Goed opfokadres Zuid Holland/Hoeksche Waard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnSj

Goed opfokadres Zuid Holland/Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 16:15

Mijn veulen wil ik vanaf januari een aantal maanden in de opfok zetten. Heeft iemand ervaringen met opfokadressen in Zuid Holland/Hoeksche Waard/regio Breda?

F_inley

Re: Goed opfokadres Zuid Holland/Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:16

Die van mij staat bij verboon in Schiedam/Schipluiden ben er erg tevreden over.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:24

Dan ben je denk ik al best laat met zoeken voor een hengstje zal het meeste al wel vol zitten ben ik bang

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:29

ik hoor goede verhalen over Breukelerhof

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:30

Je hebt Anicare in Oude Tonge en hofstede de eendracht in Zuid Beijerland
Geen idee of er nog plek is idd.
Denk al wel dat er aardig wat al zijn ingeschaard

AnSj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 17:16

Gabbe schreef:

Heb je hier meer informatie over?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:25

Vanaf januari is wel een lastige maand. Meestal worden veulens in september/oktober in geschaard. Dan zijn de groepen gevormd. Om er dan in januari nog eentje tussen te stoppen.. Dan heb je meer kans om in mei in te scharen.

Anicare is zeer goed en professioneel, maar of ze nog plek hebben is 1 en of ze nog in januari er een in willen is een tweede.

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:29

In Zuid-Holland zou ik kiezen voor Anicare.
Januari is is inderdaad een lastige maand. Veel opfokbedrijven raden het ook af omdat de koppels dan al gevormd zijn. Als je ze zo laat nog inschaart blijven ze vaak achter op de rest, die al maanden samen lopen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:31

AnSj schreef:
Gabbe schreef:

Heb je hier meer informatie over?

Wat wil je weten? Ze staan in grote groepsstallen en komen overdag buiten in de paddock. Verder veel aandacht voor de paardjes en alles word geregeld. Weet alleen niet of ze in januari nog veulens toelaten.

AnSj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 18:31

Sammie schreef:
Vanaf januari is wel een lastige maand. Meestal worden veulens in september/oktober in geschaard. Dan zijn de groepen gevormd. Om er dan in januari nog eentje tussen te stoppen.. Dan heb je meer kans om in mei in te scharen.

Anicare is zeer goed en professioneel, maar of ze nog plek hebben is 1 en of ze nog in januari er een in willen is een tweede.

Ik heb een laat veulen, vandaar dat september oktober geen optie voor hem is. Hij staat samen met zijn moeder thuis, wil hem ook niet te lang weg hebben, hij is nu erg handzaam en mak. Misschien toch maar overwegen om een andere pony bij hem te zetten hier thuis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:34

Hij is van juni? Dan kan hij nu of in november toch al afgespeend worden?

Je kan allicht bellen, als ze er nog een hebben die wat later is kunnen ze er rekening mee houden. Een hengst zou ik niet 6 maanden bij de moeder laten. Het is overigens een fabel dat paarden van de opfok niet meer handzaam of niet meer mak zijn. Bij Anicare gaan ze iig regelmatig door de kudde heen voor controle en een borstel.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:38

Dat is wel vroeg. Een veulen van juni nu al afspenen. Je hebt weinig kans dat ie nog ingeschaard kan worden. Dat is jammer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:40

4,5 maand is voor een hengstveulen 'vroeg' zat. Meestal zijn de moeders ze tegen die tijd al spuug zat met het klimmen en rennen. Merriesveulens kunnen langer blijven, maar hengstveulens worden tegen 5 maanden regelmatig zeer irritant.

AnSj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 18:46

Sammie schreef:
4,5 maand is voor een hengstveulen 'vroeg' zat. Meestal zijn de moeders ze tegen die tijd al spuug zat met het klimmen en rennen. Merriesveulens kunnen langer blijven, maar hengstveulens worden tegen 5 maanden regelmatig zeer irritant.

Ik hou hem het liefst zes maanden bij zijn moeder, december zou een optie zijn mar liefst januari.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:48

Ik hoop voor jou dat t goed blijft gaan.

Iig zal inscharen bij de beter opfok in die maand nagenoeg onmogelijk zijn, tenzij ze er bijv. toevallig nog eentje hebben. Gewoon proberen, maar ga er vanuit dat je pas in het zomerseizoen mee kan gaan draaien.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:01

Ik vind 4 maanden ook echt veel te vroeg hoor, ik ken genoeg hengstveulens die prima tot 6-7 maand bij mams bleven, als ze maar andere weidemaatjes hebben en ruimte is dat geen probleem.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:06

Jup.. En ik ken er (ook) weer genoeg waarbij dat niet goed ging. Tot aan gebroken botten aan toe. Ieder zo z'n eigen ervaring. Ik zeg nergens dat het perse fout zal gaan, ik zeg enkel dat moeders hengsten eerder zat zijn. En dat kan soms vervelende gevolgen hebben. Plus ze zijn ook eerder zelfstandiger. Daarnaast moet je ook rekening houden met het feit dat hoe ouder een veulen hoe meer hij uit de merrie kan trekken. Sommige merries gaan vervolgens helemaal leeg. Wil je nog een beetje paard overhouden is zes maanden ook niet altijd aan te raden. 'T kan allemaal, maar hoeft niet.

TS is diegene die beslist, dus de keuze is aan haar. :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 02:55

Drm reserveer je alvast een plaats bij een opfok zodra de merrie drachtig is En niet pas als deze afgespeend moet worden dan ben je gwn te laat Zou een hengstveulen ook niet graag thuis houden Maar is een tinker veulen toch ? Misschien dat deze wat rustiger en minder brutaal zijn

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:04

Tinkers nemen ze bij anicare niet aan.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:09

Mijn paard heeft bij Paardenopfok Goeree Overflakkee gestaan.
Maar daar voegen ze midden in de winter meestal geen veulens meer tot de kudde toe. Of ze moeten een paartje hebben.
Ze maken daar paartjes, die laten ze dan een paar dagen bij elkaar staan en dan gaan ze de groep in. Zodat ze altijd steun aan elkaar hebben.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:58

Het is geen tinker maar een bonte NRPS

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:00

Toen ik ging bellen in april want toen kocht ik hem werd er bij veel wel moeilijk gedaan omdat het een pony was want dit zou niet gaan tussen de paarden. Nou mijn Ruin staat daar prima tussen 6 merrie paarden die allemaal wel 20 tot 40 cm groter zijn! En bij sommige opfokadressen doen ze idd aan rassen discriminatie :?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:16

qua leeftijd zit je niet helemaal ideaal inderdaad. Je moet voor jezelf afwegen wat beter is. Als je langer wacht kan hij langer bij de moeder blijven, maar met slechte weer kunnen niet meer hele dag het land op. (weet niet of dit bij jou het geval is). In de opfok staan ze vaak in loopstallen wat weer beter is qua beweging. Daarnaast is het het meest ideaal om alle veulens tegelijkertijd bij elkaar te zetten. Als je jouw veulen er pas in januari bij zet is de kans groot dat dat dit niet goed gaat. De andere veulens zijn al ouder en dan ook nog stuk wijzer en brutaler.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om hem dan eerder al bij de veulens te zetten. Nee ideaal is het niet maar mijns inziens is het beetje kiezen tussen twee kwade

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:24

Gabbe schreef:
En bij sommige opfokadressen doen ze idd aan rassen discriminatie :?
Beetje erg sterke taal, vind je zelf ook niet? Het is uit bescherming voor je eigen dier. Een ponyveulen tussen van die grote bakbeesten kan gewoon simpel in de verdrukking komen. Hoeft niet, maar het zou wel ernstig sneu zijn als ie alleen maar achterna gezeten wordt of nog erger een flinke trap krijgt met alle gevolgen van dien. Het is dus voor de bescherming van dat betreffende diertje, niet omdat ze een hekel eraan hebben.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:33

Nou er word wel degelijk gezegd wij nemen alleen tinkers of alleen Friezen. In Schiedam is gewoon alles welkom en word er gewoon goed nagedacht over het inscharen. Tuurlijk je zet geen mini bij paarden maar mijn jaarling pony was nou ook weer niet zo klein dat hij weg viel bij de paarden. Wel is er bewust voor gekozen om hem niet bij de hengsten maar bij de merrie's te zetten