[TI] 24/7 buiten en op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne100

24/7 buiten en op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 10:14

Zijn er mensen die hun Tinker 24/7 buiten hebben staan en toch in de winter wedstrijden rijden?
Ik ben heel erg aan het twijfelen om een startkaart aan te vragen. Maar mijn Tinker staat 24/7 buiten. Ik beschik niet over warm water. Hij is geschoren en staat met een deken op, maar zijn sokken, staart en manen zijn altijd bruin ipv wit. Zijn been in een emmer om zijn sokken te wassen is geen optie.
Ik kan waarschijnlijk ivm tijd alleen van oktober tot en met mei (de rest van de tijd wordt hij wel gewoon gereden maar hebben we andere weekend plannen) starten. Dus dit zijn percies de maanden dat wassen met koud water niet kan.

Uitdaging 2 is hem schoon houden de nacht voor de wedstrijd...

Zijn er mensen met tips?

gabyfedde

Re: 24/7 buiten en op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:17

Lekker gaan starten. De verzorging is maar 1 punt. Al scoor je een 0 (wat echt niet zal gebeuren als jullie er voor de rest wel netjes uitzien) dan nog kan je makkelijk een winstpunt scoren.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:24

mijn ervaring in de winter is dat je er gewoon verzorgd uit moet zien en dan heb je al gauw een 6 te pakken. Ik heb een schimmel en ik heb ook geen water in de winter om te wassen (alleen koud). Ik gebruik wel de witmaker van .... ja waarvan eigenlijk. Kom ik op terug, moet dat even checken op stal.
Ik heb in ieder geval nog nooit een jurylid gehad die aangaf dat we er niet verzorgd uitzagen, ondanks de bruine plekken in de winter,

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:36

Vriendin van mij doet altijd kalkpoeder op haar schimmel als die vies is, dit is wel op het lichaam dus of het in sokken, staart en manen ook helpt weet ik niet

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:07

Als je al eventjes een felle tuinslag op de sokken kunt zetten spoel je iig alvast al het zand eruit. Doe ik zelf ook af en toe met m'n tinker met veel beenhaar.
Ik weet niet of je met de auto naar je paard gaat? Anders kun je misschien een kleine jerrycan met heet water in de auto zetten.
Hoe ik de (half witte) staart van mijn tinker was: lekker warm tot zelfs heet water in een emmer (dan de staartwortel er niet in natuurlijk en het koelt snel genoeg met deze temperatuur dat die er ook in kan) om te spoelen. Als het ergste vuil eruit is pak ik een nieuwe emmer warm water, doe hier een flinke scheut groene biotex in en smeer het ook flink in haar staart. En dan ga ik 10 minuten met de staart in de emmer achter d'r staan. Komt er redelijk wit uit. Je ziet toch iig weer dat de staart 2-kleurig is.

Ik heb ook geen beschikking over een wasplaats, alleen een tuinslag met koud water en kan binnen een emmer warm water pakken.

De staart kun je ook proberen daarna in een staartzak (zie westernsport) te steken. Heb er zelf geen ervaring mee, maar wel positieve verhalen over gehoord. Dan blijft hij iig schoon tot de volgende dag.
Manen zou ik gewoon proberen klitvrij te houden, meer kun je gewoon niet doen zonder dat het paard-onterend wordt.

Overigens, als je ergens een stukje berm vindt met lang gras: niets zo handig om witte sokken te krijgen. En Talkpoeder helpt idd ook, maar dan moeten de sokken wel al droog en liefst schoon (op z'n minst zandvrij) zijn.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:10

Benen/Sokken wassen (tot de knie) kan je met elke willekeurige temperatuur doen zonder dat je paard daar last van krijgt. Als het koude water te koud is kan je misschien een waterkoker of een paar thermoskannen water meenemen. Denk dat als je de sokken gewoon wast en de Tinker onder de deken hebt je al met al best een schoon paard hebt :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:39

Staart in een staartzak, manen in een vlecht, sokken met cowboy magic greenspot remover of een andere droogshampoo even schoonwrijven en vlak voor de wedstrijd nog een flinke poef talkpoeder in de sokken :D

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 13:56

Staartzak ga ik op mijn sinterklaas lijstje zetten!
Talkpoeder heb ik wel eens geprobeerd, werkt in zijn manen niet omdat dan ook de bruine vlekken op zijn hals wit worden. 8)7
8nnemiek, gewoon droogshampoo voor mensen?

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:01

Greenspot remover en een handdoek is echt een top combo voor vlekken ! Staart en manen kun je gewoon wassen en sokken ook (niet te hoog)

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:13

Mijn halfinger staat de nacht voor we op wedstrijd gaan met een "boerka" om hihi :') :')
Afbeelding

Ze vindt t op 1 of andere manier heeerlijk om in haar poep te gaan liggen en dit was de enige manier om haar schoon te houden :r _O-

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:27

Haha geniaal hierboven!

Maar staart en sokken kun je wel wassen, ff goed afdrogen zodat het niet helemaal koud en nat blijft. Verder goed borstelen. Cowboy magic schijnt voor vlekken goed te werken, dus dat kun je ook proberen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:01

Green spot remover van cowboy magic werkt echt perfect! In de winter was ik hier regelmatig de witte staart van mijn haf mee. Hij wordt ook echt weer wit. Even sprayen, goed inwrijven tot het gaat schuimen en uitwrijven met een handdoek.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:12

In de zomer heb ik het wel gedaan, maar in de winter zou ik het niet doen. Na de wedstrijd is de pony bezweet, moe e.d. , dan stap ik 'm liever uit en zet hem in de stal. Dit had ik zelfs in de zomer wel eens. Bovendien heeft de pony veel energie nodig om warm te blijven etc. bij 24/7 buiten, dus heb je kans dat hij/zij minder energie heeft. Als het kan zou ik je pony op stal zetten.

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 10:20

Zo'n boerka regent toch helemaal nat? Al zou ik er een halsdeken over doen wordt nog zijn hoofd nat.
Gister dacht ik dat ik het ging doen.
Maar als ik me bedenk dat ik nu op wedstrijd zou moeten zakt de moed me de modder in...
Ik zal zo eens een foto maken van hoe hij er met dit weer uitziet.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:11

Doe hem ook niet op als t regent hihi.. En ze staat hier op stal snachts en t gaat er vooral om dat ze niet in de stront gaat rollen. Je kunt hem ook snachts buiten op doen mits t niet regent..

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:19

Had vandaag fnrs mijn fjord staat ook 24/7 buiten. Ze was zeiknat en modderig. (Niet geschoren of deken) had een 8 op de verzorging.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:25

Punt van verzorging is toch het minst belangrijk? Als het dáár omgaat moet je misschien rijtechnisch dingen gaan verbeteren, want dat laatste lijkt mij toch het belangrijkste.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:31

Denk dat als je winstpunt af moet hangen van de punten van de verzorging je nog even door moeten oefenen voor je start.

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 15:09

Maartje1990 en cam, dus jullie vinden het kunnen om met een vies paard te starten? Met vies bedoel ik dan buine modderige sokken en staart.
Persoonlijk vind ik het eigenlijk een belediging voor de jury, ben wel benieuwd wat jury-leden er van vinden.

Ben trouwens niet bang dat ik daardoor geen winstpunt zou halen. Is meer dat ik me dood zou schamen om met een vies paard te starten (en aangezien het een Tinker is val je net iets meer op dan een KWPNer met een vies voetje).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:22

Staart kun je wel wassen lijkt me. Verder kun je je paard er nog steeds netjes op zetten alleen iets minder dan wellicht in de zomer. Nou dan krijg je een 6 ipv een 7 of 8 of misschien een onvoldoende als de jury niet ziet dat je er wel werk in hebt gestoken.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:28

Ik sta op een stal met alleen koud water en heb een haflinger en mijn paard is altijd keurig schoon hoor. En staat 24/7 buiten. Een waterkoker en een emmer en wat shampoo met een stapel handdoeken en je paard is weer keurig wit. Snap het probleem niet. Ik was staart en sokken ook midden in de winter. En een goede regenbui doet ook wonderen. En zelfs de manen is toch wel te doen. Met een emmer en warm water.