shet al wei maatje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kalliexxxx

shet al wei maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:40

hoi,

is een shetlander naast 2 ander paarden een handig weide maatje.
we hebben nu fjord en kwpn maar de kwpn er kan niet alleen staan.
maar onze fjord kan beste alleen buiten lopen en niet in de bak van wegen een oude blessure.
nu ben ik zelf 18 en zou ik de enige zijn die wat met de shet doet.
ik ben klein en licht dus af en toe er op zou best kunnen.
alleen ben ik zelf bang omdat je er niet echt heel veel mee kunt hij snel niks staat te doen.
dat vind ik zonde en zielig en ik het dat te vaak gezien bij shetlander de meeste worden er vervelend van.
nu vraag ik me dus af of wel slim is om uberhoud een shet te kopen?
is een welsh van 1,37 niet meer wat daar kan ik makkelijk op rijden, dan denk ik dat hij toch meer aandacht krijgt.
omdat je er dan ook op kan rijden...

Fitii

Re: shet al wei maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:45

Als je dan toch wil rijden, zou ik zeker geen shet kopen...

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:47

het gaat mij vooral om fijt dat ik gewoon wil dat wel paardje dan ook de aandacht krijgt die hij verdient.
zeker omdat we er al twee hebben staan. omdat je die wel kan rijden ben ik bang dat hij vergeten word omdat hij niet gereden word.
hij heeft gewoon recht op evenveel aandacht een pony waar zowel ik als de ander bijrijder op kan krijgt meer aandacht. dan dat ik er alleen naar om kijkt. ik wil gewoon de keuze maken in belang van paardje..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:49

Ik zou zeggen koop een jonge pony of een kleine rijpony!

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:50

ik ga niet beginnen aan inrijden maar jong pony zou geen probleem zijn zolang hij maar ingereden is

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:51

Ik zou zeggen ga lekker op zoek, en je moet wel heel klein zijn (1.50 max) om nog op een shet te passen hoor.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:51

Het beste advies hier is om idd een maatje groter (en ingereden) te nemen :j
Zeker als je ook zou willen rijden en eventueel je bijrijder ook :j

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:01

ja het dan is dat nog niet eens zo rare gedachten. ik ben trouwens zelf een van de twee bijrijders.
maar ze koopt hem deels ook voor mij omdat ik totaal geen klik heb met het nieuwe paard.
wel met haar oude paard maar die hebben we in moeten laten slapen.
zelf denk ik dat een welsh van 1,37 al groot genoeg is om er net meer mee te kunnen.
ik ben zelf ook maar 1,55

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:04

Ik denk dat het niet alleen slim is om te kijken of je er op kunt rijden qua grote, maar ook dat je een pony erbij moet zoeken die op de zelfde wei kan staan. Een shetlander heeft minder nodig dan een paard. Dus als je een weidemaatje zoekt en hij kan niet bij je paard in de wei staan omdat zijn voer behoefte minder is, is dit niet zo handig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:04

De welsh is de betere keuze, zowel om de rij maat als om de voedselbehoefte. Zelfs op een fjordenrantsoen worden shetten nog dik nl en dan is de functie van weidemaatje ook weg.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:07

tamary schreef:
De welsh is de betere keuze, zowel om de rij maat als om de voedselbehoefte. Zelfs op een fjordenrantsoen worden shetten nog dik nl en dan is de functie van weidemaatje ook weg.

ja idd daar ben ik ook heel bang voor. dat hij te dik word hoefbevangen raakt. en dat hij te weinig aandacht krijgt dat gun ik dat paardje niet

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:08

hij gaat vooral dienen als maatje als de kwpn er alleen in de bak moet staan als de andere aan buiten rijden is. dus dan staan ze bij elkaar. maar idd in de wei staat hij op een afgezet stuk.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:12

Ik heb sinds een paar maanden een shetje naast mijn draver en haflinger, dit omdat de haf niet alleen kan blijven.
De shet is zijn hele leven al gezelschapspony en is niet anders gewend dan af en toe lekker borstelen, soms wandelen of naast de fiets mee. Meer kent hij niet (hebben vorige eigenaren hem nooit geleerd) en doe ik ook niet met hem en dat gaat prima! Ik heb niet het idee dat hij iets tekort komt. Hij loopt lekker met de andere twee mee en komt af en toe een aai over zn bol halen als ik in de wei bezig ben.
Het kan dus prima, alleen zal je dan wel een pony moeten zoeken die niet iedere dag veel aandacht nodig heeft en geloof me, er zijn er genoeg die happy zijn zolang ze maar eten, vrijheid, gezelschap en af en toe een knuffel en een borstel krijgen.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:19

ja dat is ook zeker waar sommige kunnen het prima hebben en zijn lui het helemaal in hun element. dan moet je er idd wel op letten dat je er een koop die nooit een overdosis aandacht heeft gehad.

Fleur_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:08

Als je wilt kun je een shet kopen maar dan moet je niet rijgericht zijn en bijv ook wandelen vrijheidsdressuur enz doen anders ku. Je beter een andere pony nemen

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 06:19

vrijheidsdressuur ga ik sowieso doen maar gewoon omdat ik het leuk vind. miss dat ik kleine kids er les op ga geven.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 06:32

Wat wil je zelf?

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 08:54

ik ben de bijrijder van alle paardjes. ik denk nu in belang van paardje. maar zelf denk ik dat een paardje zoals welsh leuker vind. maar daar gaat ook meer tijd in zitten vanwege het rijden enz. en was de bedoeling om een weiden maatje te kopen..dusja dilemma

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:05

als je idd wil rijden zou ik geen shet kopen maar anders zijn ze echt ontsettend leuukk!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:37

Rijden is geen basisbehoeften van een paard, lekker buiten lopen met vriendjes wel. Die van mij worden zelden gereden en die vermaken zich prima hoor, zitten goed in hun vel, zoals lichamelijk als geestelijk. Al lijken ze het wel leuk te vinden om af en toe mee genomen te worden voor een wandeling. Maar als ze in plaats daarvan de wei in mogen lijken ze dat ook prima te vinden.

Dus tijd om te rijden zou ik niet heel erg laten meewegen, mits ze op een andere manier beweging krijgen. Als ze de hele dag buiten lopen in een ruime paddock of weiland dan zit dat meestal wel goed.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:39

Je hoeft niet meer tijd te besteden aan een welsh dan aan een shet of elk ander paard. Er is ook geen enkel paard/pony dat gereden 'moet' worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:49

Tja... ik werd in het verleden wel eens uitgelachen omdat ik als 40+pennymuts, mijn shetlandpony, die idd ooit als gezelschapspony voor mijn toen revaliderende grote erbij was gekomen, net zo veel aandacht geef als mijn grote, ook al rij ik natuurlijk niet op mijn paasei, ben ik net zo gek met mijn kleine als dat ik met mijn grote ben.
Vergis je alleen niet! Die kleine heeft mij onderhand ook net zo veel gekost als mijn grote, met haar streken en haar - helaas - ernstige ziekte.
Daar had ik zelfs achteraf gezien beter een grote waar ik ook op had kunnen gaan zitten voor kunnen nemen en nou heb ik nog geen dag spijt gehad, maar als je toch nog kiezen kunt, dan weet ik wel waar ik nu voor zou gaan als ik jullie was...

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 16:39

het kan soms heel leuk zijn om een penny muts te zijn hoor haha maar ik snap hem. er moet idd niets maar er moet een paardje bij komen dat sowieso