advies hengstenkeuze Rousseau x Weltart x Larome

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankie2013

advies hengstenkeuze Rousseau x Weltart x Larome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 10:35

Mijn 5 jarige grote merrie van Rousseau x weltart blijft momenteel nog vrij puppy, daarom vind ik het niet verstandig haar in het werk meer te gaan belasten. Van de zomer heeft ze 4 maanden vrij gehad en dat heeft haar goed gedaan. Maar echt veel extra body heeft ze nog niet gekregen. Inmiddels staat ze weer rustig in training. Gezien dit verhaal ben ik me eens gaan verdiepen in de fokkerij. Mogelijk voor aankomend seizoen. En ik ben heel benieuwd wat de kenners op bokt van mijn merrie vinden en zouden aanraden qua hengstenkeuze. Ik ben momenteel nog echt oriënterend dus sta voor ieders mening open. En daarnaast vind ik het erg interessant om te leren en de fokkerij is voor mij vrij nieuw.

Oke eerst even wat informatie over de merrie;
Het gaat om de volgende merrie
Afbeelding
Afbeelding

Ingeschreven in SBS stamboek, rousseau x weltart x larome. Niet naar de keuring geweest. Stokmaat rond de 1.80 mtr. Luxe en hoog op de benen. Correct droog beenwerk. Stap en galop zijn goed, draf kan meer afdruk en met name voorbeen techniek (schoudervrijheid) zou een verbeterpunt zijn. Takt en ruimte is voldoende aanwezig. Paard waardeert zich erg op onder het zadel. En heeft veel zelfhouding. Vrij temperamentvol, maar goed te handelen. Veel go onder het zadel. Heeft een wat brutaal en nieuwsgierig karakter. Niet kijkerig of snel onder de indruk.

Ik ben op zoek naar een hengst die met name de draftechniek van mijn merrie zou kunnen verbeteren. Hengst moet niet teveel verkleinen, hoewel de merrie uiteraard goed aan de maat is zou ik hierin niet teveel willen inleveren. Doel is in eerste instantie eigen gebruik en de sport (dressuur), uiteindelijk de verkoop. Merrie is "heet" zat en hoeft dus niet meer go te krijgen. Merrie heeft niet extreem veel front maar gebruikt deze wel goed. Dus hengst mag meer front geven. Merrie heeft soms de neiging de rug wat vast te zetten tijdens het vrij bewegen, staat ook vaak met hals erop. Dus de bovenlijn is vrij strak, nog een verbeterpuntje.

Wellicht zien jullie nog meer verbeterpunten adhv mijn foto's, deze hoor ik graag want nogmaals ik leer graag en geen paard is perfect ;).

tanjaatjuhh

Re: advies hengstenkeuze Rousseau x Weltart x Larome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:02

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:18

grappig dat Westenwind hier genoemd wordt. Ikzelf heb inderdaad een westenwind, met een (vind ik) goede draf. De mijne is nu met zijn 3 jaar al ruim 1.75, en zo heb ik meerdere grote Westenwinden voorbij zien komen.

Wat bedoel je precies met draftechniek, wil je iets meer actie in de benen. Want in dat geval zou je richting Krack C bloed kunnen kijken (of misschien Charmeur, en ik denk dat qua chiqueheid, jouw merrie Charmeur best kan hebben).

Everdale zou wellicht ook een optie kunnen zijn, maar dan heb je wel lijnenteelt op Ferro. (hoeft niet verkeerd te zijn!)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:23

Ik dacht in eerste instantie ook aan Everdale , maar voegde hem hier niet toe door de lijnenteelt :D

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 15:21

Draf is wat simpel maar wel correct van de merrie. Ze mag meer afdruk hebben en wat meer spektakel over de benen zeg maar. Voorbeen in draf mist wat schoudervrijheid, oogt soms wat stekerig. Achterbeen kan ook wat sterker inkomen maar is wel goed te activeren onder het zadel. Haar galop daarentegen is heel ruim en met ruim voldoende afdruk, is in mijn ogen haar beste gang. Stap is ruim en voldoende door het lijf. In alle gangen kan ze goed schakelen.

Als ze wat heet is wil ze ook weleens kort worden in de draf en mist dan soms balans. Maar daarvan denk ik dat het met de tijd gaat ontwikkelen, maar is wel een puntje.
Laatst bijgewerkt door ankie2013 op 19-11-14 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 15:24

tanjaatjuhh schreef:
Ik dacht in eerste instantie ook aan Everdale , maar voegde hem hier niet toe door de lijnenteelt :D

Ik heb dan inteelt op Ferro en weltmeyer, dus niet meteen mijn voorkeur... Wel een gave hengst btw..

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1628059 is haar complete afstamming

Westenwind is inteelt op Ulft en Landgraf, maar wel verderop in de lijn. Ik ben zelf niet bekend met de voor- en nadelen van inteelt. Iemand hier daar meer verstand van. Ik snap dat je bepaalde kwaliteiten kunt verankeren, maar iets in mij zelf dat inteelt toch iets onnatuurlijks is.....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:04

Tuschinski zou wel eens kunnen matchen. Geeft veel techniek, zie ik er tegenwoordig regelmatig een goeie van passeren!

En eeuhm, een paard krijgt pas spieren en body als het werkt hoor... van rust wordt geen enkel paard sterker.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 10:04

s0173957 schreef:
Tuschinski zou wel eens kunnen matchen. Geeft veel techniek, zie ik er tegenwoordig regelmatig een goeie van passeren!

En eeuhm, een paard krijgt pas spieren en body als het werkt hoor... van rust wordt geen enkel paard sterker.

snap ik, maar paard loopt op L niveau en wil haar niet verder door pakken omdat ze simpelweg nog niet uitgegroeid en uitgezwaard is. Ze wordt dus wel degelijk gewoon getraind nu. 3x per week onder het zadel 1 x aan de longe. Laatste jaar nog 3-4 cm de hoogte in gegaan en is nog vrij smal. Alhoewel dat op de foto wellicht niet zo opvalt, is ze wel degelijk nog slungeling. Zal mede door haar grote komen maar heeft geen zin die op ruim 5 jaar al door te pakken. Kwaliteit en wil om te werken is er genoeg dus dat niveau komt later wel. Eerst maar even lekker paard zijn. Wil haar graag heel houden....;)
Laatst bijgewerkt door ankie2013 op 20-11-14 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:05

3x per week rijden en 1x longeren is idd niet rusten, is voor een jong paard ook ruim voldoenden hoor.

Wat denk je van Tuschinski?

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 10:23

Even snel filmpje opgezocht... haha. Heb hem volgens mij ooit eens live gezien, volgens mij. Zou idd een match kunnen zijn. Vind de bloedlijn interessant en heeft zeker zelf een fijn voorbeen. Kijken of ik een afstammelingen rapport kan vinden online! Dank!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:51

Lijnteelt op Ferro zou ik niet perse overslaan. Dan krijg je wellicht wel een kans op meer body. Je merrie is een wat bloot dier van nature, ik zou zeker erop letten niet te luxe / 2-dimensionaal te fokken met deze. Je wilt dus een hengst gebruiken waarvan de nafok aan de stevige kant is, vooral over de bovenlijn en in de rompbreedte.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:01

Vind de merrie idd wat schraal maar niet echt puppy Merrie wordt al 6 van het voorjaar dan ?? Misschien toch eens het voer aanpassen of wat bloed laten trekken Misschien dat ze iets tekort komt wat vitaminen betreft Voor een dracht en bevalling is een topfit paard wel fijn kost veel energie zo een veulen in je buik En uit de buik ook

Zou juist naar iets van vivaldi kijken of zijn nakomelingen Desperado Zeker een voorbeen wat uit de schouder komt goed karakter mooi model En geeft het ook door aan zijn kinderen Moeilijk hoor iets zonder ferro of ulft te vinden

Ik heb met Apache gedekt op een ferro merrie Alleen het karakter is wisselend ( zeggen ze ) die van mij is heel lief Goed voorbeen Mooi model 10 voor zijn draf Geeft grote veulens ondanks dat die zelf niet zo groot is ben je wel vrij van ulft en ferro

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 11:46

Standfoto 1 is van feb 2014 en standfoto 2 is van juli 2013. Dus niet heel recent, maar wel duidelijk. De rij foto's zijn van juli 2014. Bloed heb ik al laten prikken en mestonderzoek is gedaan. Voer is inmiddels compleet anders dan toen. Was ook de reden dat ik ervoor gekozen heb om haar 24/7 op t land te zetten en 4 maandjes vrij te geven. Inmiddels is ze beter op gewicht en dus ook gewoon weer in training. Verder niets aan de hand qua conditie maar moeilijk op gewicht te houden door t temperament. Is echt altijd bezig en staat noooooit stil. En nee krijgt geen kilo's krachtvoer.... Maar kilo's ruwvoer. Het is een hele puzzel...

Ze is van eind juli 2009 dus wat later in het jaar. Moeder en vader waren beide niet heel luxe, en zij wel. Komt uit dezelfde moederlijn als Floris van de Helle van Patrick van der Meer. Dus dat grote zit in de lijn maar t luxe type niet echt. Haar halfzus van jazz is ook net zo luxe (jaar jonger) maar wel veel kleiner. Vandaar dat ik ook verwacht dat ze nog wat gaat uitzwaren. Maar wie zal t zeggen.

Ik ben het er absoluut mee eens dat ze best een hengst kan gebruiken met meer body en heb goede dingen gehoord over de karakters van de Vivaldi nakomelingen. Apache vind ik zelf meer aanspreken maar ben me bewust van het risico op karakter gebied.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:23

Vivaldi gaat je geen nafok met body geven. Apache ook zeker niet.
Merrie is luxe genoeg, je kunt prima naar iets steviger hengstmateriaal omkijken.

Sommige merries zijn gewoon zo van bouw. Dan zijn ze niet ziek en ook niet te mager of wat dan ook. Dan zijn ze gewoon pezig en bloot van model. Dat is gewoon iets om rekening mee te houden in je fokkerij. Zou deze merrie een mens zijn, dan zou zij vast lijken op een atletiek-marathonloopster.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 12:33

Dees schreef:
Sommige merries zijn gewoon zo van bouw. Dan zijn ze niet ziek en ook niet te mager of wat dan ook. Dan zijn ze gewoon pezig en bloot van model. Dat is gewoon iets om rekening mee te houden in je fokkerij. Zou deze merrie een mens zijn, dan zou zij vast lijken op een atletiek-marathonloopster.

Haha zo gedraagt ze zich ook onder t zadel, gaat rustig een uur in hetzelfde tempo door zonder moe te worden..... Ik vergelijk haar altijd met een brugklasser die net een kop groter is als de rest....

Grappig wel een eye opener want zelf houd ik van een luxer type, dus kijk je daar automatisch sneller naar. Van t weekend maar weer even googlen en filmpjes kijken ;)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:38

Ik heb meer paarden van Rousseau gezien die wat langer nodig hebben gehad om wat voller en meer paard te worden. Zou mij er niet te snel druk over maken.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 11:22

Gaan we ook niet doen ;), qua gezondheid is alles gecheckt en nergens kwam wat uit dus dan geven we haar gewoon de tijd en ruimte om te ontwikkelen. Het is verder een geweldig leuk paard in de omgang, dus daar genieten we lekker van.