Old. merrie en kwpn hengst - kwpn veulenboek of reg. a?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Old. merrie en kwpn hengst - kwpn veulenboek of reg. a?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 10:44

Mijn merrie (Ubis x Oldtimer xx) heeft een paspoort van het Oldenburger Stamboek, de vader van het veulen is Zirocco Blue.

Kan ik het veulen laten opnemen in het stamboek van KWPN en krijgt het dan veulenboek of reg A papier?
Oldenburg is wel een van KWPN erkend stamboek, betekent dat dat de merrie niet naar de stamboekkeuring moet?

Volgens dit schema wordt het een veulenboek papier, later kan het veulen dan gewoon opgenomen worden in het stamboek?
http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... schema.pdf

Verwachte kosten:
Lidmaatschap 110 euro
Registratie dekking 60 euro
Registratie veulen 29 euro
Paspoort 29 euro
Chippen 29 euro
DNA onderzoek 55 euro
Vorrijkosten 55 euro

Ben ik iets vergeten?

Als ik naar het kostenplaatje kijk zou ik toch eerder voor Zangersheide kiezen(150euro veulenregistratie 60euro lidmaatschap).
Oldenburg is net zo duur als KWPN. Wat zouden jullie doen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Old. merrie en kwpn hengst - kwpn veulenboek of reg. a?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:50

Als je het veulen Zangersheide wilt registreren moet je de merrie ook bij Zangersheide inschrijven. Als je toch goedkoop wilt zou ik AES doen. Ben je voor 3 tientjes helemaal klaar.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 10:58

De registratie van de merrie bij Zangersheide stelt niks voor, gewoon een kopie van haar paspoort opsturen. Er zijn geen kosten aan verbonden. AES heb ik nog niet over nagedacht maar mijn voorkeur gaat toch na een "meer bekend" stamboek.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:01

Wat wil je (ooit) met het paard doen? Verkopen? Dan KWPN of Zangersheide.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:33

carika schreef:
De registratie van de merrie bij Zangersheide stelt niks voor, gewoon een kopie van haar paspoort opsturen. Er zijn geen kosten aan verbonden. AES heb ik nog niet over nagedacht maar mijn voorkeur gaat toch na een "meer bekend" stamboek.

AES staat in de wereldranking springen boven het Oldenburg en Zangersheide stamboek...http://www.wbfsh.org/files/September_Ju ... _final.pdf

carika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 16:38

AES is geen optie, wat ik tot nu toe heb gelezen overtuigd mij niet vooral omdat er geen enkele beoordeling van het stamboek plaats vindt. Je kan niet naar een veulenkeuring of vrijspringen competitie.
Dat kan bij zangersheide, Oldenburg en kwpn wel. Zangersheide is wel een heel eind rijden vandaar dat ik aan kwpn of old dacht.
Het veulen wil ik waarschijnlijk niet verkopen en met een merrie veulen zou ik later graag fokken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:09

carika schreef:
AES is geen optie, wat ik tot nu toe heb gelezen overtuigd mij niet vooral omdat er geen enkele beoordeling van het stamboek plaats vindt. Je kan niet naar een veulenkeuring of vrijspringen competitie.
Dat kan bij zangersheide, Oldenburg en kwpn wel. Zangersheide is wel een heel eind rijden vandaar dat ik aan kwpn of old dacht.
Het veulen wil ik waarschijnlijk niet verkopen en met een merrie veulen zou ik later graag fokken.

Maar je kunt met jouw 3 jarige straks gewoon naar de KWPN of NRPS keuring met de AES papieren.

Overigens zie je dat, sinds de overname van het AES vorig jaar, ze in heel korte tijd een enorme kwaliteitsslag aan het maken zijn op stamboekgebied. Ik geloof serieus dat ze op springpaardengebied wel eens een bedreiging kunnen gaan vormen voor het KWPN.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:37

carika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 19:25

Is er niemand die weet wat voor een kwpn papier het veulen zou krijgen ?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:28

NRPS is ook goedkoper kwa kosten, kan naar dezelfde keuringen, en onze regio noord holland organiseert ook nog eens heel veel.. Ik vind het top

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:58

carika schreef:

Natuurlijk wel. KWPN VB want Zirocco Blue is KWPN gekeurd en het OLD is erkend. Maar dat had je zelf toch ook al uitgevonden?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 20:39

janderegelaa schreef:
carika schreef:

Natuurlijk wel. KWPN VB want Zirocco Blue is KWPN gekeurd en het OLD is erkend. Maar dat had je zelf toch ook al uitgevonden?

Dank je wel :) ik wist niet zeker of ik het goed begreep