Welke hengst & naar de keuring?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BokitoZ

Welke hengst & naar de keuring?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 11:01

Ik heb al de site van het shetlandstamboek doorgelezen maar ik zie door de bomen het bos niet meer ... Wie weet kunnen jullie mij een beetje helpen.

Sinds een maandje of 2 ben ik in bezit van een shetland merrie van 8 jaar oud. Het is een vosje en kan behoorlijk leuk lopen. (Menig KWPN zou jaloers zijn _/-\o_ )
Heb hieronder een foto van haar afstammeling gezet.

Nu wil ik haar laten dekken in 2015. Mijn voorkeur gaat uit naar een AMHA hengst. Hij moet zowiezo ggk zijn, luxe gebouwd en een aparte kleur iets van silver ofzo met super gangen. Welke hengst zou geschikt/leuk zijn?

Daarnaast wil ik met haar naar de keuring, gewoon voor de fun kijken of ze wat haalt dat zou igg wel heel leuk zijn!
Maaaar.. Waar moet ik nu met haar beginnen? Naar welke keuring moet ik met haar naar toe?
Ze is nog in bezit van het veulenboek.

Afbeelding
Afbeelding

Dennis

Re: Welke hengst & naar de keuring?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:10

Waarom een shetland merrie met een AMHA dekken is mijn eerste vraag.

De juiste volgorde is stamboek opnemen, dan word je merrie ook liniair gescoord en aan de hand daar van een hengst uit kiezen.

Met deze merrie zou ik gewoon naar het NSPS gaan en een fijne NSPS hengst uit kiezen. Naar de stamboekopname in jou regio komend voorjaar en dan volgende zomer naar de premiekeuring.

Wil je met een AMHA dekken is het misschien handiger om haar over te laten schrijven naar het NMPRS en daar stamboek op te laten nemen en keuren. Maar dat zou zeker mijn keus niet zijn.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 11:17

Hoezo zou dat niet jou keus zijn?
Waarom mijn keus?! omdat mijn liefde voor de AMHA groter is dan de NSPS.
Daarbij wil ik een verfijn ponytje fokken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:55

Waarom dan geen amha merrie kopen en daarmee gaan fokken?

Ik koop toch ook geen haflinger om te dekken met een fjord omdat ik twee kleuren manen zo leuk vind?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:09

Waarom überhaupt laten dekken, die kruising voegt verder niks toe. Dan zou ik doen wat Dennis zegt, lijkt me de beste keuze.

Heb je nog betere foto's?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:10

Je wilt een verfijnde pony fokken? Maar je beseft wel als je amha hengst erop zet, dat het helemaal niet betekent dat het een fijn pony'tje word? Het kan ook de bouw hebben van de shetlander, en dan ?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:42

Polly schreef:
Waarom dan geen amha merrie kopen en daarmee gaan fokken?

Ik koop toch ook geen haflinger om te dekken met een fjord omdat ik twee kleuren manen zo leuk vind?

:')

Even serieus... Ik vind het ook een slechte keuze!
Zoek dan liever een goede, wellicht voor het nsps iets fijnere, hengst uit. Dan heb je mooi vol NSPS papier bij het veulen.
Een luxere hengst gebruiken zegt niet dat het veulen ook luxer wordt. Voor hetzelfde geldt krijgt het luxe benen met een lomp lijf, als het dan ook nog NSPS/AMHA gekruisd is, raak je het aan de straatstenen niet meer kwijt.

Een NSPS liefhebber, wil geen AMHA kruising. En een NMPRS liefhebber, wil vaak geen directe NSPS kruising meer. (Het NMPRS wordt ook steeds luxer is mijn idee).

Een leuk kleurtje zegt al helemaal niets. Het veulen kan net zo goed vos worden als de merrie. Beter kijk je naar een mooie bouw, gezondheid, goed karakter en gangwerk.
Waarom kies je dan niet voor een NSPS hengst met een leuk kleurtje?
Shakira vd Buske bijvoorbeeld is 85 cm palomino. Als je geluk hebt geeft hij het creme gen aan het veulen.
Ik ben totaal geen nsps kenner, maar ik vind het een mooie hengst :j en hij is slechts 1 voorbeeld natuurlijk...

Afbeelding

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:12

Ik kan alleen maar meegaan in de adviezen hierboven en helemaal wat linda2008 zegt: een produkt uit een shetlandmerrie x amha is niet gewild (meer) bij het NMPRS en bij het NSPS kom je niet terecht met zo'n kruisingsveulen.
Als je meer van AMHA houdt waarom koop je dan geen AMHA merrie?
Ik denk dat het tegenwoordig niet echt handig meer is om dit soort kruisingen te maken want het veulen (mits je het zelf houdt maarja dat kennen we van de meesten, veulen mag aaaaltijd blijven, totdat ie wegmoet :+ ) heeft nou niet bepaald goede toekomstverwachtingen. Belandt hoogstwaarschijnlijk in de handel, moet je het daarom op de wereld zetten voor de "fun"?
Sorry dat het negatief klinkt maar dit is wel waar de meeste "fun"veulens belanden.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:33

wat hierboven al gezegd is ben ik het mee eens, als je verfijnder wilt, moet je een fijnere merrie kopen, maar als je toch perse een veulen van deze merrie wilt, om welke reden dan ook, ga dan in april eens kijken bij de hengstenkeuring van het nmprs, daar kun je de hengstjes allemaal inlevende lijve zien, bovendien moet je ook rekening houden met de dekkosten, een papierloos hengstje , zal dekken voor rond de 50 euro, een appaloosa of shethengst met papier, zit al snel rond de 300 euro, voor een dekking met een AMHA met mooi papier , moet je toch rekenen vanaf ongeveer 500 euro( uitschieters naar boven en naar beneden daargelaten) tot een paar duizend euro per dekking

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:13

Als je perse een veulen van deze merrie wil dek dan met een knappe nsps hengst..
De merrie is geen nmprs dus ga dan alsjeblieft niet kruisen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:25

Waarom is iedereen zo negatief? Het NMPRS is ontstaan uit kruisingen. Ik zie liever een correcte NSPS x AMHA dan een kromme AMHA x AMHA. Als je voor jezelf fokt kan je hier een super leuk dier uit krijgen. Veel NSPS dieren hebben onwijs goede gangen en een goede basis om mee verder te gaan. Nu zijn ze als je voor het stamboek wilt fokken mogelijk iets verouderd. Zeker niet alle kruisingen maar er zijn shetlandkruisingen die nu te grof zijn om mee te komen. Ik ben absoluut shetlanderfan, heb een fantastische NSPS gefokte NMPRS basis hengst. Fokken is en blijft gokken, daar moet je bij stilstaan. Een kruising kan een fantastisch resultaat opleveren, of een matig dier.

Ik heb zelf een kruising NSPS x AMHA. Fantastische pony, stuk chiquer dan een NSPS-er maar niet breekbaar, nog steeds een goede pony om aangespannen mee te rijden.

Afbeelding

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:46

Ik vind dat je moet doen waar je je goed bij voelt.
Zit ook bij t nmprs maar al zou ik een geweldige nsps hengst tegen komen is t nog altijd mijn keuze al zou ik daar van een veulen willen.
Je fokt of graag voor een stamboek of gewoon een veulen voor jezelf.

Heb al genoeg aparte kruisingen gezien zoals b.v welsh a met ijslander.
Daar is echt een rete gaaf veulen uit gekomen.
Of nmprs merrie met kleine welsh a hengst (milk dr zusje) wel heel apart bijna identie. Aan mijn merrie qua dezelfde aftekeningen.

En er lopen op bokt wel meer gekke kruisingen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:43

Even afgezien van het feit dat je zo natuurlijk nooit iets over dekkeuze kan zeggen, dat is vanaf fotos toch al bijna niet te doen, en zeker niet als de pony er ook nog zo op staat...

(kun je geen standfotos van opzij maken, en een filmpje van de bewegingen zou nog beter zijn. O:) )

Je hebt wel een pony met een leuk papiertje erbij. Ik zou haar zeker bij het NSPS laten opnemen, verdiep je in wat ze daar willen, kan ze misschien nog best leuk uit de bus komen.

Verder zijn er hele luxe shethengstjes te vinden, en AMHA's die dat zeker niet zijn. En die dat dus zeker ook niet op jouw merrietje gaan vererven.

Vergis je niet in de AMHA's, in sommige zit het shetbloed maar 3 generaties weg. Sommige fokken zeer luxe, andere dus niet.

Wat betreft dekgelden, wordt er in de AMHA-wereld vaak extreem idiote bedragen gevraagd, en als je eerlijk bent gaat je veulen nooit in waarde de hoogte van de dekking overtreffen.

Als ik jou was, zou ik me ook eens in het NMPRS verdiepen. Er zijn tegenwoordig heel wat erg luxe hengstjes, met bijv. een scheut Welsh bloed erin, die zeker op je merrie zullen verluxen, die al een bewezen goede vererver zijn en waar veel minder dekgeld voor wordt gevraagd.

En als je nog zekerder van je zaak wilt zijn, kijk je ook rond op de NAS-keuring, want dan heb je keuze uit hengstjes die ook op nakomelingen zijn getest, die op vruchtbaarheid zijn getest en daar zitten tegenwoordig ook hele luxe tussen, ook met AMHAbloed trouwens.
En daar zijn de dekgelden tenminste normaal...

Laatste tip: ga op de keuringen kijken. De AMHA's worden vaak zo op de fotos gezet, dat je je kapot schrikt als je ze dan een keer in het echt ziet. Er zitten zeker hele goede en mooie tussen hoor, die doen het bij het NMPRS dan ook prima (ga zeker niet voor een paardje dat geen 1ste premie gescoord heeft!) maar er zit ook een hoop tussen dat als vaderdier echt geen waarde heeft.