Van veulen tot volwassen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Van veulen tot volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 22:56

Hey :wave:

Weer een vraag van mij, omdat ik te veel vraag :+
Aan alle fokkers, dus hobbymatige fokkers, zomaar een keertje gefokt en professionele fokkers, hoe staan jullie veulens van veulen tot paard?

Ik bedoel dus:

Tot 6 maanden bij de merrie, vervolgens naar de opfok tot twee jaar en dan naar huis om overdag bij een groep volwassen paarden te staan en dan met drie jaar inrijden bijvoorbeeld. En als je zelf een opfok hebt? Graag details :D

Natuurlijk ligt veel aan het paard, maar ik zou weleens ervaringen willen horen :D

Dit is dus geen discussie topic, als je wilt discussiëren graag via Pb

Als het verkeerd staat graag verplaatsen :o

Sammie

Re: Van veulen tot volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:08

Ik begrijp je vraag niet helemaal?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 23:14

Uhm..
Zeg maar je hebt een veulen gefokt wat doe je in zijn verdere levensloop met hem tot het doorrijden?

Dus je hebt een veulen gefokt, hebt hem toen met 6 maanden naar de opfok gebracht en met 2 jaar er weer vanaf gehaald. Hem in een groep met volwassen paarden gezet, daar waar hij gestald wordt. En vervolgens laat/ga je hem met 3 jaar inrijden en zet je hem nog een jaar terug op de wei, of niet. Of je hebt hem pas met 5 jaar ingereden, omdat...

Bijvoorbeeld dan hè, ben ook niet zo goed in uitleggen :Y)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:19

Heb mijn merrie gekocht toen ze nog maar een paar weken oud was. Ze heeft tot ruim een half jaar bij haar moeder in een kudde met andere merries + veulens gestaan. Ik had haar langer bij de merrie willen hebben maar fokker ging spenen.
Ze is vervolgens totdat ze 1 was bij de andere veulens in de veulengroep bij de fokker blijven staan.
Toen ze 1 was is ze naar mij toegekomen waar ze in een gemengde kudde is terecht gekomen ( mijn eigen kudde: 2 merries en een speelse ruin). Hier staat ze nu nog steeds.
Ik heb haar afgelopen september, toen zo 3,5 half was laten inrijden ( professional aan huis gehad). Na een paar weken was ze in principe ingereden: kon onder de man stappen, draven, galopperen, was stuurbaar en kon buiten uitgestapt worden. Daarna heb ik haar op rust gezet, ze heeft deze winter nog vrij, en volgend voorjaar, als ze vier is, pak ik haar weer op.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 23:21

Bedankt voor de reactie :)
Zo wilde ik het zeg maar zien :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:23

oh zo.

Gefokt -> 4,5 maand opfok, met derde jaar naar stal, enkele maanden op stal/wei etc.. 3,3 maanden ingereden, na enkele maanden blessure, drie maanden rust en weer voorzichtig opgepakt en weer doorgereden. Verder geen extra rust op de wei oid.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:26

gekocht met 4 maanden en daarna altijd op een pensionstal in een gemengde kudde.
Nu een sociaal netjes paard.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:33

Ik fok niet meer, maar in die tijd.... De veulens werden afgespeend als ze ervoor klaar waren of als mams ze echt zat was. Dan gingen ze samen in de groep bij pleegmamma Daisy, mijn oude merrie was dat. Die nam alles op en betuttelde het. En jonge hengsten mochten bij tante Classy of tante Feline staan, die dan weer drachtig waren en ernstige alphamerries }> Lees de jonge heren hadden echt niks in de melk te brokkelen :')

Mijn jonge spul ging dus nergens heen, bleef gewoon thuis in een samenstelling van groep. 1 a 2 keer per week was ik dan een beetje met ze aan het spelen en oefenen. Dekens, singels enz enz. Dingen als voeten geven kenden ze al vanaf veulen zijnde, de hoefsmid komt elke 9 weken en die deed ook het jonge spul als veulen gelijk mee. En aan het halster meelopen leren ze op dag 1, dus dat hoef je dan als jaarling/ jong paard niet meer te leren. Tegen de tijd dat ze 3 waren hadden we eigenlijk geen werk meer om ze in te rijden. Beetje longeren, mennen de rest kenden ze al.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:38

Herkenbaar Rina. Dat vind ik dan ook wel heel fijn van het je jonge dier in je eigen kudde hebben staan; je kunt ze dan al spelenderwijze aan heel veel zaken wennen ( zonder bovenmatig te tutten oid). Inrijden is dan inderdaad nog maar een formaliteit. Is in ieder geval bij mijn merrie probleemloos gegaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 08:13

Het eerste veulen dat we gekocht hebben hebben we echt aangeschaft in moeder. Mensen wilde de merrie wel het veulen niet. Het mannetje is helaas afgespeend met 4 maanden omdat zijn moeder hem niet meer accepteerde met zijn machogedrag. Hij is toen in een gemengde groep gezet tot hij teveel hengstenkuren kreeg met 6 maanden al. Is gekastreerd en bij onze oude dominante merrie neergezet voor de broodnodige opvoeding en surogaat moederzorg.

Vanaf die dag is hij aan de hand meegegaan met stapritjes buiten om verkeersmak te worden, meters te maken en voor de opvoeding ook. Helaas zijn we nooit verder gekomen dan dat omdat hij op zijn tweede is ingeslapen na een gebroken been door een ongelukkige glijpartij in de wei.

Onze tinker gekocht als 1,5 jarige. Heeft tot ruim 1 in een gemengde kudde met hengst en moeder gelopen. Daarna een paar maanden in een hengstenloopstal gestaan. Bij ons in eerste instantie bij twee dominantere merries gezet (leek ruin, bleek nog hengst) na die ontdekking bij een collega jong hengstje en een oudere friese ruin.

Spelenderwijs kennis laten maken met grote machines, verkeer, rare dingen, dekens, hoofdstelletje, zadel enz. Met 2,5 voorzichtig begonnen met longeren en slepen. Na een half jaar er een paar keer opgezeten en weggezet weer voor een tijd. Met 3,5 begonnen met serieuzer rijden maar het zeker een jaar nog kalm aan gedaan ivm zijn heftige groei. Ook rond 3,5 laten beleren voor de kar.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 08:25

Bij ons gaan de hengstveulens na 6 maanden de opfok in in een groep leeftijdgenoten en een enkele volwassen ruin. Als ze 2.5 zijn komen ze naar huis, mogen ze de winter wennen aan het deels op stal, deels buiten. In het voorjaar als ze 3 zijn worden ze eens gepoetst enz, met 3.5 gaan ze voor het eerst eens aan de longe. In het voorjaar dat ze 4 worden worden ze zadelmak gemaakt, tenzij ze daar nog niet aan toe zijn. Daarna worden ze rustig stap voor stap verder doorgereden.
Merrie veulens geldt eigenlijk hetzelfde voor, alleen die gaan niet de opfok in maar blijven gewoon thuis in een gemengde groep.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:34

Mijn vriendin heeft een ruin twenter. heeft afgelopen jaar in friesland in een grote kudde gestaan met volwassen merrie's. Is heel mak (en groot) teruggekomen, nu bezig met aan de hand lopen ed.
Gaat komende zomer weer heen en wordt dan voor de kar gemaakt als hij dat aankan, en anders gaat hij nog een extra zomer in 2016 heen. Het wordt een grote, dus ze wil hem lekker laten groeien.

Ik lees even mee. laat misschien komend jaar mijn merrie dekken en wil het veulen houden, denk ik.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:28

Bij ons worden de veulens tot ongeveer een half jaar tot een jaar bij de moeder gehouden. Ze staan 24/7 buiten in een grote kudde van zo'n 15 paarden. Daarna worden ze een tijd in aparte weide geplaatst, om af te spenen. Na verloop van tijd worden ze weer bij de kudde gevoegd.
Rond 2,5 beginnen we met oefenen en zadelmak maken. Rond 3 jaar de basis: stap, draf en galop. Daarna krijgen ze nog een half jaar tot een jaar om te groeien. Vanaf ongeveer 4 jaar word de basis opgepakt en worden ze doorgereden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 07:19

hengstveulens vanaf het moment van spenen in de opfok
Merrieveulen ook of ik moet er twee hebben en dan blijven de merries aan huis

Massinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 08:43

Kan een veulen van 7 maanden in een groep geplaatst worden met merries in verschillende leeftijden, maar wel vanaf 3 jaar ongeveer? wat is jullie ervaring,het betreft een merrie veulen

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:01

Hier is het vanalles geweest met de veulens.
Nr. 1 met zes maanden naar kleinschalige opfok. Niet goed bevallen dus twee maanden later weer teruggehaald en hier in de groep laten lopen. (bij twee merries en inmiddels veulen nr. 2) In het voorjaar dat hij 1 werd is hij gecastreerd.
Nr. 2 (zelfde jaar als nr. 1) was een heel laat merrieveulen die is gewoon bij de moeder in de wei gebleven en stopte na verloop van tijd vanzelf met drinken.
Nr. 3 (twee jaar later) met vijf maanden naar grote opfok. Jaar later toen ze daar naar binnen moesten naar huis gehaald, gecastreerd en bij de rest in de wei.
Nr. 4 (nog een jaar later) niet echt afgespeend, na een jaar een draadje tussen hem en moeder zodat hij zou stoppen met drinken, gecastreerd en daarna weer alles bij elkaar.

Nr 2 is toen ze 2,5 jaar was verkocht, de anderen zijn met 3 jaar zadelmak gemaakt.

Massinka: Ik vind het leeftijdverschil te groot. Veulentje wil spelen en driejarigen beginnen net hun plek in de groep te veroveren. Ik zou er een veulen bijzetten.
Laatst bijgewerkt door TJolieke op 21-12-14 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Massinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:05

TJolieke schreef:
Hier is het vanalles geweest met de veulens.
Nr. 1 met zes maanden naar kleinschalige opfok. Niet goed bevallen dus twee maanden later weer teruggehaald en hier in de groep laten lopen. (bij twee merries en inmiddels veulen nr. 2)
Nr. 2 (zelfde jaar als nr. 1) was een heel laat veulen die is gewoon bij de moeder in de wei gebleven en stopte na verloop van tijd vanzelf met drinken.
Nr. 3 (twee jaar later) met vijf maanden naar grote opfok. Jaar later toen ze daar naar binnen moesten naar huis gehaald en bij de rest in de wei.
Nr. 4 (nog een jaar later) niet echt afgespeend, na een jaar een draadje tussen hem en moeder zodat hij zou stoppen met drinken en daarna weer alles bij elkaar.

Massinka: Ik vind het leeftijdverschil te groot. Veulentje wil spelen en driejarigen beginnen net hun plek in de groep te veroveren. Ik zou er een veulen bijzetten.

Dank je Astrid, ben nog druk bezig met zoeken wat het beste is voor haar en waar, ga vanmiddag weer ergens kijken net zo lang, tot ze een goede plek en combinatie heeft

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:58

Ik heb mijn beessie gekocht toen hij 4,5 mnd was, hij is toen bij z'n moeder vandaan gegaan ( bijna 5 mnd oud was hij toen ) Toen is hij rechtstreeks naar de opfok gegaan , er stonden toen al 3 veulentjes van zijn leeftijd, dit was in Oktober 2012 ... Toen het voorjaar werd zijn ze eerst apart op een stuk gegaan maar wel in het zicht van de jaarling/twee jarige groep, na ongeveer 1 mnd zijn ze samen gevoegd .... En hij staat nog steeds in die groep, is nu 2 jaar en bijna 8 mnd. De planning is hem eind februari op stal te halen, en dan per begin mei te laten beleren....ik zorg er dan wel voor dat hij kan longeren en de stem commando's kent ( en een zadeltje/hoofdstel )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:02

Mijn merrie heb ik gekocht van de fokker. Die heeft ik denk tot een maand of 6 bij de moeder gelopen en daarna tot dat ze 2,5 was met haar zussen in de wei gelopen in Wijhe. (groep van een stuk of wat veulens uit de B jaargang)
In laten rijden met 3, naar de keuring gegaan en daarna weer opgepakt.

Mijn eigen veulen was een hengst en die heeft van af 5,5e maand tot 2,5 op een opfokstal gestaan.
Met 3,5 jaar ingereden.