Veulen kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaaaaaaaa

Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:32

Ik zou over een aantal maanden een veulen willen kopen, dit zou ik kopen bij een fokker aangeraden door mijn lesgeefster. Nu weet ik dat deze persoon vrij te betrouwen is mits mijn lesgeefster er zelf veulens bij koopt. Nu is mijn vraag hoe ik een echt getalenteerd dressuur veulen kan onderscheiden van een gemiddeld veulen? Ik weet dat je naar de gangen moet kijken en dan vooral galop en stap en als het veulen van stap of stilstaan in galop gaat maar zijn er nog zaken waar ik naar kan kijken? Natuurlijk zie je het talent pas als het veulen onder het zadel komt maar ik wil toch wat achtergrond als ik bij de fokker kom zodat ik toch wel iets weet over veulens en extra informatie is altijd mooi meegenomen

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:35

Ik zou een betrouwbaar onafhankelijk iemand meenemen. Ik vind de instructeur dus niet onafhankelijk genoeg omdat ze ook zelf met de fokker aankwam.
Ik denk dus direct dat ze wat van de prijs van het veulen meekrijgt. Ik weet dat dit erg slecht denken van mij is maar in de paardenhandel kun je eigenlijk niemand vertrouwen (gaat weer om geld)

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:36

Waarom een veulen en geen jaarling/jong paard? Is dit omdat je veulens leuk vind of het paard van jongs af aan wilt kennen of heeft het geen echte reden? Ben nieuwsgierig :P

Verder kan ik je niet echt helpen, al heeft een veulen met een goede achtergrond (Lees: succesvolle dressuurpaarden die je bevallen, met goede prestaties enz.) waarschijnlijk betere kwaliteiten dan een veulen met een onbekende of een achtergrond waarin geen of bijna geen sportpaarden zitten, maar goed dat is vrij logisch :P Als je ze ziet lopen kun je natuurlijk kijken of de bewegingen die je ziet je bevallen en misschien heeft de fokker nog oudere broers/zussen van het veulen staan? Echte zekerheid heb je niet maar het geeft wel een grotere kans lijkt mij :j

En misschien nog wat rondvragen naar meerdere ervaringen met deze fokker zodat je weet waar je aan toe bent ;)

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:38

juliomariner schreef:
Ik zou een betrouwbaar onafhankelijk iemand meenemen. Ik vind de instructeur dus niet onafhankelijk genoeg omdat ze ook zelf met de fokker aankwam.
Ik denk dus direct dat ze wat van de prijs van het veulen meekrijgt. Ik weet dat dit erg slecht denken van mij is maar in de paardenhandel kun je eigenlijk niemand vertrouwen (gaat weer om geld)

Iemand mee nemen was ik al van plan en laten checken bij de dierenarts ook. Natuurlijk weet je dit nooit zeker maar ik hoop van niet

Urion

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:40

Denk dat je meer garantie hebt als je naar een leuk drie jarig onbeleerd paard gaat kijken of zelfs al een die wat basis kent.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:42

Daarbij een veulen alleen houden is niets waard. Dan moet je ze in een groep doen. Daar leren ze erg veel van elkaar. Als je het veulen alleen gaat houden krijg je een 3 jarige die totaal onopgevoed is en erg lastig is (meestal) en heb je er als 3 jarige erg veel werk mee om ze op te voeden

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:42

HoresesLover schreef:
Waarom een veulen en geen jaarling/jong paard? Is dit omdat je veulens leuk vind of het paard van jongs af aan wilt kennen of heeft het geen echte reden? Ben nieuwsgierig :P

Verder kan ik je niet echt helpen, al heeft een veulen met een goede achtergrond (Lees: succesvolle dressuurpaarden die je bevallen, met goede prestaties enz.) waarschijnlijk betere kwaliteiten dan een veulen met een onbekende of een achtergrond waarin geen of bijna geen sportpaarden zitten, maar goed dat is vrij logisch :P Als je ze ziet lopen kun je natuurlijk kijken of de bewegingen die je ziet je bevallen en misschien heeft de fokker nog oudere broers/zussen van het veulen staan? Echte zekerheid heb je niet maar het geeft wel een grotere kans lijkt mij :j

En misschien nog wat rondvragen naar meerdere ervaringen met deze fokker zodat je weet waar je aan toe bent ;)

Mijn reden om voor een veulen te gaan is omdat ik het paard dan naar mijn hand kan zetten en daarmee wil ik zeggen ik een grote voorstander van paarden die op geleerd volgens de klassieke rijkunst (dus eerst alle oefeningen op de grond en dan pas onder het zadel). Zelf heb ik niet veel ervaring met paarden die zo zijn op geleerd. Wel al gesprekken gehad met verschillende mensen die ook voorstander zijn en ik hoorde zeer goeie verhalen en natuurlijk vind ik dit persoonlijk een betere techniek.

Nu om de fokker echt na te gaan zou ik wat moeten rond vragen omdat op de stal waar ik nu rij geen andere veulens staan maar ik kan altijd rond vragen bij mensen die ik ken en die ook ervaring hebben met veulens en deze fokker eventueel kennen.

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:43

juliomariner schreef:
Daarbij een veulen alleen houden is niets waard. Dan moet je ze in een groep doen. Daar leren ze erg veel van elkaar. Als je het veulen alleen gaat houden krijg je een 3 jarige die totaal onopgevoed is en erg lastig is (meestal) en heb je er als 3 jarige erg veel werk mee om ze op te voeden

Dit was het plan om het bij een ander veulen te plaatsen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:23

Nooit een veulen kopen. Het risico is zo groot. Kans dat het veulen niet goed is na 3 jaar opfok is reeel. Dan is het nog te hopen dat hij is zoals je had gehoopt, qua hoogte, aanleg maar ook qua karakter.

Ik wilde het vroeger ook altijd en ik heb ook meerdere veulens gehad in de loop der jaren maar ik doe het nooit meer. Van alle veulens is er maar 1 echt meegevallen en goed geworden. En die rende helaas met 4 jaar een hek in. De anderen waren of niet gezond, of vielen tegen onder het zadel, of bleven te klein, of hadden een rotkarakter etc etc.

Het leven is te kort om alle fouten zelf te maken. Neem alsjeblieft wat aan van iemand met ervaring die heel wat leergeld heeft betaald..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:32

Ik heb anders zelf een grote voorkeur voor het aanschaffen van JUIST veulens. Alle paarden (Bonte Jaopie, Bonte Khavanna, en zelf 1 van de Shetten) waren echt veulens onder het halfjaar toen ik ze aanschafte.
Gezien de grote mate van oplichterij en andere onzin die je met oudere "meteen bruikbare" paarden tegenkomt (dus vanaf 3 jaar) vind ik het risico dat je loopt met een veulen nou niet groter dan wanneer je een al wat ouder paard aanschaft.
Voordeel vind ik, dat je van begin af alles zelf in de hand hebt; weidegang, beweging, voeding, alles. En Tegen de tijd dat er iets mee zou moeten ken je het dier als je binnenzak.
Mits je alles wel zo'n beetje zelf doet, als je het veulen 3 jaar ergens anders in de opfok gooit gaat dat natuurlijk niet op.

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 18:39

Jullie beiden meningen zijn wat tegenstrijdig. Er zijn overal voor en na delen aan maar ik ben ook van overtuigd dat je wel je veulen kan inschatten door naar de ouders te kijken kan je al veel zien denk ik

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:45

Tessaaaaaaaa schreef:
Jullie beiden meningen zijn wat tegenstrijdig. Er zijn overal voor en na delen aan maar ik ben ook van overtuigd dat je wel je veulen kan inschatten door naar de ouders te kijken kan je al veel zien denk ik

Dat is helaas niet zo.
Maar goed, ik heb je gewaarschuwd. En leergeld is heel erg duur. Naast al het verdriet wat je ervan hebt.

Paarden is sowieso al een risico, ook al koop je een gezonde, helemaal naar je zin.
Maar veulens kopen brengt nog veel meer onzekerheden met zich mee.

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:51

Heb je stalling en weidegang aan huis?

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:52

Het lijkt me niet dat een veulen kopen altijd negatief is. Het ligt er ook maar net aan hoe graag je iets wilt (bijvoorbeeld met sport) en of je graag echt de zekerheid wilt. Want met veulens is er altijd een kans dat ze anders uitgroeien dan gedacht, welke stamboom ze ook hebben. Dus er zijn zeker negatieve punten, daar heeft Suzanne F gelijk in, maar er zijn ook een aantal positieve punten :)

Dus ts, wil jij later persé de sport in? Want genoeg paarden die het tot M kunnen schoppen, maar als je echt hoger wilt dan heb je natuurlijk wel het risico dat het paard het toch niet red, maar wie weet juist wel :) Dus ik zou zeggen als je later echt graag met zekerheid de sport in wilt, koop dan een 3 jarige die je zelf kunt beleren enz. Maar als je er goed over na hebt gedacht en je wilt het graag, waarom niet? Ik zou in ieder geval gaan kijken, dan weet je meteen of er iets leuks bijzit :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:55

Ja, TS, maar je krijgt natuurlijk niet overal de ouders te zien of papier er bij zodat je ze kunt nazoeken.

Het is ook maar net wat je wilt: wil je er binnenkort al mee aan de slag qua longeren, rijden e.d., of heb je ruim drie-vier (soms langer) jaar de tijd om al je centen in het opgroeiende veulen te stoppen?

Ook moet je naar een veulen anders kijken als naar een volwassen paard... dat kan niet iedereen even goed, dus het meenemen van een ervaren persoon is heel belangrijk, nee, onontbeerlijk, om te kunnen beoordelen of je met een gezond, goed op de benen staand, correct gebouwd veulen te maken hebt.

Idd. zitten overal voors en tegens aan. Met veulens is echter vaak nog niet zo gesleept en gesjoemeld, dus daarom heb ik er een voorkeur voor, maar een "makkelijker" keuze is het niet per se.
Het doen opgroeien/opfokken van een veulen is ook geen makkie, en dat zeg ik uit eigen ervaring.

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:59

Ik vroeg TS of ze zelf stalling aan huis heeft. Je moet eens berekenen wat het kost als je in de randstad een paard 36 maanden in pension hebt staan om alleen te aaien. Spaar dan maar voor een goede 3 jarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:01

als je alleen een veulen wilt kopen omdat je hem/haar dan nog helemaal naar je eigen hand kunt zetten, zou ik toch een ouder paard kopen. mijn pony heb ik op 3j gekocht, groen, zo uit de opfok. dus een ouder paard kun je ook zeker nog naar jouw hand zetten. denk dat dit juist dan ook beter gaat. veel succes, erg leuk! :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:15

Ik zou eerder naar een driejarige kijken dan een veulen. Daar kun je drie jaar lang niks mee. Behalve elke maand geld neerleggen voor de opfok. :D Met een driejarige kun je ook inrijden zoals je wil :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 07:43

Wel of geen veulen is aan jou zelf

Let vooral op de beenstand En de hoeven of ze gelijke hoeven hebben Kijk naar de bouw voor de dressuur wil je een veulen wat opwaarts gebouwd is Dus de hals er wat op heeft staan

karakter is moeilijk te beoordelen Zeker bij de fokker die doen er verder niets mee als in de wei zetten Dus net als poetsen voetjes geven zal die nog wel niet kennen Maar vraag of je de merrie mag zien En kijk hoe die reageert

Beweging vraag of je het veulen mag zien bewegen En dan graag ook zonder dat die zijn staart erop zet dus na een paar rondjes wat opgefokt Wil je hem ook nog rustig zien lopen Met de staart erop kunnen ze allemaal mooi lopen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 07:52

Een veulen opfokken is met zoveel risico's verbonden, dat ik het je persoonlijk ten zeerste zou afraden. Behalve een klinische keuring (hart en longen beluisteren en verder goed kijken naar de algemene conditiee en zijn bouw) kun je niets doen, buigproeven mogen niet bij een dergelijk jong ding en erin kijken kun je niet, foto's hebben helemaal geen zin.

En dan ben je een hoop tijd en heel veel geld kwijt voor iets waar je de komende jaren nog niets mee kunt. Voor de band hoef je het niet te doen, die komt pas als je ermee aan het werk gaat. Beleren - als je dat al niet zelf doet - gaat ook wat kosten en een jong dier inrijden-doorrijden is echt niet voor iedereen.

Verder ben ik geen voorstander van een veulen met maar één leeftijdsgenootje neerzetten. Dan is of dat veulen de baas of dat veulen het onderdeurtje en een gezonde sociale ontwikkeling is dat niet. Een dier moet in een grotere kudden komen, en het liefst met dieren van verschillende leeftijden, zo maakt hij kennis met de wisselende hierarchie van een kudde.

Staar je nu alsjeblieft niet blind op dat veulen omdat je instructie ook zo te werk gaat. Die heeft meer kennis bij het uitkiezen, opfokken, opvoeden en beleren/inrijden dan jij en kan dat eventueel allemaal zelf, heeft misschien ook stalling aan huis. Dan is het een heel ander verhaal dan dat jij drie jaar moet gaan wachten op een dier wat misschien helemaal niet de leeftijd gaat halen dat hij bereden kan worden, of ineens door ongelukken van alles gaat mankeren waardoor hij niet meer voor het doel gebruikt kan worden waar jij hem voor hebt gekocht. Hij kan te groot worden, hij kan te klein blijven. Reken eens uit wat drie jaar stalling, verzekering, dierenarts en smid gaat kosten, en tel daar een ruwe schatting wat beleren/inrijden gaat doen eventueel bij op. En dan heb je er nog geen dag opgezeten. Want ook dan, als je er uiteindelijk op gaat zitten, zou je er zomaar achter kunnen komen dat jullie in het zadel die klik helemaal niet hebben.

Koop alsjeblieft een gezonde ingereden driejarige, waar je al een keertje op kunt gaan zitten. Heb je iig die wachttijd niet, het risico dat hij als veulen iets gaat mankeren heb je niet, er kunnen foto's gemaakt worden, kun je redelijk inschatten of jullie in het zadel gaan matchen, het character en de maat zijn beter voorspelbaar, en het is echt een stuk goedkoper dan een jong dier kopen en vervolgens weg te moeten zetten.

Dus veulen kopen? Niet doen!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:51

Ik snap niet zo goed waarom er zoveel negativiteit is , als TS een veulen wil kopen moet ze dat toch zelf weten :o

Ik heb het zelf ook gedaan 2 jaar geleden, hij is nu 2,5 en had het niet anders willen doen....
Tuurlijk zijn er risico's aan verbonden ...maar een 3 jarige kan ook z'n been breken ,
en volgens mij gaf TS ook aan dat ze hem niet alleen ging houden, er zijn genoeg goede opfok stallen.
En beleren...kun je ook laten doen, ik laat het ook doen ..niet omdat ik het niet kan ( heb LT gereden en meerdere jonge dieren beleerd ) maar omdat ik het risico niet kan lopen om eraf te vallen ( medisch gezien )

Dus TS , doen waar jij je goed bij voelt ;)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:03

Iedereen heeft zo zijn eigen mening over wel of geen veulen kopen.
Ik heb mijn merrie met 10 maanden gekocht en ik heb er GEEN spijt van. Ik doe al veel dingen met haar (wandelen, vastzetten, schriktraining, licht grondwerk enz enz) en ze staat in een gemengde kudde in een soort paddock paradise 24/7/365 buiten.
Maar waar ik toen naar gekeken heb:
-papier (ik wilde geen hoog gefokt paard maar wel spring gefokt)
-stokmaat ouders (zegt ook niet altijd iets, maar wel wat meer een richting)
-hoe ze in de kudde liep (ze was al afgespeend, maar jij kan wellicht kijken hoe ze loopt bij haar moeder qua gedrag enz)
-kleine klinische keuring gedaan, hart en longen (zowel voor beweging als erna) beluisteren, beenstand.

Het ligt er inderdaad aan wt jij later wilt gaan doen. Wil je echt hoog de sport is, heb je meer zekerheid met een wat ouder paard wat al wat meer vergroeid is en kan je het wel beter zien dan bij een veulen. Maar zekerheid tot aan de deur, bij alle paarden jong en oud. Maar nogmaals die zekerheid heb je wel meer bij een wat ouder paard. Ik heb er dus geen spijt van dat ik veulen gekocht heb, en ik heb dus naar bovenstaande punten gekeken. Succes!

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:46

Wanneer TS een veulen koopt bij een fokker die goede kwaliteitspaarden fokt volgens haar instructrice, dan is dat waarschijnlijk een investering in een veulen dat de moeite waard is. Je hebt dan informatie over de moeder en ws overige familie en dit heb je nooit bij een paard dat je uit de handel koopt

Daarnaast moet je een veulen op dezelfde manier beoordelen als een volwassen paard. Ze moeten functioneel gebouwd zijn, goede benen, een sterke romp , goede balans, souplesse in beweging en power. Het karakter beoordelen is niet eenvoudig, maar een nieuwsgierig, blij en looplustig veulen is een goed begin.

Wanneer je dit niet zelf goed kunt bekijken, neem dan iemand mee die dit wel goed kan. Dat doe ik ook als ik een auto wil kopen, want daar heb ik dan weer geen verstand van.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:05

TS heb je al een keuze kunnen maken? Of nog aan het denken?
Ik zit ook in een topic waarin we allemaal veulens hebben tot aan 5 jaar inmiddels...Dus als je het leuk vind om mee te kletsen?

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:34

ju1982 schreef:
TS heb je al een keuze kunnen maken? Of nog aan het denken?
Ik zit ook in een topic waarin we allemaal veulens hebben tot aan 5 jaar inmiddels...Dus als je het leuk vind om mee te kletsen?

Ik ben er nog niet overuit omdat ik door de topic ben beginnen twijfelen. Ook mensen rondom mij vinden een veulen ook een minder goed idee omdat dit mij veel geld zal kosten. Daarom wil ik er nog over nadenken dat ik de juiste beslissing neemo