veulen inschrijven bij NRPS, a of b register?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

veulen inschrijven bij NRPS, a of b register?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:31

Mijn KWPN merrie is drachtig van Don Cremello du bois.
Met het idee om het veulen in te schrijven bij het NRPS stamboek. Ik dacht dat het veulen dan in het a register kwam. Maar iemand vertelde mij dat we dan een b register veulen krijgen, omdat mijn merrie KWPN is. Mij is altijd verteld dat als het veulen minimaal 12,5% ox in zijn bloed heeft het veulen een a register krijgt en je ook aan keuringen kan deelnemen.
Kan iemand mij opheldering geven?
En wat zijn de stappen die ik moet gaan nemen?
Moet ik de dracht van mijn merrie al aanmelden? Of pas als het veulen geboren is?

(Graag de discussie waarom ik voor een pony hengst heb gekozen, buiten beschouwing laten aub)

petraaken

Re: veulen inschrijven bij NRPS, a of b register?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:30

Als ik de stamboekreglementen goed gelezen heb zal het inderdaad een register B worden.

http://www.nrps.nl/fokkerij/Mei%202010% ... lement.pdf

De hengst is niet goedgekeurd voor het NRPS stamboek (wel bij een ander erkend stamboek) en je merrie is ook niet NRPS ingeschreven.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:43

Als ik het goed gelezen heb kan het veulen opgenomen in register a indien het minstens 12,5% Arabisch bloed heeft én de vader een goedgekeurde hengst van een eu erkend stamboek is.
Volgens mij voldoet jouw veulen hieraan (als cremello meer dan 25% Arabisch bloed heeft).

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:50

Van de boktwiki:

Registers

Er zijn vier registers bij het NRPS
NPA: pony's met voldoende bloedvoering en stokmaat.
NRA: paarden met voldoende bloedvoering en stokmaat.
A-register: paarden/pony's met voldoende bloedvoering en een vaderdier dat goedgekeurd is bij een EU-erkend stamboek
.B-register: paarden/pony's die niet tot een van de andere registers behoren.
Een veulenboek wordt alleen gehanteerd bij NPA- en NRA-registers. De veulens worden hierin opgenomen direct na de geboorte. Als paard/pony de leeftijd van 3 jaar heeft bereikt wordt het opgenomen in het stamboekregister als het aan bepaalde eisen voldoet die gericht zijn op kwaliteit

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:53

Prince schreef:
Als ik het goed gelezen heb kan het veulen opgenomen in register a indien het minstens 12,5% Arabisch bloed heeft én de vader een goedgekeurde hengst van een eu erkend stamboek is.
Volgens mij voldoet jouw veulen hieraan (als cremello meer dan 25% Arabisch bloed heeft).

Ja uit een nrps ingeschreven merrie dan wat hier niet het geval is.

Om het echt zeker te weten zou TS best eens naar het stamboek mailen. info@nrps.nl

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:43

Het veulen kan (nav het dekbewijs/ geboortebericht ) ingeschreven worden in het register A stamboek van het NRPS. En wanneer het drie jaar oud is en voor stamboekopname ter keuring komt, kan het ook gewoon opgenomen worden in het "normale " nrps stamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:05

Toch wel hè Marjolein! Bedankt voor de opheldering. En ook de andere bedankt voor het meedenken. :j

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:12

Graag gedaan!!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:14

Klopt, ik heb een Arabische merrie met een Rocky Mountain gekruisd en het veulen is gewoon A register, omdat het Europees erkend Stamboek is van de vader :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 08:47

Oh, dan heb ik de reglementen verkeerd geïnterpreteerd. Ik dacht dat de merrie nrps moest zijn voor een Reg. A papier. Interessant om dit te weten.