westrijdkleding bij IJslanders C klasse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

westrijdkleding bij IJslanders C klasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 17:08

Hoi iedereen,

Ik ga in april wedstrijden rijden maar ik vroeg me af of ik dan een jasje moet hebben. Ik start in de T8, de laagste klasse. Heeft imenad hier verstnad van? Ik rij met rijlaarzen, cremekleurige broek en een wit shirtje. Ik ga niet rijden in een blezer (!!! :-) !!!) maar mijn cap is donkerblauw met lichtblauw.

Mijn IJslander is bruin met (dus) zwarte manen. Zal het vloeken als ik iets blauws koop?

Groetjessss en bedankt hè :-)

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:30

T8 is de lichte klasse, dat zit nog voor de C klasse. Maar die hebben de zelfde regels.

Nee hoor, je hoeft geen jasje. Je ziet ook wel IJslandse truien of de trui/vest dat bij je vereniging hoort. Hestagaman heeft bv een ontzettend groene.
Maar je bent vrij om een 'informeel maar geschikt kledingstuk' te dragen. Dus iets blauws zal vast mooi zijn.

Ik zou alleen geen blauw jasje kopen in de kleur waar het IJslands team in start. :+

Je vindt het in dit document:
http://www.nsijp.nl/sites/default/files/bijlagen/41.pdf

_xManadisx_

Re: westrijdkleding bij IJslanders C klasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:35

De wedstrijden van het NSIJP moet je in een jasje rijden. He kan zelfs worden gediskwalificeerd als je die niet hebt. Ook zijn startnummers officieel verplicht. Bij sommige verenigingen hoeft het niet. Ik rijd zelf wel in een jasje met witte broek en laarzen, maar jophurdbroek zie je ook veel.
T8 is vrijetijds klasse, maar ook daar gelden inderdaad deze regels.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:49

Waar vind je dat? Dat is niet zoals het in de reglementen staat die je op de NSIJP site vindt. Alleen kampioenschappen zouden een uitzondering kunnen zijn.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:06

RUI > GP

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:24

Sybelle schreef:
Waar vind je dat? Dat is niet zoals het in de reglementen staat die je op de NSIJP site vindt. Alleen kampioenschappen zouden een uitzondering kunnen zijn.

Uit eigen ervaring.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:48

_xManadisx_ schreef:
Sybelle schreef:

Uit eigen ervaring.

Dan volgen ze op dat moment niet de regels van het stamboek op want daarin staat duidelijk dat gereden mag worden met: 'in de Sportklasse C en D en Jeugd Klasse: rijjasje, IJslandse trui, of verenigingstrui;'

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:20

Dat zou maar zo kunnen, maar ik zou het risico niet dutven nemen. Is al wel lang geleden hoor, maar het betrof een jeugd wedstrijd.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 13:18

Maar ik rij niet bij een vereniging en heb geen IJslandse trui...! Ik rij bij een eigenaar die ook lid is van het NSIJP en ik ben dat ook. Ben ik dan zo goed als verplicht om een donkerblauw rijjasje te kopen?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:28

Je bent niet verplicht om een donkerblauw rijjasje te kopen.. maar wel een rijjasje.
OF een IJslandse trui. Bij sommige wedstrijden mag je een trui vd vereniging aan, maar niet bij allemaal.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:36

Waarom doet het NSIJP eigenlijk zo ontzettend haar best om de reglementen overzichtelijk te maken dmv pdf-jes -die je gewoon onder het kopje sport kan vinden en waar naar verwezen wordt in het Nederlands Wedstrijdreglement (nwr)- als toch niemand ze blijkbaar leest?

Edit:
Oooooww ik zie het al. Er zijn twee versies. De een spreekt van dat informele kledingstuk en de ander zegt echt clubtrui.

Dit is de uitvoeringsregeling:
http://www.nsijp.nl/sites/default/files ... leding.pdf

En vlak daar boven staat in kleding en optoming:
http://www.nsijp.nl/sites/default/files/bijlagen/41.pdf

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 01:50

Ik zou in het geval van ts een zwart rijjasje zoeken, veel mooier bij een bruin paard dan een blauw jasje.

Witte/creme broek en laarzen vind ik in de recreatieklassen altijd een beetje over the top. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Het mag, dus als jij dat wil dragen moet je dat lekker doen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 16:54

Maar: een trui van het jeugdkader als je daarin zit, een witte rijbroek (dan maar :-) ) en rijlaarzen, is dat okee? Ik doe dan mee met officiële wedstrijden zoals Hestarholt of andere NSIJP wedstrijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:46

Zit jij in het jeugdkader dan????

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 13:10

Bij de jeugd zit ik ja...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:28

Ik heb nog nooit gehoord dat dat mag...

Ik zou niet moeilijk doen en gewoon in een jasje starten, dan ben je altijd safe.

De site van het NSIJP vind ik trouwens alles behalve handig. Zoek me altijd een ongeluk. En zou ook wel iets meer in jip en janneke taal mogen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:39

Anniek22 schreef:

Dat je tussen de jeugd zit betekent niet dat je in het jeugdkader zit. Kader, weet je wel. Het jeugdkader is een groepje geselecteerde jeugdruiters die als groepje intensief worden begeleid via het stamboek.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:45

Koper schreef:
Anniek22 schreef:

Dat je tussen de jeugd zit betekent niet dat je in het jeugdkader zit. Kader, weet je wel. Het jeugdkader is een groepje geselecteerde jeugdruiters die als groepje intensief worden begeleid via het stamboek.

Er zijn jeugdkadertrainingen daar kan je gewoon aan mee doen als je de juiste leeftijd hebt. Je krijgt dan geloof ik drie dagen les en er is een weekend, de lessen worden ook gefilmd en bekeken. Je krijgt dan les van verschillende trainers, echt een leuk concept en daarbij kan je ook die trui kopen.

Ik zou er niet op gokken dat je met die trui mag rijden, kan je anders niet een jasje lenen?

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 11:01

Okee prima, ik zeg niet dat ik jij het kader zit maar gewoon bij de jeugd. Ik krijg lessen in 3 maanden zoals pluklief zei...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 23:03

Het topic is al een tijdje oud, maar toch mijn antwoord.

Je mag alleen rijden met:
- een verenigingstrui van een van de grote verenigingen (Midgard, Sunnanvindur, Hestagaman, IJRN etc.) jeugdkader is geen vereniging.
- een geschikt jasje. Dat kan een jasje van Pikeur, Harry's Horse of welk ander paardenmerk dan ook zijn of een nette blazer van de H&M (die lang genoeg is)
- een IJslandse trui, maar dan ook echt een klassieke IJslandse trui. Ik heb eens met iemand in een proef gereden die iets droeg wat léék op een IJslandse trui, daar heeft diegene dus wel een waarschuwing voor gekregen.

Niks anders, ook al ziet het er zo netjes of gematched uit. Watvoor kleur rijbroek je draagt, dan mag je zelf weten.. ook het schoeisel maakt niet zoveel uit.. zolang het maar geschikt is om in paard te rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:47

En gelukkig is het bij de telgangonderdelen weer helemaal anders :D

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:26

Om het lekker makkelijk te houden, ja :P

Bij de telgangonderdelen mag je gewoon 'geschikte' kleding aan. Volgens mij is alles daar wel okee, zolang het maar niet wappert.
Maaaarr gelukkig is dat voor TS geloof ik niet van toepassing :P

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 17:40

Nee nog niet ;-)
Maar ik mag dus niet met m'n jeugdkadertrui rijden?

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:45

Ik rijd met mijn IJslander trui of met mijn wedstrijd jasje. Je mag inderdaad met je jeugdkader verst/trui rijden. Ik zit daar ook in *\o/*

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:45

Jeugdkadertrui staat niet in de reglementen, maar dat is natuurlijk iets wat vrij nieuw is. Zou zomaar kunnen, als ik jou was zou ik voor de zekerheid contact opnemen met de organisatie van 't jeugdkader.