Mijn eerste eigen paard is een Fjord! Ik heb haar al 5 jaar nu.
Ik heb het ENORM getroffen met deze Fjord; ze is heel lief en zò super gemakkelijk in de omgang! 
Met rijden is het ook vanaf het begin redelijk goed gegaan, eigenlijk. MAAR; ik heb daarbij wel altijd goede begeleiding gehad. Denk hierbij aan wekelijks lessen.
Voor alle dingen in de omgang en de verzorging heb ik ook steeds kundige mensen om mij heen gehad, waar ik met al mijn vragen en problemen terecht kon.
Mijn Fjord is en blijft een echte Fjord; dat wil zeggen dat ze ontzettend eigenwijs is (hoewel nooit gemeen)! Wat ik heel erg moest leren was consequent zijn, zodat mijn Fjord niet haar kracht tegen mij ging gebruiken: dit vond ik als volwassene zijnde al heel erg moeilijk! Ik zie dat jij nog maar 11 bent (in je profiel); zorg dus alsjeblieft voor een volwassene die je helpt!
Nog steeds is mijn Fjord er eentje waarbij je moet blijven opletten en consequent moet blijven. Ze zal altijd blijven uitproberen (bijvoorbeeld om telkens dat ene plukje hooi mee te pakken als ze langs een stapel hooibalen moet, waarvan ze weet dat dat niet mag!); dat zit in haar karakter.
Op het gebied van gezondheid ook een paar tegenvallers gehad (ook financieel vanwege hoefsmid en veearts rekeningen). Fjorden worden namelijk snel te dik. In het begin heb ik op een stal gestaan met een compleet verkeerd voer- en weidebeleid voor mijn Fjord. Dit leverde onder andere hoefzweren en lichte koliek op. Sinds ik van stal ben verhuisd gaat dit stukken beter.
Er bestaan vast Fjorden die vanaf het begin af aan ideale kinderpony's zijn; maar mensen zullen die maar zelden te koop aan bieden. Bij de meeste Fjorden moet je toch wel stevig in je schoenen staan en een consequente ruiter (met gevoel voor humor) zijn: want Fjorden zijn oersterk, eigenwijs en dagen je graag uit. Begrijp mij niet verkeerd: dit zijn absoluut geen verkeerde eigenschappen voor mensen die er mee om kunnen gaan en het beste er uit kunnen halen!