Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Peterina schreef:Ik vermoed dat het over hetzelfde veulen gaat maar dat bij de 2e vermelding de Sectie vermeldt is.
Bij Welsh Stamboek Nederland hebt je :
Sectie A: ofwel de Welsh Mountain pony heeft een maximale stokmaat van 1.22m
Sectie B: heeft een stokmaat tot maximaal 1.37m
Sectie C: ofwel de Welsh Pony van het Cob type heeft een maximale stokmaat van 1.37m.
Sectie D: ofwel de Welsh Cob geldt als maximale stokmaat 1.569m. Dit is de maximale ponymaat; De meeste Cobs varieren momenteel van 1.45m tot 1.52m.
Sectie NWR: Nederlandse Welsh Rijpony is een rijpony op Welsh grondslag en voert minimaal 25 % Welsh (sectie A of B) bloed in de afstamming. Bij een geringer percentage Welsh bloed dan 100 % is uitsluitend Engels, Arabisch of Anglo-Arabisch volbloed toegestaan. stokmaat loopt van 1.38m tot de maximale ponymaat 1.569m. Men streeft naar de ideale maat van 1.46m tot 1.48m.
Sectie WPBR: Welsh PartBred Pony is net als de sectie NWR een rijpony op Welsh grondslag. Het minimaal vereiste Welsh bloed ligt op 12,5%.
Secties hebben dus niets met maat te maken (bijvoorbeeld C-pony of D-pony) maar is de verdeling van het ras in verschillende 'Boeken', cq Secties (engels = Section).
jeroen29 schreef:Sectie A en B werden gebruikt in de kolenmijnen in Engeland en daardoor zeer geschikt als menpony
joostvangestel schreef:jeroen29 schreef:Sectie A en B werden gebruikt in de kolenmijnen in Engeland en daardoor zeer geschikt als menpony
Kleine correctie: De sectie A werd veel gefokt als koetspony, voor bijvoorbeeld advocaten en dokters. Wat daarvoor niet goed genoeg was, ging onder de grond als mijnpony.
Sektie B is feitelijk pas in de jaren 30 ontstaan door kruisingen met Arabieren en Berbers en is meer gericht op de rijpony. Als sinds de jaren 50 is sectie B afgesloten voor nieuwe invloeden.
Ik denk dat je bedoelt dat de NWR en WPBR gefokt zijn door kr
uisingen met vreemd bloed, ik denk dat de meeste Welsh pony's behalve dan sectie A in de 19e eeuw en eerder ook door mensen zijn gefokt.
Eehmmm denk je nu echt dat de mijnen er vóór de koetsen waren ??