Wat betekent sectie B?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nina_123

Wat betekent sectie B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 18:13

Hoi allemaal!
Ik heb ontdekt dat mijn lievelingspony ooit twee veulentjes heeft gekregen: Joydays Beauty en Joydays Beauty Sectie B.
Ik vroeg me af wat sectie b betekent omdat de namen hetzelfde zijn.

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Ashley5760

Re: Wat betekent sectie B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:20

Volgens mij is dat bij het welshpony stamboek dat het b pony's zijn (welsh wordt in meerdere maten gefokt).
Ben hier niet 100% zeker van

nina_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 18:22

Ashley5760 schreef:
Volgens mij is dat bij het welshpony stamboek dat het b pony's zijn (welsh wordt in meerdere maten gefokt).
Ben hier niet 100% zeker van

Bedankt voor je antwoord! Zouden het dan 2 verschillende veulentjes zijn of is het 1 veulentje ingeschreven bij meerdere stamboeken?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:49

Ik vermoed dat het over hetzelfde veulen gaat maar dat bij de 2e vermelding de Sectie vermeldt is.

Bij Welsh Stamboek Nederland hebt je :
Sectie A: ofwel de Welsh Mountain pony heeft een maximale stokmaat van 1.22m
Sectie B: heeft een stokmaat tot maximaal 1.37m
Sectie C: ofwel de Welsh Pony van het Cob type heeft een maximale stokmaat van 1.37m.
Sectie D: ofwel de Welsh Cob geldt als maximale stokmaat 1.569m. Dit is de maximale ponymaat; De meeste Cobs varieren momenteel van 1.45m tot 1.52m.
Sectie NWR: Nederlandse Welsh Rijpony is een rijpony op Welsh grondslag en voert minimaal 25 % Welsh (sectie A of B) bloed in de afstamming. Bij een geringer percentage Welsh bloed dan 100 % is uitsluitend Engels, Arabisch of Anglo-Arabisch volbloed toegestaan. stokmaat loopt van 1.38m tot de maximale ponymaat 1.569m. Men streeft naar de ideale maat van 1.46m tot 1.48m.
Sectie WPBR: Welsh PartBred Pony is net als de sectie NWR een rijpony op Welsh grondslag. Het minimaal vereiste Welsh bloed ligt op 12,5%.

Secties hebben dus niets met maat te maken (bijvoorbeeld C-pony of D-pony) maar is de verdeling van het ras in verschillende 'Boeken', cq Secties (engels = Section).

nina_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:00

Peterina schreef:
Ik vermoed dat het over hetzelfde veulen gaat maar dat bij de 2e vermelding de Sectie vermeldt is.

Bij Welsh Stamboek Nederland hebt je :
Sectie A: ofwel de Welsh Mountain pony heeft een maximale stokmaat van 1.22m
Sectie B: heeft een stokmaat tot maximaal 1.37m
Sectie C: ofwel de Welsh Pony van het Cob type heeft een maximale stokmaat van 1.37m.
Sectie D: ofwel de Welsh Cob geldt als maximale stokmaat 1.569m. Dit is de maximale ponymaat; De meeste Cobs varieren momenteel van 1.45m tot 1.52m.
Sectie NWR: Nederlandse Welsh Rijpony is een rijpony op Welsh grondslag en voert minimaal 25 % Welsh (sectie A of B) bloed in de afstamming. Bij een geringer percentage Welsh bloed dan 100 % is uitsluitend Engels, Arabisch of Anglo-Arabisch volbloed toegestaan. stokmaat loopt van 1.38m tot de maximale ponymaat 1.569m. Men streeft naar de ideale maat van 1.46m tot 1.48m.
Sectie WPBR: Welsh PartBred Pony is net als de sectie NWR een rijpony op Welsh grondslag. Het minimaal vereiste Welsh bloed ligt op 12,5%.

Secties hebben dus niets met maat te maken (bijvoorbeeld C-pony of D-pony) maar is de verdeling van het ras in verschillende 'Boeken', cq Secties (engels = Section).

Heel erg bedankt! Ik heb niet veel ervaring met stambomen dus wilde het even weten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:38

nina_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 22:04

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:36

F-AM -> WPC

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:32

nina_123 schreef:
Sammie schreef:

Dankjee! Dus als de naam er 2 x staat maar er staat sectie b achter 1tje maar, is het dezelfde pony??

Als het over de melding in Allbreed gaat ... dan ja het gaat over hetzelfde pony. Melding is trouwens al gecorrigeerd op Allbreed.

jeroen29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:32

Hallo heb zelf ook een welsh Mountain pony van sectie A de welsh komt uit wales een stad uit Engeland lange tijd geleden waren de welsh pony's gescheiden de kleine welsh pony's naar een andere kant en de wat grotere weer naar een andere kant dus waren het eigenlijks 100% het zelfde ras maar onder andere leefomstandigheden daardoor gingen de welshponys hun levens stijl aanpassen vandaar dat ze van uiterlijk iets veranderen later gingen ze met de welsh pony's fokken en deden ze daar 25% Arabieren bloed doorheen omdat dat goed was voor het werk en toen begonnen mensen te fokken met welsh pony's zoals wij ze nu kennen.

Sectie A schoft tot 1.22
Sectie B schoft van 1.22 tot 1.37 maar precies zelfde uiterlijk als de sectie A

Sectie C Schoft van 1.22 tot 1.37 Lijkt op sectie B maar heeft sterkere benen waardoor geschikter als rij pony
Sectie D schoft van 1.37 tot 1.55 precies zelfde als sectie C maar hogere schoft

Sectie A en B werden gebruikt in de kolenmijnen in Engeland en daardoor zeer geschikt als menpony
Sectie B en C werden gebruikt als rijpony voor de boeren racen in Engeland waar ze hun extra geld mee verdienden

Dat is de hele geschiedenis van de welsh pony:)

jeroen29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:33

Je hebt trouwens ook de nwr welsh pony en wpbr welsh pony maar dat is 100% door mensen gefokt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:28

Overigens, er is geen bovenmaat voor sectie D; in theorie zou iemand een D kunnen hebben van 1,80m. In de praktijk komt dat echter niet voor.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:33

jeroen29 schreef:
Sectie A en B werden gebruikt in de kolenmijnen in Engeland en daardoor zeer geschikt als menpony

Kleine correctie: De sectie A werd veel gefokt als koetspony, voor bijvoorbeeld advocaten en dokters. Wat daarvoor niet goed genoeg was, ging onder de grond als mijnpony.

Sektie B is feitelijk pas in de jaren 30 ontstaan door kruisingen met Arabieren en Berbers en is meer gericht op de rijpony. Als sinds de jaren 50 is sectie B afgesloten voor nieuwe invloeden.

Ik denk dat je bedoelt dat de NWR en WPBR gefokt zijn door kruisingen met vreemd bloed, ik denk dat de meeste Welsh pony's behalve dan sectie A in de 19e eeuw en eerder ook door mensen zijn gefokt.

jeroen29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:17

joostvangestel schreef:
jeroen29 schreef:

Kleine correctie: De sectie A werd veel gefokt als koetspony, voor bijvoorbeeld advocaten en dokters. Wat daarvoor niet goed genoeg was, ging onder de grond als mijnpony.

Sektie B is feitelijk pas in de jaren 30 ontstaan door kruisingen met Arabieren en Berbers en is meer gericht op de rijpony. Als sinds de jaren 50 is sectie B afgesloten voor nieuwe invloeden.

Ik denk dat je bedoelt dat de NWR en WPBR gefokt zijn door kr
uisingen met vreemd bloed, ik denk dat de meeste Welsh pony's behalve dan sectie A in de 19e eeuw en eerder ook door mensen zijn gefokt.

Iedereen heeft daar eigen meningen over maar in de tijd waar ik het over heb is zolang geleden dat de koetsen nog gemaakt moesten worden

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:21

:) Eehmmm denk je nu echt dat de mijnen er vóór de koetsen waren ??

jeroen29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:38

haha nee tuurlijk niet maar als je aan de 1e ponys die welsh werden genoemd dan wel!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:10

Het stamboek bestaat sinds 1901, Welsh pony's waren er al dik voor die tijd. Steenkoolmijnen in Wales kwamen op rond 1850, kleinere pony's waren natuurlijk wel geschikt voor die markt, maar een goede menpony voor notabelen in Engeland was veel waardevoller. Er waren namelijk nog geen auto's en die mensen moesten ook vervoer hebben. Een groot paard was niet echt praktisch voor een eenpersoons koets. In Amerika had je overigens ook nog de pony express. Een fokkerijen als de Forest stoeterij in Libanus, Wales, stuurde jaarlijks tot 100 driejarigen naar markten in Schotland om voor de koets gebruikt te worden. Als het dier niet geschikt was voor die markt, kon die altijd nog onder de grond, waar minder eisen werden gesteld aan uiterlijk, maar wel aan het harde werk. Prijzen voor dieren onder de grond waren niet zo van belang, als een dier dood ging had je het zo weer vervangen. Voor een koetspony lag dat wel even iets anders. In 1922 brak de crisis uit voor Welsh A's: de Ford T werd op grote schaal gemaakt en de ponyfokkers konden ze aan de straatstenen niet meer kwijt. Die crisis duurde tot een eind na de oorlog. Tussen 1901 en 1922 werden er 8000 Welsh merries geregistreerd, tussen 1922 en 1952 maar 2000 merries. Dat is dus een gemiddelde van minder dan 70 veulens per jaar, verdeeld over 30 jaar! Veel niet-geregistreerde pony's werden dus uit pure ellende maar in de mijnen ingezet. Na 1952 ziet men dat de export flinkt stijgt (vanaf 1958 werden er ook pony's naar Nederland geëxporteerd), dit kwam vooral omdat de welvaart steeg en mensen rijpony's voor hun kinderen zochten.

jeroen29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:51

Trouwens de sectie A en B hebben beide 25% Arabieren bloed bij zig niet alleen de sectie B, Sectie B is namelijk gewoon vergroting van sectie A.