Prijs Ijslander met eczeem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Prijs Ijslander met eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 17:26

Ik heb een hele tijd geleden al een ontzettend leuke IJslander zien staan (van het voorjaar en hij staat nog steeds te koop).
Helaas met (volgens de eigenaar) licht zomereczeem. Weet niet wat hun onder "licht" bedoelen. Ik zag wel dat hij wat geschuurd had (aan het begin van het seizoen), maar voor het zelfde geldt staat hij zonder deken en valt het dus reuze mee...of juist altijd met deken en schuurt hij alsnog.

Ik vond dat ze voor een eczemer nogal veel geld ervoor vragen.
Het betreft een vierganger ruin van 12,5 jaar oud.
Geschikt voor recreatief of voor een (jeugd)ruiter met wedstrijdambities.

Ik ben wat huiverig voor eczemers, omdat mijn 1e IJslander ontzettend veel last ervan had. In die tijd hadden we nog nooit van eczeemdekens gehoord, dus smeerden we alleen maar eczemabalsem wat niet echt hielp. Mijn Welsh ponietje had er ook last van en die had zelfs met eczeemdeken op nog geen manen.
In mijn ogen is een eczemer dus ook niet zo veel waard. Maar tja...ik vind het dier ontzettend leuk en lief.

Ik vraag me af in hoeverre de prijs van € 4500 incl. tuig reeel is.

Merell123

Re: Prijs Ijslander met eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:31

Kan een reëel bedrag zijn ja, als het paard verder is zoals jij zoekt. Het is maar net 'wat de gek ervoor geeft'! Wel vind ik dat het nu lastig is om te bepalen wat er met 'licht' eczeem bedoelt wordt want dit is net de periode dat de eczemers straks weer uit de dekens kunnen en je het dus niet goed kunt zien.

Dus heb jij het voor dit paard over om steeds dekentje op en af te moeten doen en af en toe hem in te smeren? En is hij verder zoals je wilt, dan zou ik zeker hierover nadenken en anders een goed bod doen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:32

Dat hangt in mijn ogen verder af van wat de afstamming is, de opleiding (is er potentie voor de sport? ZO ja, sport C? Sport B? Sport A?), het tuig (is het een zo goed als nieuw zadel dat nieuw een waarde van >1000 euro zou hebben?).

Een eczemer is inderdaad minder waard dan een 'gezond' paard. Maar, als het lichte eczeem is, drukt het de prijs minder dan zware eczeem.
Ben je al wezen kijken? Heb je zelf kunnen zien hoe erg het is? Dat zou ik je toch ten zeerste aanraden.

Daarnaast: in wat voor gebied staat het paard nu? Stel dat het aan de kust is, en er is nu al sprake van lichte eczeem, en jij wilt hem landinwaards verhuizen, is er grote kans dat het eczeem verergert.

Een eczeemdeken (mits zeer consequent gedragen) kan een hoop verlichting bieden, ik heb er nu bij mijn merrie nauwelijks last van. Zij schuurt nog wel wat, maar zeker niet meer open of iets dergelijks.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 17:55

Afstamming is voor mij niet van belang, want fokken kun je niet meer met een ruin :P .
Ik ga voor recreatief gebruik, niet voor de sport (maar ja daar kan ik slecht op afdingen als het dier wel die kwaliteiten heeft). Tuig is niet nieuw meer, maar geen idee van welk merk het is. Ik vermoed wel dat het net zo oud is als dat het dier onder het zadel is, zo'n 7 jaar dus.

Ik heb hem van het voorjaar gezien, maar tussendoor niet meer, dus ik weet niet hoe de eczeem zich gedurende het jaar heeft ontwikkelt. Ik zag wel meteen bij de 1e keer dat hij zich geschuurd had, vandaar dat ik het ook gevraagd heb. Hun antwoord was: in lichte mate last van eczeem.
Hij staat nu in eenzelfde gebied als waar ik woon (in het binnenland). Paardje is in Ijsland geboren, dus eczeemgevoeligheid is misschien wel groter?

Het is inderdaad wat de gek er voor geeft, maar blijkbaar is nog niemand gek genoeg geweest ;).

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:31

Ook als je er niet meer mee kunt fokken speelt afstamming vaak wel degelijk een rol. ;) Sommige nakomelingen van 'bekende' hengsten zijn iets duurder.

Als ik dit zo hoor, aannemende dat de kwaliteiten van dit paard 'gemiddeld' zijn, dat het dier lichte eczeem heeft, geen bijzondere afstamming en een normale kwaliteit (wel goed passend!!!) tuig, vind ik 4500 best reëel.
Een gemiddelde ijslander met eczeem kost meestal 3000-4000 euro (afhankelijk van verdere kwaliteiten). Tel daar het zadel bij op, dan denk ik dat 4500 best netjes is.
Mocht ik voor deze ijslander gaan kijken, dan zou ik zeker willen verifiëren hoe erg de eczeem is door meerdere keren te gaan kijken, en kijken naar de africhting. Voor dit geld zou ik dan ook wel een paard willen dat netjes aan de hulpen staat en ook (gezien het feit dat het doel recreatie is) dat het paard verkeersmak is. Zo niet, zou ik zeker wat lager gaan zitten in de maximale prijs.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 01:45

Ik vind dat eczeem de prijs wel degelijk flink drukt :j
Eczeem staat ook niet per definitie stil, als in, nu licht eczeem wil niet zeggen dat het daarbij blijft. Genoeg eczemers die er door de tijd heen alleen maar meer last van krijgen... puur door verergering van de eczeem of door veranderende omstandigheden zoals waar het gehuisvest word , meer of minder muggen maar ook stress kan invloed hebben en dan nog voeding...

Voor de fok is een eczemer per definitie dan weer geen aanwinst ivm de eventuele erfelijkheid van eczeem, dat kan de waarde dus ook alleen maar naar beneden beinvloeden.
Dan nog de financiele consequenties... je zult toch een paardenleven lang moeten smeren , onder deken houden etc ,
Een paard moet dan nog wel verrekte goed kunnen lopen/presteren om een vrij flinke vp te kunnen rechtvaardigen.
Ik heb zelf een merrie met licht eczeem gehad en het kost je gewoon wel extra werk , geld en zorgen. Toen ik haar verkocht heb(wegens hele andere redenen trouwens) heb ik een hele bescheiden prijs voor haar gevraagd inclusief alle tuigage en toebehoren.

persoonlijk vind ik 2500 meer dan genoeg voor een eczemer zonder topsport potentie. Inclusief toebehoren... zelf ben ik daar met de verkoop indertijd zelfs nog onder gebleven en dat betrof een merrie met nette afstamming. Goede gangen en een gouden karakter .

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:03

Als je twijfelt gewoon niet doen. Het eventuele voordeel van de prijs heb je 1x lol van. De eczeem moet je de rest van de tijd mee dealen.
En de ervaring leert dat het op termijn eigenlijk altijd beroerder wordt.

Ooit 1x gereageerd op een goed sportpaard wat wat jeukerig zou zijn. Bij navraag bleek dat ze het hele seizoen van neus tot staart ingepakt moest staan. Dat noem ik niet meer wat jeukerig maar serieus eczeem. Prijs was een schamele 10.000 euro maar zou nog stijgen. :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:09

Genoeg paarden zonder eczeem, zelf zou ik dus verder kijken. Ik vind het paard nog aardig aan de prijs.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:17

Ik sluit me aan bij Sonja_vR en Refagreni.
Vind de vraagprijs veel te hoog voor een recreatiepaard met eczeem. 2500 is veel reëler. Maar inderdaad hij moet het wel zijn voor je want je hebt er altijd zorg van en dan kan het financiële voordeel snel vergeten zijn. Ik zou snel nog eens gaan kijken hoe hij er nu aan toe is

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:18

Aan een goed aan de hulpen staande vierganger met correcte gangen hangt een prijskaartje he :)
Opzich vind ik dit nog niet eens een gekke prijs voor een ijslander die nog jaren mee kan.

Als je hem echt niet uit je hoofd kan zetten ga dan gewoon nog eens kijken. Dan kun je iig de "schade"bekijken, de meeste eczemers gaan nu net uit de dekens.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:32

Voor datzelfde geld kan je een hoop leuke IJslanders kopen zonder eczeem. Ga eens bij Marieke Weber kijken, die heeft een hoop leuke recreatie IJslanders in jou prijsklasse staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:43

maydayparade, dat wilde ik net zeggen , 4500 euro heb je hele leuke , netjes aan de hulpen staande ijsjes voor die goed gescheiden gangen hebben zonder eczeem.
het is gewoon echt een veel te hoge prijs voor 1 met.

houd als koper alsjeblieft in je achterhoofd dat eczeem vaker erger word, dan dat het minder word en het je heel wat zorgen oplevert
om over de extra kosten maar niet te spreken .
onderschat het niet , ik heb 1 eczemer gehad en ik zal er nooit meer bewust aan 1 beginnen

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:45

ik vind het veel geld.
mijn ijslander zonder eczeem, vijfganger, 6 jaar en volledig doorgereden was nog goedkoper....

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:46

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:10

Voor een goed aan de hulpen staande Ijslander inclusief tuig vind ik de prijs niet heel extreem. Maar ik ga toch mee in wat anderen zeggen: voor dat geld ook een die niet jeukt.

En ook de kosten blijven komen, is zeker waar. Ondanks dat het bij mijn merrie redelijk goed onder controle te houden is, moet er toch bijna elke twee jaar een nieuwe deken komen. En natuurlijk de tijd die je erin steekt.
Voor mij was mijn merrie precies waar ik naar op zoek was, maar haar prijs lag vele malen lager. Maar zij had ook totaal geen opleiding gehad.
Afhankelijk van de opleiding gaat de prijs toch weer omhoog.

Het allerbelangrijkst voor jou nu is denk ik uit te zoeken of je dit 'gewoon' een leuk dier vindt. Of is dit jouw 'droompaard' en vind je het eczeem dan overkomelijk?

En zoals je in je OP al zei: misschien willen ze wel iets zakken :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:13

persoonlijk zou ik ook verder kijken.
vooral omdat je niet weet hoe het de hele zomer is gegaan en je hem alleen voor het eczeem seizoen hebt gezien :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 09:52

bedankt allen voor de reacties.
Ik kijk idd nog maar eens verder. Het is ook niet dat het haast heeft...ik heb nog een hele lieve 20 jarige cremello e-pony merrie, en zolang zij er nog is en ik haar nog kan berijden, is er geen noodzaak voor iets nieuws :).

Ik hou nu ook de facebook pagina "Ijslanders te koop" in de gaten. Vandaar uit zijn ook vaak links naar fokkers e.d.

Ik moet wel zeggen: ik val op aparte kleurtjes. Deze IJslander had bijv. 2 blauwe ogen in een donkerbruin gezicht en een grote witte bles. Ik had hem tijdens een show gezien en daar stond hij zo braaf stil achter een jong meisje die voor hem op de grond zat. Zo'n brave, rustige bevalt me ook wel :D. Maar goed, hij is nog niet weg voorlopig en anders...er zijn nog meer leukerds te koop toch!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:55

De meeste Ijslanders zijn in de omgang rustig en worden pas wakker onder het zadel :D
Ik heb zelf een Isabel merrie met een blesje. Zelf vind ik zilverappelzwart echt mijn droomkleur!
Alleen op een kleurtje kun je niet rijden he.. Als Muna een saaie vos had geweest en verder dezelfde dan had ik haar waarschijnlijk ook gekocht :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 19:24

tuurlijk rijd je op een kleurtje :D en een mooi kleurtje is niet lelijk. Maar als dat kleurtje ernstig eczeem heeft, dan valt ie toch af. Dan ga ik me er toch aan storen. Mijn cremello heb ik al 18 jaar en daar ben ik nog steeds niet op uitgekeken <3 .

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:49

ik was ook specifiek op zoek naar een bonte merrie omdat ik dat mooi vind, Iedereen verklaarde me voor gek maar ik heb nu wel mooi die bonte merrie staan.
Volg je eigen gevoel en als je de tijd hebt dan zoek je toch wel naar die kleur die je graag wilt :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:55

Ik zou inderdaad rustig verder rondkijken. Voor die prijs vind je ook ijslanders zonder eczeem die verder keurig ingereden zijn en braaf :j

Kleurtjes genoeg bij de ijslanders, dus daar zul je keuze zat in hebben. En op kleur kun je niet rijden, maar het oog wil ook wat :D

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:24

ik vind het veel geld voor een ijslander met eczeem. Rond die prijsklasse heb je een leuke ijslander zonder eczeem. Zelf heb ik ooit ook een paard gekocht met licht eczeem, eenmaal een jaar bij mij schuurde hij zijn maanden er tot bloedend toe eraf, ondanks dat hij bij vorige eigenaar in eczeemgebied stond en er veel minder last van had. Hoe ouder hij werd hoe meer last hij ervan kreeg.

Ik weet niet wat je zoekt...maar voor bijna hetzelfde geld heb ik er ook een te koop staan :P hihi
Al is ze alleen te koop voor de juiste ruiter, anders houd ik haar lekker zelf.
En naast mijn paardje ken ik nog wel paar mensen met een stel leuke ijslanders die te koop staan rond die prijsklasse.