dressuur fjord omzette naar westernfjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordbjarne

dressuur fjord omzette naar westernfjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 15:34

Hallo, gisteren zijn er vrienden van mijn ouders naar mijn nieuwe fjord komen kijken ook hebben zij er is mee gereden om te zien of dat hij goed was. (heb hem nog maar2weken). Nu zij rijden western en hadden er een western zadel opgelegd, nu heb ik besloten om er een westernzadel opteleggen voor het rijden. Alleen kreeg ik gisteren berichten van zijn vroeger verzorgster ( niet de eigenaar, echt zijn verzorgster) ik kreeg heel onvriendelijk het bericht van: 'leg er geen westernzadel op die pony is er veel te goed voor die kan aan de teugel, wijken,....etc je gaat hem verpeste daarbij is een fjord niet gemaakt voor western en zeker geen 10 jarige'.
Nu is mijn vraag is het waar kan ik mijn fjord van 10 jaar niet omzetten naar western? Natuurliijk krijg ik wel hulp van iemand met ervaring.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:35

Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen. :)
Je kan het toch gewoon proberen? Daarmee verziek je hem echt niet.

fjordbjarne

Re: dressuur fjord omzette naar westernfjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 15:36

Ja, nu maakte ik mij al zorgen. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:41

Eh, het is jouw paard!
Wat nou de oude verzorgster vind het slecht...
Ook een 10 jarig paard is om te scholen naar een andere discipline.
Wel is het zo, dat western rijden meer is dan er een western zadel en een westernhoofdstel met een western bit in hangen, om goed western te leren rijden en je paard correct om te scholen zullen jullie goed les nodig hebben.
(en goed les is gemiddeld genomen niet het buurmeisje om de hoek dat toevallig ook een 1 westernpaardje heeft en wel les wil komen geven. Hou er rekening mee dat zowel jij als je paard alles nog moeten leren)

Maar met goed les kan je best leuk een paard omscholen tot western paard, ook een fjord ;)

fjordbjarne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 15:43

ja heb een les geefster die proffesioneel is zelf gaat zij er eerst een half uur op om het correcte aan te leren daarbij rij ik enkel recreatief maar dan nog moet alles in orde zijn natuurlijk :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:44

Dan gewoon lekker samen omscholen!

fjordbjarne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 15:44

denk dat ik het zo ga doen ! :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:45

Euhh,het is jou fjord als jij dat wil mag je dat doen.Een fjord is nu ook niet bepaald een dressuur paard.Toch kunnen sommige fjorden dat leuk,net als sommige fjorden leuk western kunnen lopen.Het is precies wat jij hem aan wilt leren.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:45

Tuurlijk kan dat wel. Ik wil het ook ooit met mijn Fjord. Maar ik heb dan ook eigenlijk geen wedstrijd ambities (noch voor Dressuur noch voor Western). Mijn Fjord heeft aanleg voor trail; ze beleeft ontzettend veel plezier aan trail-oefeningetjes en doet daarbij erg haar best.

In de Westernsport kun je ook ver komen. Zie het als een uitdaging. En een Western paard moet je ook dressuurmatig goed voor elkaar hebben; ookal steekt de 'dressuur' (Reining) bij Western iets anders in elkaar.

Maar ik wil je toch met klem adviseren om wel een Goed Passend Westernzadel aan te schaffen of het zadel waar je het in je openingspost over hebt even goed te laten controleren door een goede(!) Western-zadelpasser! (bvb Evelien van Eurohorse hoor ik goede verhalen over)
Westernzadels zitten heel anders in elkaar dan Engelse zadels en een groot verschil is oa dat de boom vrijwel direct op de rug ligt (vandaar de dikke pads). Het is dus van groot belang voor de gezondheid van je paard dat de boom goed aansluit.
Het lijkt me dat veel Fjorden vanwege hun ronde bouw een Full-Quarter boommaat nodig hebben... maar dit geldt natuurlijk lang niet voor alle!

fjordbjarne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 15:48

Ja, ik woon in Belgie maar heb een zadelpasser gevonden die westernzadels wilt komen passen. Eigenlijk hebben we alles al een beetje op een rij gezet. Nu ik zelf heb ook geen wedstrijdambitie's

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:57

Bokt heeft ook een heel Western-forum waar je een hoop kunt lezen over westerntack en het omscholen. Veel plezier met plannen in elk geval! :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:59

Gewoon genieten van je paard.
In welke discipline je dat ook zou willen doen.

En in western heb je ook wijken en al dat soort dingen. In elke tak van sport zijn dit goede basis oefeningen.

fjordbjarne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 16:01

Dus als ik het mag zeggen als wat dat meisje tegen mij heeft gezegd klopt niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:04

Ik zou de vorige eigenaar eens melden dat de verzorgster zich bemoeit met het paard. :)
Als jij het gewoon rustig aan aanpakt samen met je lesgeefster kan je hem gewoon nog om scholen. :) Het zal misschien wat trager gaan (al vermoed ik van niet maar goed, in het slechtste geval gaat het wat trager. ) maar verder zie ik niet in hoe je hem zou verpesten als je hem gewoon correct western beleerd.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:07

Een fjord is toch ook niet 'gemaakt' voor dressuur... :=.
Dus waarom zou je geen western met hem kunnen rijden.

fjordbjarne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 16:08

oke, ben van plan om het correct te doen! En over dat melden bij de eigenaar ga ik denk ik wel doen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:09

weet niet of die persoon vaker paarden verkoopt maar is niet handig als een verzorgster zich dan zit te moeien. :n Ik zou daar iig niet happy mee zijn als ik mijn paard verkoop en de bijrijdster gaat dan de nieuwe eigenaar contacteren.

fjordbjarne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 16:12

Ik denk dat de verzorgster als ik het zo mag zeggen "jaloers " is uiteindelijk is zij moeten stoppen met naar Quatro (de fjord) te gaan omdat ze niet meer mocht komen van de vorige eigenaar ze reed er te veel en wild mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:25

dan zou ik me er zeker niet te veel van aantrekken en naar je eigen onderschrift handelen! ;)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:41

Fjorden zijn echt uitstekend geschikt voor western! Ze zijn compact gebouwd, erg sterk en ontzettend wendbaar!
En of je nu dressuur of western rijd.... Bij allebei is de basis balans en verzameling... Denk je dat een western paard niet 'aan de teugel' kan? dat doen ze de hele tijd... Alleen bij western is het lang laag en bij dressuur is het voornamelijk hoog.. Maar zonder de basis het verzamelen van je paard, kun je geen western en geen dressuur rijden.
In de western heb je ook nog veel verschillende takken, waarbij sommige takken van de western sport het ultieme dressuur laten zien... Dressuur is de basis voor alles en verpesten.... in de dressuur kun je je paard net zo verpesten als in de western dus een goede begeleiding is wel heel belangrijk.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:49

ojaaa en nog een tip wat betreft een zadel... Ik heb zoooo lang gezocht naar een passend zadel voor mijn fjord.. Die van mij heeft een erg korte rug en ook een brede schoft.. Dit was een lastige combinatie... Heel veel zadels gekocht gepast en weggedaan.. Uiteindelijk heb ik een roundkirt zadel gekocht, deze lijken wel gemaakt voor fjorden!! Dit zadel heb ik laten passen in Nijkerk bij Countrymill.. Was niet zo duur iets van 50 euro ofzo.. En hij zat goed:) Evelyne van Eurohorse is ook erg goed alleen kun je particuliere zadels niet bij haar laten passen en ik vind het ook een beetje duur..
Wel een kleine tip... Als je een western zadel koopt, kun je het best een merk kopen.. Ik weet dat het misschien onzin klinkt.. maar ten eerste kun je hem dan weer makkelijker verkopen als die niet past en ten tweede heb ik toch gemerkt dat in de westernwereld de merkzadels toch wel beter zijn dan de merkloze zadels...

Heel veel plezier!! En geniet lekker van de 'lol met je knol' maakt niet uit in welke dicipline!!!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:55

Verzorgster weet duidelijk niet wat western rijden inhoudt ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:57

alleen dat zinnetje:

daar is ie te goed voor, hij kan aan de teugel..
heeft voor mij een hoog penny gehalte.

ieder paard zou in principe moeten kunnen wijken voor de druk..
dus 'wijken' is zo'n kunst nog niet..

waar hebben we het dan over.. een paardje dat eventueel de oefeningen voor l1 beheerst (voor wat betreft het commentaar van dat verzorgertje.. niet over de kwaliteiten van het paardje natuurlijk edit)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:42

Ik heb jarenlang met mijn fjordenmerrie (nu 24) western (wedstrijden)gereden! Kan prima hoor mits met de goede begeleiding en het allerbelangrijkste een passend zadel! Geen goedkoop flut ding van 300 euro. Het valt niet altijd mee een passend westernzadel voor een fjord te vinden dus wees daar kritisch in. Ik heb sinds 3 jaar een fjordenruin welke ik nu ook western aan het beleren ben. Hij loopt nu ook gewoon aan de teugel met een normale teugellengte en hij moet ook gewoon kunnen wijken etc. Dat is de basis en die hoort elk paard te kennen. Verder is het fijn dat een fjord zelf niet weet dat hij niet gemaakt is om dressuur of western gereden te worden ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:46

Gewoon doen wat jij lekker wil doen! Laat je niet opjutten meid! Geniet van je paardje! X