klein koudbloed paard gezocht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

klein koudbloed paard gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 15:40

Heyhoi iedereen,

Ik ben me eens langzaam aan het verdiepen in het hebben van een eigen paard en in alle paardenrassen. Nu weet ik zeker dat er zoveel meer rassen zijn die aan mijn wensen voldoen, waar ik niet eens vanaf weet.

Wat ik zoek:

-in ieder geval een koudbloed
-geschikt voor lange buitenritten
-tussen 1.45 en 1.60
-het liefst niet al te veel behang ivm natte weide in de winter --> mok
-weinig temperament
-het moet mogelijk zijn om een sprongetje te maken voor 'noodgevallen' als een omgevallen boom op buitenrit.

Wie weet er een paar mogelijkheden?
Laatst bijgewerkt door Nala op 16-11-14 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:41

Wat versta jij onder weinig temperament? :)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:44

grote fjord of haflinger? Hoewel die ook behoorlijk koppig kunnen zijn.. ligt maar net aan het paard. Verkijk je er niet op dat koudbloedjes ook draken kunnen zijn! Ik ken doodbrave arabieren en levensgevaarlijke haflingers.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 15:46

Tja hoe leg je zoiets uit... ik rijd op dit moment een fjord bij, die is lekker koppig maar zal mij denk ik niet snel door gekkigheid/koppigheid in gevaar brengen. Dat koppige is geen probleem maar het moet geen turbo pony zijn die niet stil kan staan. Gewoon koel in t koppie haha.

Blacky_Luky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:46

Connemara's zijn een geweldig ras. Schrikken bijna nergens van, en staan bekend om hun goede springtechnieken.

Nala

Re: klein koudbloed paard gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 15:50

Hele leuke paarden ja, helaas alleen geen koudbloed haha. Ik ben er echt helemaal verliefd op geworden.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:51

schwarzwalders?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:53

Konik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:55

Exmoors? :) Zijn niet heel bekend, maar heerlijke pony's om mee buiten te lopen/rijden! Harstikke koel in het hoofd, en enorm veelzijdig. Kan je meer informatie geven als het je wat lijkt.

Edit;
Gezien de lengte misschien niet zo geschikt. Ze worden maar max 1.25/1.30. Wel kunnen ze makkelijk volwassenen van max 65 kilo dragen. :j Weet natuurlijk niet hoe lang je bent. Maar ik pas er met mijn 1.65 prima op! (Pony is 1.20 gok ik)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-14 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:58

Een Highlander? Daar hebben we er nu zelf eentje van lopen, keihard paardje, geen behang maar wel dikke lange manen. Stevige hoeven en een dosis intelligentie. En die van ons gaat sowieso wel boven de 1.45 worden.

Uiteraard raad ik nog altijd de Tinker aan ;)
Laatst bijgewerkt door chimello op 16-11-14 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:58

Stil staan is te leren ;)

Ik denk dat je eerder moet kijken naar wat je doel is.
Buitenrijden, begrijp ik uit je begin post.

Kijk om je heen naar de beschrijving van paarden die te koop staan.

Ik zocht 3 jaar geleden een type fries/andalusier (liefst een merrie, rond de 7 jaar die al wat ervaring had en waar je ook mee buiten kon rijden etc.) en waar mee kwam ik thuis?
Een haflinger ruin van 4,5 jaar die eigenlijk nog niks kende :)
Maar het is wel mijn allerbeste maatje :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:00

Een bretonner? (Moet alleen uit Frankrijk komen)
Wij hebben er een staan van nu 1,5 jaar en is een geweldig beest. Niet groot, denk dat ze maximaal 1.60 gaat worden, schaap mak (alleen blaffende honden zijn nog een beetje eng) en uiteraard trekpaard :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 16:02

Schwarzwalders heb ik inderdaad ook al op het oog, ik schrik alleen een beetje van het prijskaartje :o

Konik en Exmoor heb ik nog niet naar gekeken. Ik ben 1.70 en weeg rond de 65 kilo

Mijn doel is gewoon lekker de bossen in zonder me zorgen te hoeven maken dat ik in de bosjes lig bij een jolige bui of een blaadje op de grond dat opeens eng is.

Een highlander heb ik nog nooit van gehoord, zal even googlen! Tinker is natuurlijk ook mooi maar dat kan problemen geven met de natte weide.

Ook de bretonner zal ik even opzoeken!

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:04

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:04

miss een klein trekpaard?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 16:06

Ja dat is ook het idee, Melanie0906, maar ik heb geen idee wat voor kleine trekpaardrassen er allemaal zijn. Ook hebben de meeste trekpaarden toch wel redelijk behang.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:07

Die van ons staat gewoon 24/7 buiten in de wei en heeft nog nergens last van gehad.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:10

ja daar zit een flink prijskaartje aan,die schwarzwalder, maar ze zijn wel erg leuk :).
Een exmoor is leuk hoor, maar ik ben lichter dan jij bent, en vond het eigenlijk best sneu om met zo'n beestje ritten te gaan maken. Ik kan je een foto sturen van hoe dat er uit ziet :p.

Ik denk dat je iets minder naar het ras moet kijken maar meer naar het karakter van het dier. Natuurlijk is het ene ras makkelijker dan de andere, maar er zijn haflingers die van elk bewegend blaadje schrikken en arabieren die nergens om geven..
Daarnaast moet het paard zelf je aanspreken

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:11

Waarom niet gewoon een fjord? Er worden hier allerlei zware koudbloeden genoemd, maar die brengen natuurlijk ook andere problemen met zich mee en meer kosten. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar het zijn wel dingen om mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:12

myself133 schreef:
ja daar zit een flink prijskaartje aan,die schwarzwalder, maar ze zijn wel erg leuk :).
Een exmoor is leuk hoor, maar ik ben lichter dan jij bent, en vond het eigenlijk best sneu om met zo'n beestje ritten te gaan maken. Ik kan je een foto sturen van hoe dat er uit ziet :p.

Ik denk dat je iets minder naar het ras moet kijken maar meer naar het karakter van het dier. Natuurlijk is het ene ras makkelijker dan de andere, maar er zijn haflingers die van elk bewegend blaadje schrikken en arabieren die nergens om geven..

Had je dat "ik ben lichter dan jij" tegen mij? Want ik weeg geen 65 kilo hoor. :P Verder wil ik in principe ook wel een foto sturen, maar ik pas er in ieder geval prima op. Beetje afhankelijk van je lengte ook denk ik. :j

Inderdaad lekker naar het ras kijken! Er zijn ook genoeg coole KWPN'ers. Of eens kijken naar de wat onbekendere rassen? Kruisingen?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:15

Percherons zijn trekpaarden zonder behang, binnen het ras heb je daar ook een wat kleinere/compacte variant van. Het is wel éen van de edelste trekpaarden, dwz dat er eea aan 'heet' bloed doorheen zit.
Ik rijd er zelf éen die 9 van de 10 keer gigantisch braaf is, en van heel weinig schrikt (is een doorgewinterd bos paard..). Maar kan ook erg pittig zijn soms.
Hier in Nederland zijn er niet zo veel, maar in Frankrijk liggen ze voor het oprapen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 16:15

De breton is wel heel mooi ja! Dankjewel voor de tip. Ook perchetons en comtois zijn mooi.

Ik heb highlander paard gegoogled maar er komen zoveel verschillende uitziende paarden, dat kan nooit een en hetzelfde ras zijn.

Ja natuurlijk, ik ga me niet blindstaren op een ras. Maar rondneuzen en nieuwe rassen ontdekken is altijd leuk. Ik wil niet later denken "oh, kende ik dat paardenras maar toen ik op zoek was!" Ook ben ik gewoon helemaal verkocht aan de koudbloeden, niet alleen om hun rustige karakter. Ze zien er ook zo heerlijk robuust uit. "Lekker veel paard om van te houden" zoals wel eens gezegd wordt.

Ik heb geen groot budget maar ik ben ook nog hard verder aan het sparen.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:16

Deetjeeuh schreef:
myself133 schreef:

Had je dat "ik ben lichter dan jij" tegen mij? Want ik weeg geen 65 kilo hoor. :P Verder wil ik in principe ook wel een foto sturen, maar ik pas er in ieder geval prima op. Beetje afhankelijk van je lengte ook denk ik. :j

Inderdaad lekker naar het ras kijken! Er zijn ook genoeg coole KWPN'ers. Of eens kijken naar de wat onbekendere rassen? Kruisingen?

Nee tegen TS :).
Kruisingen kunnen idd ook erg leuk zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:16

Haflinger, fjord of mogelijk een welsh cob. Dat is officieel geloof ik geen koudbloed, maar zijn wel meestal erg betrouwbaar en fijne dieren om lekker mee op pad te gaan.

En ook de merens is misschien wel wat.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:20

Wat is eigenlijk je budget ongeveer?
Een heleboel van deze rassen die hier genoemd worden zijn leuk natuurlijk,
maar zijn bijna niet te betalen.