[TI] Scheren met tondeuse kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laserwoman

Scheren met tondeuse kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 11:59

Hallo Allemaal,

De winter komt er aan, dus de vacht van mijn kanjer “Mister Summer” wordt weer lekker dik en vooral lang, prachtig. Nu zeggen veel mensen dat ik hem moet scheren en een deken op moet doen. Dat vind ik eigenlijk zonde van zijn mooie vacht en stiekem een beetje tegen de natuur in. Hij krijgt niet voor niets die mooie wintervacht. Nu wil ik eigenlijk wel iets doen, omdat hij na het rijden best nat is. Dus ik wil niet de hele vacht afscheren maar zeg maar tot 3 a 4 cm lang houden. Dan kan hij toch lekker zonder deken zijn eigen temperatuur regelen, maar is hij eerder droog na het rijden en ziet hij er op para-dressuur wedstrijd toch goed verzorgd uit. Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand een tondeuse waar dit mee kan?

Ben benieuwd of ik medestanders heb die ook zo denken en ervaring met tondeuses hebben.

Groetjes Janine en Summie

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:03

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:12

Dat gaat je niet lukken Janine.

Als jij Summer zo door blijft trainen als je nu doet worden hij erg nat na het rijden. Je kunt natuurlijk een zweetdeken op doen, maar dan moet je ook lang wachten voor je die weer af moet doen. Erg bewerkelijk al met al en tijdrovend. En als ze lang nat blijven kunnen ze goed ziek worden ook nog!
Ik heb Troy zelfs al 2x geschoren, heerlijk in z'n blote billetjes :D
Lekker fris en schoon!

Je zou wel kunnen kiezen voor een jachtmodel oid, maar halve haren scheren nee dat gaat je niet lukken :n

Maar goed je hebt er voor gekozen om dressuurmatig met hem bezig te gaan, dus is lekker scheren de beste optie daarna lekkere deken op!

Summer zal er blij mee zijn :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:51

Ik heb mijn tinker ook nooit geschoren. Ik deed hem het eerste jaar wel een regendeken op zodat hij wat minder haar kreeg en daar onder kon drogen, maar tegenwoordig doe ik hem gewoon, net zoals vroeger, lekker opwrijven en hup de wei op :) Opwrijven dus, niet droogwrijven. Opwrijven doe je met een pluk stro/hooi, je wrijft tegen de haren in zodat je de vacht wat rechtop wrijft. Daardoor komt er een luchtlaagje tussen de haren en dat zorgt voor isolatie, maar dat zorgt ook meteen dat de vacht sneller droogt. Werkt prima :) maar met deken werkt dat natuurlijk niet.
En verder kun je natuurlijk je training er op aanpassen. Niet te veel vragen, ik maak bv lekker een rustige buitenrit op warmere dagen.. 'S morgens rijden, zodat hij lekker in het zonnetje kan drogen is beter dan 's avonds als hij in de vocht en kou moet drogen.

Laserwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 15:50

Bedankt 8nnemiek! Ik heb een Magic Towel die heel veel vocht opneemt, dus daar drogen we hem mee af. Ik rijd altijd rond 10.00 en mag vanwege mijn lichamelijke handicap alleen stappen. Maar ws is Summie zo gefocust bezig met mij dat hij alsnog echt drijfnat is na het rijden. Ik wil liever geen deken omdat ik vind dat hij zelf zijn temperatuur beter kan regelen zonder deken. En ik vind hem gewoon ook mooi met z'n teddyberenvacht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:52

Als je vroeg in het jaar scheert, dan heeft de vacht tijd om nog bij te groeien. Sommige paarden moeten zelfs meerdere keren per winter geschoren worden. Ik zou niet met een tondeuse scheren, die zijn er niet voor gemaakt en worden te heet. Kans is groot dat je straks met een half geschoren paard komt te staan als het ding halverwege de geest geeft.

Als je niet met dekens wilt werken, kun je een patroontje overwegen. Dan kan hij zonder deken maar ook werken.

Bullebeest

Re: Scheren met tondeuse kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:19

Wat doe je dan als ie met alleen stappen al zo nat wordt? Even afgezien van de temperatuur van vandaag. Als ik de post van Karin LF bekijk, moet ie zwaar aan het werk. Zo vat ik het tenminste op. Nu kunnen ze met stappen ook zwaar aan het werk, maar mogen ze eigenlijk niet drijfnat worden.

Laserwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 22:28

Tja, wat doe ik. Een paard voelt vaak dat hij/zij bij mij toch voorzichtiger moet zijn. Zeker Summie wil heel graag zijn best doen en begrijpen wat ik bedoel. Ik ben (zwaar) spastisch waardoor mijn bewegingen soms net even anders zijn. Dus het is denk ik ook psychisch heel zwaar voor hem. We doen ook wedstrijden op landelijk niveau om in 2016 naar de paralympics in Rio te mogen. Hier kun je zien wat we doen, dit waren twee proeven achterelkaar bij onze laatste wedstrijd, zodat ik maar 1x op en af hoefde te stappen, dat is ook al een heel gedoe met de hulp van 3 man (vrouw).
http://youtu.be/qXP82bM7vZs

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 01:00

Kan het filmpje niet zien, helaas. Maar als jij zo - sorry dat ik het misschien wat bot formuleer - zit te wiebelen, is je paard in stap serieus met topsport bezig en moet hij alle spieren aanspannen om in balans te blijven en jouw te blijven dragen. Ik snap daarom niet dat jij je paard dan niet laat scheren.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:11

Ik ga wel in de mening van Cassidy mee plus daar komt nog bij dat Summer na het rijden op stal komt te staan(lees stil staat) en dan koelen ze snel af hoor.
Volgens mij staat het paard van 8nnemiek 24/7 buiten,dat is wel een verschil.

Maar iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Ik ben altijd blij als Troy weer geschoren is, en nee heel hard trainen we niet hoor ;) , maar binnen een poep en een scheet is hij drijfnat en ik wil niet dat hij hiervan ziek wordt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:39

Het is een misvatting dat paarden niet bezweet op stal/buiten kunnen. Een paard moet koud en op adem zijn wanneer je hem stil zet, maar als hij dan nog bezweet is, is niet erg. Een paard zweet van binnen naar buiten, dus het is logisch dat hij met dat lange haar buiten lang nat blijft, maar op de huid zelf is hij dan wel droog en op temperatuur.

Desondanks zou ik voor het gemak en het aanzien wel gaan scheren, en dan gewoon normaal laten scheren. Het zweten kost namelijk wel energie, en het kan zelfs zijn dat een paard trager wordt tijdens het rijden door de lange, bezwete, warme vacht. Als je ze scheert zijn ze de warmte veel sneller en makkelijker kwijt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:31

Is deels scheren geen idee, ziet er misschien iets minder strak uit maar is wel praktisch met geen deken nodig hebben. Onze tinker werd toen hij vol in het werk stond geschoren op nek, flanken, billen en als het nodig was buik een stuk. Hiermee kon hij gewoon naar buiten zonder deken maar zweette hij een stuk minder.

En ook in stap kun je een dier vol bezweet krijgen, ik kan ivm een handicap ook vooral stappen en een ministukje galop maar toch heb ik Connor heel wat keren goed moe gereden in stap met dressuurwerk.

Overigens wist ik niet dat je ook wedstrijden kunt rijden in alleen stap ivm lichamelijke problemen. Is iets om na te zoeken als ik weer een paard hem dat rijdbaar is. :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:47

Meid, dan zet je hem toch gewoon nat terug buiten?

Kunnen zweten is eigenlijk best bijzonder, er zijn ook genoeg diersoorten die het niet kunnen. Het zou natuurlijk een enorme evolutionaire blunder zijn als een paard wel kan zweten maar er vervolgens dood aan gaat. :') Dus ook daar heeft de natuur wat op bedacht. Op paard natuurlijk staat een hele uitleg over hoe een paard opdroogt zonder ziek te worden.

Ik heb mijn paard gisteren nog nat buitengezet en toen ik vanmorgen keek deed ze het nog. :z

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:51

In de natuur worden ze ook niet nat in een hokje van 3x3 gepropt zonder dat ze zichzelf droog kunnen stappen.

In de natuur moet een paard ook niet dagelijks zo aan de gang dat hij drijfnat wordt. Dat ging alleen gebeuren als ze een sprintje moesten trekken. En dat sprintje was ook geen uur lang.

En mocht je wel met dekens willen werken: deken opgooien op een nat paard, dan ga je al tegen alles in wat er op paardnatuurlijk gepreekt wordt. Maar deken opgooien op een nat paard is na verloop van tijd natte deken en paard continu met natte deken opzetten ook niet gezond.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:00

Je moet een paard ook geen dekens opgooien (tenzij ziek of zwak) of in een hokje stoppen. If it ain't broken don't fix it. :D

Als dat drijfnat worden zo erg is waarom doen we het dan toch massaal? Ik ook hoor, gisteren liep het nog in straaltjes langs mevrouw haar benen.
De vacht kan dat zweet uitstekend zelf afvoeren. Goed uitstappen en je paard gelegenheid tot het nemen van een lekker zandbad geven, dat is imo het belangrijkste.

Laserwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 15:17

Ja Karuna, je moet wel geclassificeerd worden. Er wordt dan gekeken wat je wel en niet kunt en dan wordt je ingedeeld in een klasse (grade). Ik zit in grade 1A, dan mag je alleen in stap.

Cassidy, tis niet bot hoor. Ik zit misschien iets minder stil alles een niet spast. Hoewel ik op mijn laatste wedstrijd een compliment kreeg van de jury dat ik netjes stil zat, dus...
Youtube blijkt het flimpje geblokkerd te hebben omdat de radio te horen is, lekker is dat! Dit was de eerste wedstrijd in maart hopelijk kun je die wel zien.http://youtu.be/h2nZishcjZY

Misschien is een dekenmodel scheren nog een optie. Aan de andere kant is het nu wel extreem warm voor de tijd van het jaar, dat werkt het zweten ook in de hand natuurlijk.

De mening Gypsy sluit aan bij hoe ik denk. De hele dag een natte deken op lijkt me ook niet goed. Sum gaat vaak nog in de paddock en mag lekker rollen (t varken) en dan gaat hij idd naar zijn "buiten"stal. hij staat lekker in de frisselucht... en eet... zoals alle Tinkers.

Jeetje wat is dit moeilijk, zoveel meningen. Ik wil het zo graag goed doen, maar krijg steeds meer het idee dat er geen goede manier is, maar ook geen foute manier.....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:39

Uiteindelijk moet jij je er goed bij voelen. Er zijn meerdere wegen naar rome, veranderden kan altijd nog. Dat je hier over nadenkt geeft al aan dat je bezig bent met het welzijn van je paard, Hardstikke goed toch?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:52

Naast het feit dat ik het praktischer vindt om te scheren, vindt ik het ook meer verzorgd staan. Zeker als je wedstrijden rijdt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:54

KarinLF schreef:
Naast het feit dat ik het praktischer vindt om te scheren, vindt ik het ook meer verzorgd staan. Zeker als je wedstrijden rijdt

+1

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:00

Je hebt 3 opties, je zult zelf moeten bedenken wat voor jullie het fijnste is, dat kunnen wij niet voor je.

Optie 1. Niet scheren, hij zal dan dus nat worden echter ook weer drogen. (lees anders even bij manege Marcroix bij Arnhem hun site even over het hoe of wat, zij hebben hun manege paarden ongeschoren)
Optie 2. Patroon scheren, wordt hij minder nat, droogt sneller, dekens niet nodit.
Optie 3. Helemaal scheren, opletten dat hij dan eventueel aan begin van het werk dekentje op moet omdat het koud is en jij alleen stapt (niet nu het 18 graden is, maar wel bij -5) en deken erop moet als hij op stal gaat, voordeel, bijna altijd schoon paard en staat netter op wedstrijd. Nadeel, kost je dus dekens die je op en af moet doen.

Laserwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 16:08

Ja Gypsy, je hebt gelijk. Het is mijn paard en voel denk ik wel aan wat hij nodig heeft. In mei ging hij opeens heel raar doen, in blinde paniek rennen met mijn bijrijders erop. bij mij niet. Ik zei meteen het ligt aan het zadel, niemand geloofde me. 5 maanden later en een boel centjes armer toch een ander zadel geprobeerd, binnen 10 minuten ontspande hij en was hij weer de oude, helaas wel met zadelangst. Gelukkig is dat vrij snel weer verdwenen, maar het heeft me wel 5 maanden trainingsachterstand gekost. Dus ik denk ik dit keer maar gewoon luister naar mijn gevoel en nog even de natuur z'n werk laat doen. Straks wordt het koud en zweet hij vast minder.

Laserwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 16:09

Bedankt Sjolvir, ga zeker kijken.