Wat als karakter het belangrijkste is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Wat als karakter het belangrijkste is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 20:02

Tsja...

Ik had het helemaal uitgevogeld, knappe hengst voor mijn onbeschrijfelijk brave merrie. Mijn prinsessenpoppetje is helemaal gek van veulentjes en staat nu happy te zijn met het 'geadopteerde' veulen van de merrie van een stalgenootje. En ik ben ook verzot op veulentjes, dusja; dan moet er een veulentje komen, toch?

Het is uitgesteld vanwege de asociale drukte op mijn werk en wat financiële tegenvallers (autoreparaties waar we een nieuwe auto van konden kopen...) waardoor mijn spaarpotje mij te veel is geslonken. Dit jaar konden we gelukkig wel genieten van het veulentje van een stalgenoot, maar jeetje; wat een eye-opener!

Het zou mij weinig kunnen schelen als er een krom, lelijk veulentje uit mijn merrie komt rollen. Al kan ik er nooit op zitten, want dat is voor mij niet het belangrijkste, maar wat als er een rotbok uit komt? Ik had het niet voor mogelijk gezien, maar uit de stervensbrave merrie van mijn stalgenoot is me toch een bijdehand hengstje gerold! En heel eerlijk, dat trekt wel het fundament onder mijn fokplannen vandaan. Ik durf nu aan mezelf toe te geven dat mijn fokplannen vooral gebaseerd waren op het maken van een kopie van mijn merrie. Niet qua bouw, gangen of koppie dat erop zit, want dat is voor mij absoluut niet het belangrijkste. Stiekem ben ik er achter gekomen dat ik gewoon een kopie van haar karakter wil hebben. Mijn merrie is in mijn ogen een 'once in a lifetime-paard', dus eigenlijk kan het veulen bij voorbaat alleen maar tegenvallen... O gatver wat ben ik erg... :')

Dusssss. En nu? Er zijn zoveel dingen die ik me afvraag. Hoeveel invloed heeft die hengst daadwerkelijk op het karakter? Zijn er mensen die uit braaf X braaf een 'rotbok' hebben gekregen? Gaat het 'fokken is gokken' inderdaad zo op voor het karakter?

Dorine92

Re: Wat als karakter het belangrijkste is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:06

Volgens mij weet je het antwoord zelf al...
Hoe vaak zie je niet mensen met 1 lief kind en 1 rotkind?

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:11

Ja dat is zeker een gok wij hebben twee volle broers gefokt met echt een totaal ander karakter. De een een super gemakkelijk in omgang de ander echt heel moeilijk. Dus ja je hebt echt niet de garantie dat er karakter uit komt wat je zelf graag ziet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:14

Hengst heeft zeer zeker invloed op het karakter. Het tweede is een stukje opfok en opvoeding. En nee, een kopietje van je paard ga je nooit krijgen. Het is maar goed dat je je dat nu realiseert. En sta er ook even bij stil dat een dracht en een bevalling altijd een risico is voor een merrie. Je kunt je merrie kwijtraken, je kunt veulen kwijtraken, je kunt beide kwijtraken. Is het je dat waard?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:19

De merrie geeft vaak meer karakter door dan de hengst. Het veulen "kopieert" gedrag van zijn mama :) de opvoeding daarna speelt zeker ook een rol!
Karakter staat hier ook op de eerste plek. Daarna exterieur en niet ver daar vanaf bewegingen.
D'r staan heel wat hengsten bekend om een fijn karakter wat door gegeven word, er zal dus heus wel een lieve hengst zijn die bij je merrie past :)

Edit: op m'n werk staan een broer en zus van lord leatherdale x kelvin, 2 hele fijne paarden, in de omgang en onder het zadel. Die merrie geeft overigens alleen maar lieve paarden die zadelmak zijn geboren en allen met een meewerkend karakter, d'r staan er nu 5 van op stal :)
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 20-10-14 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:21

Veulens, en met name hengstveulentjes hebben andere veulens nodig om mee te spelen en te ravotten. Een veulen alleen, en een merrie die een dergelijk dier niet op zijn plek zet als het nodig is, en je hebt de basis voor een etterbakje.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 20:25

Cassidy schreef:
Veulens, en met name hengstveulentjes hebben andere veulens nodig om mee te spelen en te ravotten. Een veulen alleen, en een merrie die een dergelijk dier niet op zijn plek zet als het nodig is, en je hebt de basis voor een etterbakje.

Dat is het ook wel een beetje met deze trouwens. Hij huppelt vanaf het begin lekker achter Stacey aan, want die is zo lekker lief. Z'n eigen moeder vindt het wel best en de anderen in de groep bemoeien zich er niet zo veel mee. Nog eventjes en hij gaat naar een groep vriendjes toe waar hij wel wat mee kan.

Maar ik denk dat ik toch maar rijk ga worden, 10 draagmerries koop en kijk welke een lief veulentje krijgt. De stoute geef ik wel weg, als ik toch rijk ben dan. *\%/*
Ik ga een paar geldboompjes planten. 8-)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:25

Even tussen door ik vind hengstveulens meestal wel leuker dan merries. Ze maken sneller contact, zijn wat brutaler. Overigens merries kunnen vaak ook echte krengen worden, dus ik zou ze zoiezo in een opfok plaatsen, al zei het om een beetje harder te worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:27

Uit mijn ultiem brave en veelzijdige merrie is 1 veulen gekomen dat gevaarlijk was voor zichzelf en zijn omgeving. De andere 2 zijn wel heel lief.

Ik reed vroeger een hele vriendelijke en gevoelige merrie waarvan de merrieveulens ontzettend dominante krengetjes waren. De hengstveulens waren daarentegen ontzettend ril en niet voor de gemiddelde ruiter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:27

Als je nog een stekje hebt, doe mij er dan een wil je?

En nogmaals, opvoeding en opfok is essentieel. En dat start al met veulen aan de voet. Je weet een adres waar je een merrie met veulen met andere veulens neer kunt zetten. Ook al is dat wat verder weg, op dat moment moet je voor merrie en veulen kiezen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:59

Wij hebben uit dezelfde merrie en twee verschillende hengsten twee totaal verschillende veulens gehad van karakter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:11

Zelfde situatie kan ook voorkomen uit twee keer dezelfde hengst-merrie combi....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:29

Wij zijn met 3 vriendinnen lang geleden begonnen met de '3 k-tjes', allemaal merries geboren in 1992. We hoopten allemaal dat we uit deze geweldige once-in-a-lifetime-paarden waardige opvolgers konden fokken.... We rijden nu allemaal op andere paarden - het is gewoon bij niemand gelukt.
Dat wil niet zeggen dat we geen goede veulens hebben gefokt, maar niet wat we wilden. Dat kwam overigens óók omdat we zelf veranderd zijn. Dat geldt in ieder geval voor mij. Als ik goed naar mijn oude merrie van 22 kijk, zie ik helemaal geen braaf paard :) . Wel een paard waar ik 22 jaar veel tijd in heb gestoken, die altijd alle aandacht heeft gehad en waar ik daardoor mee kan lezen en schrijven. Maar eigenlijk is het een draak :+ .
Ik heb later nooit meer zoveel tijd in één paard gestoken - en ik denk dat dat de belangrijkste reden is dat de 'opvolgers' ook nooit zo geworden zijn als m'n ouwe trouwe merrie.

Verder blijft fokken altijd gokken - tot op bepaalde hoogte. Uit een bewezen lijn met gezonde paarden met een goed karakter is de kans groter dat je - op basis van een goede hengstenkeus - ook weer zoiets fokt. Maar de kans dat dat niet lukt is er ook. En vaak moet je toch een paar keer 'proberen' om te weten hoe jouw merrie fokt....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:36

Ik heb nu twee veulens gefokt. Met in mijn achterhoofd toch een type dat ik bij mijn eerste merrie gevonden heb. En dat heb ik bij geen van beiden nakomelingen gevonden.
Een volgende paard - als er al een volgende komt - ga ik gewoon kopen. Op een leeftijd dat ze al gereden is en dat ik kan voelen wat ze onder het zadel doet.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:41

Ik heb net mijn eerste eigen veulen gefokt, een hengst, en hij is helemaal geweldig :D Nou heb ik ook een vader gekozen waarvan het ras bekend staat als fijne karakters, en de mams was al mijn grote droom. Dit heeft dan ook heerlijk uitgepakt, maar je weet het nooit 100% zeker. De merrie heeft veel invloed, die van mij corrigeert het veulen keurig en het weidegenootje doet dit ook, maar er zijn ook zat merries te lief en makkelijk met hun eigen veulen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:56

Een veulen uit een eigen merrie is leuk, maar ook heel overrated vind ik...
Mijn (helaas overleden) merrie en soulmate heeft 3 veulens gehad bij ons. Met het eerste had ik ook een super klik, maar het was absoluut niet de mama. De volgende 2 waren ook beide geweldige paardjes maar ook absoluut niet hun moeder. Een kopie ga je dus niet krijgen... Karakter is deels erfelijk en aangeboren maar ook veel aangeleerd en gevormd door voorgaande ervaringen/opvoeding/behandeling/...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 07:37

Je moet ook geen kopie van je merrie willen. Wij houden ook rekening met karakter van de merrie en de hengst. Nu zelfs nog meer dan vroeger. Alleen je kan niet alles van een hengst weten als je er niet zelfs dagelijks mee omgaat en hem zelf rijdt. Ze kunnen zelfs het karakter krijgen van een van de grootouders of overgrootouders. Dus ja fokken is een deel gokken maar je kan wel de risico's beperken door je goed voor te bereiden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:23

Wacht maar even af tot het hengstje geruind is. Jones was vreselijk als veulen. Na het ruinen is het een ander paard geworden. Nu is het mijn grootste vriend. We hebben later nog een veulentje gefokt. Het is echt geweldig om die jonge dieren te zien opgroeien. Ik heb met onze beide fokprodukten een heel goede band.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 22:17

Het zal vast wel schelen als hij geruind is inderdaad. Vandaag was hij zo vervelend dat zelfs mijn merrie hem weg probeerde te jagen. Degenen die mijn merrie kennen zullen weten dat je dan wel echt irritant moet zijn. :D

Helaas heb ik met mijn oudere merrietje weer een medische tegenvaller gehad deze week. Dus ik kan er sowieso nog even wat langer over nadenken. Als mijn oudere merrie aanstaand voorjaar nog leeft zal er sowieso nog geen hengst op mijn meissie komen. Als er iets mis zou gaan zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om te moeten zeggen dat ik de oudste niet meer kan betalen omdat ik zo graag van de jongste een ukkie zou willen. Eerst maar eens kijken hoe dit afloopt. In elk geval bedankt voor de eerlijke antwoorden. Een doodbrave merrie is dus geen garantie op een dito veulen. :D

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 03:49

Dan is het verstandig om te wachten het kost allemaal genoeg

Ik kan je wel een ggk hengst aanraden hier wordt info over bij gehouden over gezondheid rijbaarheid Dan weet je al een stuk meer erfelijk gezien

Is al in meerder topics gezegd mocht het toch niet klikken of andere redenen dat je deze weg moet doen Is het wel beter dat je niet alleen kijkt deze hengst is mooi Die neem ik Maar kijk of deze iets gaat verbeteren aan de merrie Of in ieder geval niet verminderen Is jou paard bv wat neerwaarts gebouwd zoek je een hengst die juist opwaarts gebouwd is

Zoek zo veel mogelijk info over de hengst en de nakomelingen voor je de keuze maakt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 05:32

Volgens mij is het helemaal verstandig om te wachten, of nooit doen.

Een autoreparatie gooit roet door de plannen????? Dat betekent gewoon te weinig buffer.
Financiële tegenvaller met merrie is ook gewoon weinig buffer.

Bedoel maar te zeggen..... Eer het veulen er is, met alle kosten van dekking, veearts, aanschaf spullen zou je meer kwijt kunnen zijn dan je autoreparatie.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 09:39

Het gooit geen roet door de plannen omdat ik blut zou zijn. Ik heb het over autoreparaties van meer dan €3000,- en een merrie met cushing (kostbaar geintje) die voor de tweede keer acuut hoefbevangen staat. Ik heb genoeg buffer voor nog zo'n reparatie en om mijn oudste merrie op de benen te houden, maar als ik volgend jaar nog een keer zúlke pech heb met die k.u.t.auto, deze kosten heb met mijn oudste én een drachtige merrie waar het mis mee zou gaan dan wordt de buffer wat krapper.

Natuurlijk heb ik rekening gehouden met dekking, veearts, spullen, opfok, onvoorziene medische kosten voor merrie én veulen, chippen, enten, hoefsmid, paspoort, stamboekopname en weet ik het wat. Ik ben geen klein kind. Ik heb dit jaar duizenden euro's uitgegeven die ik beter had kunnen besteden en alsnog een buffer voor onvoorziene medische kosten, maar je weet nooit of die pech doorzet. Mijn buffer is prima, maar is aan het slinken door omstandigheden. Het lijkt me dan overbodig om te opperen om het helemaal nooit te doen.

Doe alsjeblieft niet alsof ik blut ben of dat ik denk dat het goedkoper is dan een veulen kopen. Ik weet dat dit niet zo is en ik ga niet over één nacht ijs.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:55

Moet de TS hier gelijk geven tita. Ze geeft aan dat haar buffer naar haar zin teveel is geslonken, om nu direct met een veulen te beginnen. Dat is imo eerder verstandig inzicht, dan daadwerkelijk te weinig buffer hebben.
Geld is nou eenmaal niet oneindig, maar om nou te zeggen; nooit doen.
Dat vind ik wel erg kort door de bocht, helemaal gezien jij geen zicht hebt in haar financiën.

Wat het veulen betreft, zal opvoeding ook geen rol spelen?
Kan er naast zitten maar op het moment dat een paard als veulen veel in aanraking komt met mensen (op juiste wijze uiteraard) Zal het karakter toch ook eerder positief uitpakken dan negatief. Of denk ik nu weer te simpel.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:06

In zekere zin wel, maar een kopie van de merrie zal het nooit worden.
1 van de veulens van mijn merrie heeft echt een ontzettend sterk karakter gekregen. Super lief dier, erg knuffeling, maar ze is ook geweldig dominant en probeert overal onderuit te komen door te dreigen. Bij haar moet je echt sterk in je schoenen staan, absoluut geen paard voor mij. Terwijl de moeder juist ontzettend goedaardig was, vriendelijk maar niet knuffeling en helemaal niet uit probeerde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:10

Ieder paard heeft een bepaalde paardenpersoonlijkheid en daar moet je mee om kunnen gaan, of bereid zijn om te leren om daarmee om te gaan. Een veulen van een merrie zal een heleboel gaan afkijken van de moeder en opvoeding doet een heleboel, maar als jij houdt van een vlot paard en een gemoedelijke goedzak krijgt, gaan jullie samen maar tot op zekere hoogte blij met elkaar zijn. Omgekeerd hetzelfde, een vlot paard en een eigenaar die liever van een wat rustiger type houdt.....denk je echt dat dit de ideale match gaat zijn?