbaar vaak in haar lijn zit, lijkt het me beter om een hengst te zoeken die vrij is van deze hengst, indien iemand hier een ander idee over heeft, hoor ik dat graag. Ik sluit namelijk nog niets uit.

Ik ben zelf goed te spreken over de nakomelingen van Quasimodo Z. Nakomelingen hebben meewerkende karakters, hij past zelfs goed op bloederige merries en kunnen allen goed springen.

Daarnaast heb ik de volgende hengsten al bekeken:
Harley VDL (op aanraden kennis, maar ben bang voor teveel bloed i.v.m. heartbreaker)
Arezzo (zit Cor de la Bryere achter, maar nakomelingen spreken me wel zeer aan)
Zirocco Blue (Ken een aantal nakomelingen van hem, zijn erg moeilijk, dus valt voor mij af)
Warrant
Tangelo van de Zuuthoeve

Eigenlijk heb ik nog een legio aan hengsten bekeken, en ik ben gewoon heel benieuwd wat jullie zouden doen.

SophievdV

Re: [H] Hengstenkeuze voor voorl. keur spr. merrie v. Singapore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:56

Ik heb je merrie gezien in Boijl en in Warga. Ik vind het een zeer aansprekend dier wat veel "bloed toont". Zelf zou ik letten op voldoende lengte, een beetje meer body misschien en naar aanleiding van wat je schrijft het karakter.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:27

Eldorado van de zeshoek

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 15:38

Pletje, bedankt voor het compliment. Ik vind haar ook erg aansprekend. Het is een paard met eigenlijk een heek fijn karakter, maar door haar onzekerheid en hectiek wel heel moeilijk om mee om te gaan soms. Welke hengst vind jij hier goed op passen?

Tanjaatjuh, ik zal me verdiepen in Eldorado van de zeshoek. Wat maakt dat je juist die hengst goed vindt passen?

Edit: ik zie dat hij afstamt van corrado 1. Singapore zelf stamt af van accorado 1, ditzit wat betreft bloedlijn erg dicht bij elkaar. Vraag me af of dat daarmee een verstandige keus zal zijn...

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:05

Heb jou'n merrie ook gezien. Was zelf aanwezig op beide keuringen met paarden.
Zeer aansprekend paard en je kunt meerdere kanten op met haar, doordat ze een mooi bloederig type heeft. Wel is lengte een puntje.
Misschien is de jonge hengst Etoulon een optie. Hengst met body, fijne beweging, lengte en maat. Lijkt een fijn karakter te hebben.
Verder dacht ik aan Indorado, maar dan zit je met lijn inteelt en Indorado's willen de onderhals er ook nog wel eens op zetten. Wel hebben ze een goed karakter, koel, nuchter. Tenminste de indorado's die ik heb meegemaakt.

Quasimodo Z ben ik niet zo gek van, zie er wel goede paarden van, maar niet altijd gemakkelijk en soms wat op de kop gebouwd.

Tangelo van de Zuuthoeve is ook niet zo'n gekke keus. Paar hele fijne jonge van gezien.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 22:24

Etoulon vind ik ook erg interessant, nog een jonge hengst, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Ik zal de nakomelingen van deze hengst de komende tijd wat scherper in de gaten houden.

Wat je zegt over Quasimodo nakomelingen ben ik wel met je eens, al heb ik er toch wel een aantal hele fijne van gezien. Maar Femke is ook wat neerwaarts gebouwd, iets kort voorbeen. Dus kan het inderdaad verkeerd uitpakken.

In wat voor opzichte vindt je Tangelo v.d. Zuuthoeve bij de merrie passen?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:50

Achter Harley zit Carthago, ook inteelt op Cor trouwens. Maar van dat Heartbreaker bloed zou ik niet altijd bang zijn, hijzelf toont toch echt super werkwillig in de ring. Tis wel echt een prestatiehengst, dat wordt een hele grote, volgens mij.

Etoulon is met Toulon ook een nakomeling van Heartbreaker trouwens, maar die zou ik er ook wel durven opzetten. Hij heeft wel maat en lengte. Ik heb er zelf nog geen veulens van gezien, dus ik weet wel niet hoe die doorfokt.

Van Tangelo ben ikzelf wel grote fan. Deze heeft echt body, beweging en hij strooit niet echt. Ze zouden ook echt gekend zijn voor het rijdbare & coole erin. Hij staat al lang op mijn lijstje voor een bepaalde merrie hier, maar schoonpapa wil niet mee ;)

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 23:59

Ik zal het een en ander hier ook eens in de groep gooien en kijken wat de mensen in mijn omgeving ervan vinden. Altijd leuk dat andere mensen meedenken. Het zou voor mij het eerste veulen zijn die ik fok, dus ervaring ontbreekt het nogal aan. Ik probeer veel nakomelingen te bekijken van de hengsten die ik interessant vind, vergelijk ze via de hengstendatabase en kijk ook naar het soort merries er bij de hengsten zitten. Dat geeft ook weer nuttige informatie.

Als iemand nog meer ideeën heeft voor deze merrie, hoor ik dat graag. We zijn nog lang niet in april/mei.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 17:49

Hallo allemaal, het topic ligt alweer een poosje stil. Zoals het nu lijkt gaat Etoulon de hengst worden voor mijn knappe Femke. Ik ben afgelopen week op de hengstenshow van VDL geweest en de nakomelingen vielen mij heel positief op. De hengst zelf vond ik nog niet eens heel speciaal, eerder een beetje gewoontjes en hij heeft ook niet denderend veel maat. Edit: Maar vanaf het moment dat hij ging springen was ik bijzonder positief verrast.

Wat denken jullie van de combinatie? Iemand die meer Etoulon nakomelingen heeft zien lopen en misschien zelfs in kan schatten in welk opzichte de hengst maat en karakter vererft?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:03

Ik ben laatst bij VDL gaan kijken met Jong KWPN. Het viel me op dat toen vooral Cardento vaak aangepaard werd met bloederige merries. Misschien is dat nog een optie?
(Ik weet weinig van fokkerij maar wil heel graag leren, vandaar dat ik hier wat opper)

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 08:03

Cardento valt voor mij af in verband met de kosten. Het zal haar eerste veulen worden en ik wil maximaal 1500 besteden aan het dekgeld.. Anders was die hengst zeker een optie geweest. Heb een aantal hele fijne en ook brave nakomelingen van hem gezien.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:44

Wat voor mij persoonlijk ook een fantastische hengst is, die maat & vermogen geeft, is Marius Claudius. Zelf jaren aan de top gelopen. Of zijn zoon, Denzel van het Meulenhof (maar ik weet niet waar die in NL verdeeld wordt)

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 15:15

@ Lientjeds: Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik een paar nakomelingen van Marius Claudius ken en dat ik die gaaf vind, zijn jonge dieren dus wat betreft karakter weet ik het niet.
Maar als ik dan een beetje ga neuzen op internet, dan vind ik hem totaal niet overtuigend en de nakomelingen zijn echte springpaarden. Mijn merrie kan heel fijn bewegen en daar wil ik eigenlijk niet op inleveren. Een beetje een luxe probleem zeg maar, een springmerrie met top bewegingen.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:59

Vorig jaar op stal een Etoulon gehad en dit jaar weer. Kan dus helaas nog niks zeggen van de maat.
Het zijn luxe en mooie veulens met voldoende maat.
Vindt Etoulon zelf een erg fijne hengst, met veel vermogen.

Heb je Dallas ook gezien? Paard met veel maat en vermogen, en lijkt niet snel onder de indruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:05

Ik weet niet of je houdt van oud bloed, maar misschien Farmer?
Fokt erg brave, werkwillige paarden. Is zelf vrij breed ingezet, misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik zelf een Farmer gehad hebt maar ik zou 100% zeker weer een Farmer kopen op basis van papier.
Hij is zelf overigens ook erg makkelijk, ik heb hem bezocht toen hij net terug was uit verweggiestan voor een maand of 3 dekdienst.. Stond te kroelen met de hond, kon naast een merrie gezadeld worden en was zeer mensgericht en echt heel vriendelijk.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:19

@Ils_K: Fijn om te horen. Ik ben zelf niet eens heel gek van de hengst zelf, maar zijn nakomelingen hebben veel indruk op me gemaakt. Het enige wat ik een beetje jammer vind is dat de hengstendatabase aangeeft dat hij niet echt vergrotend fokt, op zich niet erg aangezien Femke zelf ook voldoende maat heeft. Is net als de hengst 1,67m. Hoe is je verwachting wat betreft maat van de Etoulon veulens en hoe zijn ze wat betreft karakter? Voor zover je er wat van kan zeggen?

Dalles durf ik eerlijk gezegd niet aan. Gaaf paard, met veel maat, vond de nakomelingen die ze toonden gaaf, mooi gemodelleerd en goed bewegen, maar de veulens deden mij wat spooky aan, dat in combinatie met mijn eigen merrie maakt dat me dat een te gewaagde keus lijkt. Daarbij was de hengst zelf ook erg heftig tijdens de hengstenshow. Hoeft opzich natuurlijk niets te betekenen.

Edit: Ik verwarde de nakomelingen met de nakomelingen van Dakar, Dalles had mooie nakomelingen maar leken wel wat spooky.

@bobje26: Ik ben wel een liefhebber van moderne paarden, mijn doel is niet alleen een goed gebruikspaard te fokken maar toch ook een goed paard dat minstens de capaciteiten heeft van de merrie zelf, liefst beter en liefst groter. Met Farmer denk ik dat je zeker leuke gebruikspaarden fokt, maat lijkt wat te ontbreken, maar ik ben er niet van overtuigd dat hij de merrie dusdanig kan verbeteren. Al blijft het natuurlijk altijd gokken! :) Wel opvallend zo veelzijdig als hij fokt, maar geen of in ieder geval zeer weinig internationaal springende nakomelingen.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 09:11

Er is al weer een poosje niet gereageerd in dit topic, maar ik wilde jullie toch graag laten weten dat Femke gister op 18 dagen drachtig is gescand van Etoulon. *\o/*

Ik heb haar de vanaf de inseminatie een beetje met rust gelaten zodat het proces optimaal kon verlopen zonder stress. Maar het blijft voor mij nieuw en ik vraag me nu eigenlijk af wat ik op dit moment wel en niet kan doen. Vooral met het oog dat ze nog geen 6 weken drachtig is en het op dit moment natuurlijk nog wel verstoten kan worden. Ik was van plan de training dressuurmatig weer op te pakken. Springen vindt ze allemaal maar spannend, in hoeverre kan ik dit het beste even laten totdat alles wat gestabiliseerd is?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:15

Gefeliciteerd!

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld Yvet ;)
Ik ben er zelf nogal nuchter in en werk altijd gewoon door met de merries. Als alles in orde is blijft het heus wel zitten in mijn ogen. Je zou dit ook even met je dierenarts kunnen overleggen.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:37

Gefeliciteerd!

Goeie keuze :D

Dit is de Etoulon van dit jaar bij ons op stal. Vindt het zelf echt een prachtig veulen.

Afbeelding

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 23:21

Bedankt allebei! Ik ben er ook hartstikke blij mee. Ik hoor tot nu toe alleen maar goede dingen.. zelfs de mensen die niet overtuigd waren heb ik al enthousiast gezien. Superleuk!

Wat betreft het wel of niet aan het werk, bedankt voor je input Gomir, geeft me wel vertrouwen :)
Voor mij is alles hierin nieuw en hartstikke spannend :)

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:58

Gefeliciteerd met de dracht!