Wat komt er allemaal kijken bij het fokken van een veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imphyy

Wat komt er allemaal kijken bij het fokken van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 13:14

Hallo,

Ik ben van plan om dit voorjaar mijn merrie te laten dekken.
Alleen heb ik nog niet zo veel kennis over het fokken van een veulen.
Ik hoop dat ik via deze weg meer informatie te weten krijg. Dus daarom vraag ik jullie hulp :D

Even wat informatie over de merrie:

Naam: Sovjet look R&D
Leeftijd:15 jaar
Ze heeft nooit eerder een veulen gehad dus dit word haar eerst, ik heb alles goed overlegd met de dierenarts
en heb besloten met haar 1 veulen te fokken voor eigen gebruik.

Graag van jullie iets meer informatie over het fokken van een veulen.

.

kleinvosje

Re: Wat komt er allemaal kijken bij het fokken van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:16

Ik ga dit even volgen, mijn merrie is ook voor het eerst drachtig en voor mij is het ook nieuw.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:32

15 is wel op het randje om nog je eerste veulen te fokken Dit kan extra complicaties voor de merrie mee brengen Denk hier goed over na Behalve het dekgeld zul je nog insiminatie kosten hebben echho kosten e d Het veulen moet veulen prik ontwormd naar de hoefsmid Papier aanvragen kost ook geld

Een veulen is heel leuk maar ook heel veel werk Als je iemand hebt waar je van weet dat ze je kunnen helpen hier ook zelf ervaring in hebben Bv met 1 x halster om 1 x aan touwtje mee lopen

Wat wil je met het veulen ? Heeft de moeder een goed papier? kies je een goedgekeurde dekhengst Dit verkoopt ten eerste beter en ten tweede weet je bij een ggk hengst wat meer over erfelijke ziektes

Na het afspenen waar ga je het veulen zetten Een hengstje kan je namelijk niet zomaar overal zetten Zul je naar opfok of iets op zoek moeten Gem 100 e per mnd

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:38

Ik vind wel dat je goed moet beseffen, dat er eigenlijk al te veel paarden op de wereld zijn. Een veulen is leuk, maar er staan al heel veel paarden te koop die al een fijn huis zoeken.
Je moet als je een veulen wilt fokken goed bedenken of je hem zelf wil houden en of je hem later nog zal moeten verkopen. Je moet dus goed nadenken over de toekomst van het beestje.
Als je hem zelf denkt te kunnen houden van het begin tot het einde van zijn/haar leven, heb ik er geen problemen mee.
Ik zou je in ieder geval goed voorbereiden en zorgen dat je voldoende hulp en tijd hebt.

Succes!

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:46

Het is teveel informatie om hier allemaal op te schrijven. Maar ik zou je willen adviseren om het boek Paardenfokkerij van Paul de Vries te lezen. Hierin staan de de dracht, de bevalling en de eerste maanden van het veulen heel mooi omschreven met veel foto's erbij. Ik denk dat je daar veel aan kunt hebben, succes!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:49

Dankjewel, ik had al wel eens gegoogeld op goede boeken maar nog niet iets gevonden wat nuttig leek

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:53

Het belangrijkste wat je je moet afvragen is: wat als het veulen geen geschikt karakter heeft voor jou, of niet gezond is?
Had je dan achteraf wel willen dekken?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:55

Wat voor type paard is Sovjet Look R&D? Is het een pony of een paard en wat voor afstamming heeft ze?

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 14:01

Nou, ik heb hier lang over nagedacht en ook goed met de dierenarts over gehad. Er zijn natuurlijk risico's aan verbonden maar die kun je altijd krijgen. Met de kosten komt het ook goed. Ik heb de merrie namelijk al 10 jaar en mijn ouders zijn bereid om gewoon voor haar te blijven betalen dus de kosten van het veulen zouden dan voor mij zijn.

Ik weet bijna zeker dat het veulen bij mij zou blijven. Ik wil het namelijk doen zodat ik met het veulen verder kan gaan in de paardensport omdat dit niet mogelijk was met mijn huidige paard.

Dus ik zou graag wat informatie willen krijgen over de gang van zaken voor dat het paard in verwachting is en tijdens de verwachting en na de bevalling.

.
Laatst bijgewerkt door imphyy op 15-10-14 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 14:02

Sovjet, is een kwpn paard van 1.65, haar moeder is Kieranda en haar vader Amulet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:07

Je weet niet 100 % zeker of je met je veulen verder kan, dat weet je nooit. Ik heb een van mijn veulens met 3 jaar aan een prof stal ter bemiddeling overgedaan omdat hij voor mij veel te gevaarlijk was ondanks dat ik al 20 jaar ervaring heb met jonge paarden. De moeder was doodbraaf, lief en bomproof.

Verder zou ik inderdaad eerder genoemd boek kopen, daar staat eigenlijk alles wel goed beschreven in :j

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 14:11

Het is idd zo dat je dit nooit zeker zult weten, maar zo kun je overal iets achter zoeken. En hiervoor heb ik dit topic niet aangemaakt.

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 14:12

Oke bedankt, ik zal eens het boek gaan opzoeken op internet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:20

imphyy schreef:
Het is idd zo dat je dit nooit zeker zult weten, maar zo kun je overal iets achter zoeken. En hiervoor heb ik dit topic niet aangemaakt.

Dat hoort echter wel bij je vraag. Het is niet gezegd dat je met je veulen de sport in kan.
Stel jezelf een belangrijke vraag: wat is mijn doel!
Is je hoofddoel een paard dat je ook even lief zou vinden als hij een anti-talent blijkt, dan maar geen wedstrijden.
Of is je hoofddoel een sportpaard. Als dit het geval is zul je ook kritisch moeten nadenken wat je plan is als dat niets wordt.

Ik wil je er absoluut niet vanaf praten hoor, fokken is heel leuk.
Je moet je alleen beseffen dat je fokt, niet kloont. Een veulen is niet zijn moeder of vader.

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 14:24

Dankjewel voor je antwoord, ik bedoel het ook niet zo.

Als het blijkt dat het veulen toch niet de sport in kan heb ik daar ook geen problemen mee.
Ik zou het leuk vinden als dit wel zo is maar het is geen must.

.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:26

Waarom was de merrie niet meer geschikt om in de sport te lopen??

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 14:29

De merrie zou het nog kunnen, maar loopt bij veel inspanningen soms onregelmatig en dit kan niet bij wedstrijden.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:33

Fokken is hartstikke leuk! Heb je al een hengst uitgezocht voor je merrie TS? Want daar begint het natuurlijk allemaal mee.

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 14:36

Ík ben opzoek naar een hengst, maar ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken.

Het liefste heb ik graag een hengst die wat korter van lichaam is maar toch een lange nek heeft voor een mooie buiging.
Ook graag in de spring sport omdat mijn merrie goede papieren heeft in de spring sport.
En graag zou de hengst veel mogelijkheid moeten hebben voor bewegingen.

.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:32

ik begrijp dat je merrie niet altijd helemaal goed loopt zou dan zeker willen weten hoe en wat en dat dit niet erfelijk is Je kan dan een ggk hengst nemen die gezond is Maar als je merrie dat niet is zou ik er zeker niet mee fokken Overleg dit eens met je Da

Verder wordt deze volgend jaar gedekt 2015 heb je in 2016 een veulen Dan kan je er in 2019 /2020 pas op Heb je zoveel geduld ?

Voor het zoeken naar een hengst kunnen ze je wel helpen hier Topic openen afstammeling goede stand foto ( van de zijkant alle 4 de benen hoofd staart alles er op Ow ja en op een vlakke bodem Liefst ook 1 van de borst (voorkant) dat je benen hals en hoofd ziet Evt beweginsfimpje En een lijstje met dingen die je wilt verbeteren aan de merrie

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 15:46

De reden waardoor mijn merrie soms onregelmatig loop is dat zij onder het werk wilt uitkomen en dus slecht gaat lopen.
De DA kan niks vinden en als dit onder het rijden gebeurt en ik dan 10 min stap is het over,
dan kan ik er weer op en is er niks meer aan de hand.

Ik kan nog genoeg met haar doen maar alleen niet elke dag uren rijden.
Ik zou wel gewoon elke dag maximaal 1 uur rijden dus ik kan die tijd dat het veulen nodig heeft om
te groeien en om te beginnen met rijden makkelijk met haar doorkomen,
zij gaat ook niet weg en blijft er gewoon bij om ook meet te rijden.

.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:10

Het fokken van je eigen veulen is erg leuk maar vooral heel spannend, zowel positief als negatief.
Als je de mogelijkheid hebt, laat je merrie goed checken, haar baarmoeder en gezondheid om te kijken of alles ok is. Evenals haar onregelmatigheid wat je al aangaf, kijk inderdaad waar dit vandaan komt en of het erfelijk is, anders fok je wellicht een veulentje met dezelfde problemen.

Daarnaast even voor jezelf bedenken of je de juiste faciliteiten hebt voor de bevalling en het veulen, heb je een extra ruime stal voor de bevalling? En als het veulen geboren is, heb je dan zowel land als paddock waar moeder en kind (dan wel tijdelijk) alleen kunnen staan? Mogelijkheid voor bewaking rond de uitgerekende datum, zoals camera's etc?
Hengsten keuze is ook een hele kunst, lees je goed in en laat door 'deskundige' naar je merrie kijken en adviseren.

Houd ook in je hoofd dat een dracht voor een merrie niet altijd feest is, er kunnen vele (kleine of ernstige) complicaties optreden die het niet gemakkelijk maken voor je merrie. Ook het voer moet soms al vroeg aangepast worden.

Al het bovenstaande is mijn ervaring tot nu toe bij mijn eerste veulen (die overigens nog in de buik zit), ik wil je zeker niet ontmoedigen maar bedenk je dat het best een management is van begin tot eind en je alles wel overwogen moet doen. Een eigen veulentje is heel leuk, maar het moet niet ten koste zijn van alles, voornamelijk niet ten koste van je merrie en het toekomstige veulentje.

Veel onderzoek doen, lezen, praten met mensen die ervaren zijn en een goede voorbereiding dan moet het goed komen!

Succes :-)

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 12:42

Bedankt voor je reactie.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:10

Wil je dressuren of springen?
Ik heb geen ervaring met veulens, met jonge paarden wel wat, het belangrijkste is opvoeden, maar dat is logisch.

Leuk topic ik, volg!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:12

Moderatoropmerking:
Offtopic berichten verwijderd.