scheren en toch zonder deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

scheren en toch zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 09:05

Mijn shet staat 24/7 buiten. Inmiddels begint zijn winterbontje al weer lekker te groeien. Met mijn shet men ik ook in de winter door. Nadeel is wel dat hij dan toch wel redelijk gaat zweten en het lang duurt voor hij weer droogt. Nu heb ik wel eens gehoord dat je de (onder)hals en borst zou kunnen scheren, zodat hij beter zijn warmte kwijt kan en dus minder zweet. Maar kan hij dan wel zonder deken gewoon buiten staan (met schuilstal) of is dat dan weer te koud?

Duhelo

Re: scheren en toch zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:12

Ik scheer ieder jaar bij licht werk de halve hals eruit ( zijkant, keel laat ik staan)
Werkt prima om een halfuurtje licht te werken, ze zweten dan wel nog, maar kunnen prima een halfuur of uurtje werken, waar ze anders na tien minuten op zijn.
Dan staan ze gewoon zonder deken buiten. Eventueel bij echt aanhoudend baggerweer en als mijn twee id kleine paddock staan ( kleine stal en veel wind op dat stuk) doe ik ze een regendeken op.
Als ze id grote stal of op de wei staan staan ze in hun nakie

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:16

precies, tijdje een trekpaard gereden die elke deken aan gort scheurde, daar scheerden we de hals en een streep (dekenlengte) langs de buik, zo kon je toch gewoon rijden, zonder dat het eraf droop of zij het hardstikke koud had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:34

Ik doe ook een streep, de hals
Buik laat ik zitten, lijkt me niet lekker liggen buiten met kale buik

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:37

Ik laat de hals en borst uitscheren tot achter de singel.

Bij de bovenkant hals (manenkam en daar onder) laat ik het staan zodat er een soort 'dakje' komt. De keel en borst dus wel kaal.

Mijn haf staat altijd zonder deken in de winter. Op bovenstaande manier gaat het prima met trainen, merk echt dat het heel veel scheelt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:38

Als je paard geschoren is moet hij wel een deken op zo worden ze ziek.
Als jij zonder kleren buiten loopt vind je ook niet fijn

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:41

ralphtdw schreef:
Als je paard geschoren is moet hij wel een deken op zo worden ze ziek.
Als jij zonder kleren buiten loopt vind je ook niet fijn

Als de borst er alleen uit is en verder zit dat dikke pak haar er nog aan hoef je echt geen deken op te doen

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:43

mijn paard wordt in deken model geschoren en staat zonder deken 12 uur in de winter buiten. Hij heeft daar nog nooit een probleem mee gehad. Ik heb weleens een streep gemaakt maar dat was onvoldoende.
Gewoon beginnen met een streep en kijken of dat genoeg is of niet. Per paard kan dat verschillen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:46

Ik scheer ook elk jaar de borst, singelplek en een streep over de hals, staan 24/7 zonder deken buiten met schuilplaats, ze zijn een stuk blijer dan wanneer ik ze met zo'n pak haar laat staan

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:01

Er gaat hier een plaatje rond met scheermodellen.
met ernaast een Engels heertje dat aangeeft hoe "kaal" je paard nu is.

Afbeelding

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 16:40

Bedankt voor al jullie tips en reacties, daar kan ik wat mee.

Leuk die plaatjes, ik dacht aan nummer 11 of 10.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 16:43

Miepie77 schreef:
een streep (dekenlengte) langs de buik

bedoel je hier dat je niet de hele buik scheert, maar alleen aan beide zijkanten een streep en midden onder het haar laat zitten?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:45

Ik heb ook een tijdje een streep geschoren. Ik vond het niets. Mijn pony zweette zich alsnog kapot.
Als je de buik gaat scheren zou ik sowieso wel een deken op doen. ik vind dat toch teveel bloot dan, zeker in de regen op een plek waar veel organen zitten.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 19:09

En als ik de hals en borst zou scheren, zeg maar, komende week, hoe snel groeit het dan weer aan? Moet je tijdens de winter meerdere keren scheren?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:58

Ik scheer meestal pas in december en dan 1x. Toen ze nog donk in training stonden vaak rond deze tijd en in december een tweede keer.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:04

Ik scheer de luchtpijp, borst en dan een streep naar achter. Hij staat niet onder een deken maar is na het mennen sneller droog. Als ik hem niet scheer staat hij eigenlijk de hele dag te zweten en daar gaat hij van hoesten. Ik scheer hem wel 4 of 5 keer per winter (heb hem van het weekend voor de 2e keer gedaan.
Het bevalt mij super en hem volgens mij ook :j

Bloesem2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:06

Ja, kan wel zonder deken nek en borst scheren. Maar hou maar wel voor ze zekerheid een deken achter de hand voor geval dat toch nog strenge winter wordt en je shet het wel koud krijgt.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:08

ik ben het met de mensen hierboven eens mischien niet alles maar een beetje scheren

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 15:29

Vorige week heb ik hem laten scheren. Onderkant hals, borst en buik. Scheelt hem een hoop warmte tijdens en na het mennen. Zweetdekentje gekocht voor na het rijden. Hij droogt veel sneller. Nu met het koelere weer heb ik niet de indruk dat hij het koud heeft. Hou het uiteraard wel goed in de gaten, maar hij heeft schuilstal en onbeperkt ruwvoer, dus denk dat het wel goed zit. Thx voor alle reacties.

Afbeelding