Shetlander kopen en onderhouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ez2002

Shetlander kopen en onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:38

Hoi bokkers, ik ben Elbrich, ik ben 12 jaar en ik rijd nu 3 jaar paard. ik zou heel graag een shetlander willen hebben, ik moet mijn ouders alleen nog wel zo ver zien te krijgen. Ik ben 1.70 meter lang en 48 kilo zwaar dus ik kan er niet op rijden maar het lijkt mij wel heel leuk om er mee te mennen, vrij springen, longeren, wandelen en misschien ook nog VD. ik heb alleen nog wel een paar vragen over het kopen en het onderhouden van Shetlanders.
Kopen:
| waar moet je op letten als je er eentje koopt
| wat kan je het beste kopen een merrie, ruin of hengst
| wat is de beste leeftijd
| wat is de gemiddelde prijs van een shet.

Onderhouden:
| hoe vaak moet een gemiddelde shetlander bekapt worden
| hoe vaak moet een shet ingeënt worden
| hoe vaak moet je een wormen kuur geven per jaar
| hoe vaak per jaar naar de tandarts
| heeft een shetlander biks nodig
| moet een shet hoefijzers als ik er mee men

Oja ik had ook nog even de kosten op een rijtje gezet misschien mis ik nog wat ofzo

Wormen kuur: 8,99 daar doe je twee keer mee
Inenten: 30,00
Hooi: 3,- per baal 1 baal per week?
Bekappen: 20,-
Tandarts: 21,-
Weidegang: ong. 50,- per maand incl. Hooi en biks

Ik hoop dat ik wat meer duidelijkheid kan krijgen over het aanschaffen en het onderhouden van een shetlander!

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:50

Ik zou sowieso geen shetlander kopen, om eerlijk te zijn. Je zegt nu dat je het niet erg vind om er niet op te rijden, maar ik weet zeker dat het je na een tijdje wel gaat vervelen ;)
Verder is 1 baal hooi erg weinig voor een week, denk ik. Voor weidegang met schuilstal en hooi en biks betaal je bij de gemiddelde stal ook een stuk meer ;)
Maar ik kan wel helpen met de vragen beantwoorden, bij ons thuis loopt er ook al 13 jaar een shetje tussen :)
Kopen:
Neem iemand mee die er verstand van heeft, die kan je goed helpen. Ook is het verstandig om je pony te laten keuren door de dierenarts voor je tot de koop overgaat.
Dat ligt helemaal aan jou, maar ik zou het minst snel voor een hengst gaan, niet allemaal, maar de meeste hengsten hebben hengstengedrag en dat is echt heel erg irritant. Van hengstengedrag hebben net gecastreerde ruinen ook nog wel eens last. Ik zou zelf voor een merrie gaan, maar ik ben echt een merriemens.
Dat maakt denk ik niet oz veel uit, ik zou alleen geen shetlander die nog niet 'opgeleid en opgevoed' is kopen, en als je wil gaan mennen een shetlander kopen die dat al kan, want anders moet je hulp zoeken voor het beleren, en dat kost ook weer veel geld.
Dat ligt helemaal aan de shetlander denk ik, een shetlander met papieren is meestal duurder dan eentje zonder, bijvoorbeeld.

Onderhouden:
Mijn shetlander wordt om de maand bekapt.
Die van mij wordt een keer per jaar geent volgensmij
Dat weet ik niet precies, dat regelt mijn moeder altijd.
Mijne gaat een keer per jaar standaard, maar als we merken dat ze last heeft van haken bijv. dan komt de tandarts ook gelijk.
Ik vind het niet nodig. Zo lang ze genoeg ruwvoer krijgen.
Dat weet ik niet, ik men niet met mijn shetlander.

Verder is het ook altijd nodig om een geldpotje te hebben, mocht er ineens iets aan de hand zijn met je pony.

Ez2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:55

Oké bedankt voor de info maar hoeveel hooi zou een shetlander dan per week eten?
Laatst bijgewerkt door Ez2002 op 19-10-14 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Re: Shetlander kopen en onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:57

Hier zijn echt al heel erg veel topics over, zoekfunctie!

Verder mis ik, heeft je shet een vriendje om bij te staan.
Want een shet alleen gaat natuurlijk niet!

Ez2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:58

Ja daar hou ik wel rekening mee

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:02

En idd wat Sindykaya zegt, een shetlander kan niet alleen staan ;)
Ik denk dat die van mij zomaar 2 balen per week weg eet, maar die van mij moet 24/7 kunnen eten omdat ze anders kans heeft op een darmprop wat een tijd geleden is gebeurd..

Ez2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:03

Ooh

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:06

Ik zou verder ook nog vragen aan jezelf stellen:
Kan ik mijn shetlander voldoende aandacht geven?
Ben ik na 3 jaar paardrijden al klaar voor een eigen shetlander?
Red ik het met school om een eigen pony te hebben? (ik weet niet of je nog op de basisschool zit of niet, middelbare school is natuurlijk veel meer werk)
En zulk soort vragen. Een eigen pony/paard is echt niet niks ;)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:10

Ik denk dat je met de zoekfunctie ver komt idd :)
Maar bekappen €20? Kan..maar je hebt ook hoefsmeden die €40 vragen.
De tandarts is ook wel duurder dan €21 ;)
En vergeet idd niet je spaarpotje voor als er iets gebeurd. Een veearts heeft vaak ook voorrijkosten, consult kosten etc, dus het is niet alleen de prijs van de enting die je betaald.

Een vriendje is ook erg belangrijk, want shets hebben ook maatjes nodig :j

Ik ben zelf een ruinen mens en mijn shetje is dan ook een ruin :) Maar dat ligt echt aan jezelf en waar jij meer een klik mee hebt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:12

Heel eerlijk, ik zou opzoek gaan naar een leuke verzorgpony.
Dan ervaar je een beetje hoeveel werk het is maar ook of mennen wat voor je is want een wagen en tuig zijn ook niet heel goedkoop en de kosten voor hoefijzers elke zoveel weken kost wat

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:14

Oh en over biks..dat is meestal niet eens nodig ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:17

Joysiee: Waarom zou de ts zich gaan vervelen met een shet? Niet voor iedereen is rijden het belangrijkste. Er blijven nog genoeg leuke dingen over om te doen.

Verder zijn hier al 100 topics over dus daar valt ook veel te vinden, maar ik zal nu ik toch bezig ben even je vragen beantwoorden zoals het bij mijn shetten gaat.

Citaat:
Kopen:

Dat het een gezonde pony is, je zou hem kunnen laten keuren door een dierenarts. Al gebeurt dat vaak niet bij die kleintjes omdat ze relatief goedkoop zijn. Vaak is de keuring duurder dan de pony zelf. Verder zou ik naar karakter kijken en of de pony past bij wat je wil gaan doen. Wil je bijvoorbeeld veel gaan mennen dan zou ik een grote maat shet kopen. Daar kun je toch net wat meer van vragen dan een kleintje. En je kunt makkelijker een ruitertje vinden mocht je er iemand op willen laten rijden.

Ligt er maar net aan waar hij bij komt te staan. Als dat merries zijn dan moet je een merrie of een ruin nemen. Verder hangt het ervan af wat het best bij je past.

Ligt eraan wat je ermee wil gaan doen en hoeveel ervaring je hebt met een jonge pony opvoeden.

Tussen de 0 euro en een paar honderd euro.

Onderhouden:

Mijn shetten en welsh worden om de 8 weken bekapt.

Die van mij worden 1x per jaar geënt.

Ik doe dat 2x per jaar preventief en verder mestonderzoek. Maar daar vind je niet altijd eitjes in, dus vandaar wel minimaal 2x preventief in voor- en najaar.

Je kunt ieder jaar laten controleren. Ik doe dat enkel als ik het idee heb dat er iets niet goed zit. Inmiddels ken ik ze heel goed en merk ik veranderingen snel op.

Nee tenzij ze echt heel erg hard moeten werken. Die van mij krijgen een vitamine supplement om tekorten te voorkomen. Ruwvoer is voor ieder paard het allerbelangrijkste.

Oja ik had ook nog even de kosten op een rijtje gezet misschien mis ik nog wat ofzo

Wormen kuur: 8,99 daar doe je twee keer mee
Inenten: 30,00 Vaak moet je ook nog consult/voorrijkosten betalen
Hooi: 3,- per baal 1 baal per week? In de zomer red je het mss met een baal als er genoeg gras is, in de winter zul je er aan een niet genoeg hebben. Ik denk eerder 2 a 3 balen per week
Bekappen: 20,- Ik betaal per pony 25 euro
Tandarts: 21,- Controle zal wellicht rond die prijs zitten, maar als de tandarts nog iets moet doen zal het duurder uitvallen.
Weidegang: ong. 50,- per maand incl. Hooi en biks

ik denk dat je de prijzen iets hoger moet aanhouden. Het kan achteraf beter meevallen dat je geld overhoud dan dat je het allemaal maar net kan betalen. Heb je ook gedacht aan een spaarpot voor als hij eens ziek wordt? En idd een maatje is ook heel belangrijk om je pony gezond te houden. Is het weiland verder winterproof? Zijn er droge plekken waar de pony kan schuilen en liggen?

Wellicht is eerst een verzorgpony nemen wel slim. Dan kun je goed inschatten hoeveel tijd er in gaat zitten.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:26

Ik denk dat, ik zeg niet dat rijden het belangrijkste is, want ik kan ook (nog lang) niet op mijn paard rijden (ze is 2), en dat vind ik ook niet erg maar als jij 3 jaar alleen maar aan het rijden bent op een manege (neem aan dat je niet gaat mennen etc op een manege), is het ineens heel anders om niet te kunnen rijden. Ik denk dat dat je gewoon gaat vervelen, maar dat weet ik niet zeker, want ik ben niet rijdend begonnen, ik ben opgegroeid met onze paarden thuis, en rijden was dus niet echt iets wat ik erg vaak deed ;)
Misschien klinkt het onlogisch, maar zo denk ik :')

Ez2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:30

Oh ik rijd niet alleen op de manege hoor ik longeer en borstel de paarden ook

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:16

En het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk. Ik weet uiteraard niet hoe de financiële situatie van de ts en haar familie is (en dat hoeft ik verder ook niet te weten), maar wellicht kan ze gewoon op de manege blijven rijden mocht ze de pony('s) krijgen.

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:34

Ik heb zelf twee shetlanders en die kosten niet zoveel hoor. ze staan hier 24/7 buiten aan huis met inloopstal ongeveer 1 hooibaal per week en elk een halve pavo koek per dag.voor de rest halen ze alles uit de weide. mijn ene shet moet maar 1 keer per jaar naar de hoefsmid (hij heeft echt wonder hoeven!) en de andere om de 3 maanden. dus het valt allemaal wel mee. zorg er wel voor dat hij niet alleen komt te staan. en o ja ik heb twee hengstjes en daar heb ik echt geen nadelen van

LoveXenH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:40

het is bij elke shet anders maar ik heb het zo:
- 50 euro weidegang + hooi en water(kort gras)
- 15 per maand bijvoeren (biks, bietenpulp en grasmix)
- 1x per jaar inenten
- 3x per jaar wormen kur
- 1x in 6mnd hoefsmid( geen ijzers)

waar je vooral op moet letten is dat de shet geen dwerggroei heeft,
leefdtijd maakt niet uit maar als ik jou was zou ik er dan 1 nemen die al voor de kar beleerd is.
ik zou geen hengst nemen..

mijn shets worden 4x per week gereden vandaar dat ik ze bij voer anders was het niet nodig