Paspoort omzetten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Paspoort omzetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 22:45

Hallo,

Sinds april ben ik de gelukkige eigenaresse van een 75% new forest jaarling. Nu zit er een paspoort bij van het kwpn met alles op onbekend. Via mijn eigen zoektocht ben ik er achter gekomen dat zijn vader de new forest hengst Carlo is en dat zijn moeders Mariska heet en die is new forest met hackney erin.
Nu zou ik hem eigenlijk graag willen laten registren bij het New forest stamboek en een stamboom papier willen.

Maar nu is de vraag kan dit zomaar? Of moeten hier allemaal test voor gedaan worden en word dit een duur grapje?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Sammie

Re: Paspoort omzetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:49

Dat wordt een duur grapje, vrees ik :D Het stamboek gaat dit natuurlijk niet zo maar geloven en zul je dus een DNA test moeten doen. Hiervoor kun je beter gewoon bij het stamboek zelf zijn, is de meest direct bron. Is de vader wel goedgekeurd? Van de moeder zul je iig DNA moeten hebben en wrs ook kopie stamboekpapier.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:01

Ik zou even contact opnemen met het stamboek, of/en Hengstenhouderij Reilink. Dat is de eigenaar van Carlo en die kan je er misschien wel mee helpen :)

Carlo is een goedgekeurde new forest hengst en moeder maakt niet zoveel uit denk ik, omdat zij geen new forest pony is. Maar als je kunt aantonen dmv dna dat carlo de vader is, dan kan hij in het sportregister. De vraag is alleen of het het geld echt waard is, maar dat is naturlijk aan jezelf.

Je kunt dan wel meedoen aan de sportdag en opzich is dát al een reden om het wel te doen :Y)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 13:40

Aha dus eigenlijk moet ik even het new forest bellen? Ik vind die sportdag idd wel leuk. En wil graag de sport in met hem dus vind het wel leuk als zijn vader niet op onbekend staat.

hebben jullie een idee wat zo'n dna test kost?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:27

Is New Forest niet een zgn "gesloten" stamboek? Oftewel - dieren met ander dan NF-bloed (kruisingen) registreren zij toch niet?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:40

Klopt wel, maar je hebt wel het sport/wedstrijdregister, daarin mogen paarden/pony's met als ik het goed heb 25% forester bloed.

Dit jaar was er ook een KWPNXNew forest op de sportdag, las ik in de ''De forester''. En je mag alleen meedoen aan de sportdag als je pony New forest papier heeft.

Er deed dit jaar op de centrale merriekeuring een wedstrijdregistermerrie mee. Helemaal onderaan;
http://www.newforestpony.dds.nl/joomla/ ... -20146.pdf

Maar wel een speciale categorie en de pony krijgt geen predikaten dacht ik.

F_inley

Re: Paspoort omzetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 16:43

Ik heb het new forest stamboek een email gestuurd ben benieuwd! Bedankt voor alle informatie.