Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
pien_2010 schreef:Leuke discussie die je opent. Ik heb daar een hele duidelijke mening over. Ik vind dat je eigenlijk alleen met geregistreerde hengsten hoort te dekken en goed gekeurde merries. Er loopt al genoeg ongezonde of slechte bagger rond.
Daarnaast ben ik voorstander van in het zelfde ras dekken want er zijn al genoeg kruisingen. Ik schrik soms van de enorm hoge prijzen die voor een niet raszuiver paard of pony gevraagd worden.
Volledig mee eens! pien_2010 schreef:Leuke discussie die je opent. Ik heb daar een hele duidelijke mening over. Ik vind dat je eigenlijk alleen met geregistreerde hengsten hoort te dekken en goed gekeurde merries. Er loopt al genoeg ongezonde of slechte bagger rond.
Daarnaast ben ik voorstander van in het zelfde ras dekken want er zijn al genoeg kruisingen. Ik schrik soms van de enorm hoge prijzen die voor een niet raszuiver paard of pony gevraagd worden.
abba schreef:Hoi Kwita,
Ik denk dat niemand betwist dat kruisingsprodukten net zo braaf, lief, makkelijk, goed etc. kunnen zijn als raszuivere paarden/pony's.
Maar ik (en ik fok alleen Welsh Pony's) wil ook alleen maar fokken met een hengst die raszuiver is, waarom?Ik wil fokken volgens de raskenmerken van het ras waar ik in eerste instantie voor gekozen heb
Ik wil als ik fok, dan ook graag gebruik maken van díe raskenmerken, want anders had ik voor een ander ras gekozen
Ik wil graag een vol papier bij mijn pony's, ook omdat ze daardoor bij verkoop vaak een betere start krijgen
Ik wil graag showen op Stamboek keuringen en Shows
Ik heb een bepaalde verwachting van het 'eind'produkt
Daarnaast is het zo dat hengsten mét een deklicentie, minimaal veterinair gekeurd dienen te zijn. Ook kun je uit de bloedlijnen vaak 'lezen', soms met behulp van fokkers die al langer bezig zijn, wat bepaalde eigenschappen van die bloedlijn zijn en waar een hengst dus op kan verbeteren....
En kruisingen dan? Zijn die dan niets waard? Nee hoor dat denk ik niet, maar..... Daar moet gewoon wijs mee worden omgegaan. Ik heb als eerste pony een kruising Arabier x Fjord gehad en ondanks dat ik daar erg gek mee was, was ze levensgevaarlijk als ze 'ontplofte'..... Die combinatie van volbloed x koudbloed klopte gewoon niet!
En ik kan het ook niet zo goed hebben als mensen hun 'Welsh, Arabier, Fjord of zo' aanbieden als dekhengst en dan blijkt het een kruising Shetlander/Welsh x Fjord/Tinker te zijn, ben dan eerlijk en trots op je 'dekhengst' en maak dan een ander soort reclame voor hem!

) en daar zie je toch relatief weinig problemen bij. Dus wat dat betreft sowieso niks tegen op binnen een stamboek fokken.
maar doe het met verstand...