[TI] Krachtvoer jaarling tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antine

Krachtvoer jaarling tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 19:10

Ik heb sinds april dit jaar een hele lief tinker veulen. In augustus is ze een jaar geworden. Volgende maand gaat ze van het land naar een grote paddock met inloopstal met twee andere veulens waar ze 2x per dag voordroog krijgen in slowfeednetten. Ik gaf nu af en toe wat luzerne, force van Marstall en een handje Complete muesli ook van Marstall.
Ik ben wel bang dat ze van de winter vitaminen en mineralen tekort komt.
Zou ik meer en vaker krachtvoer moeten geven? Wat voor voer is dan geschikt?

Puchje

Re: Krachtvoer jaarling tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:03

Nee hoor, ze is één.
Onbeperkt hooi, af en toe wat voordroog (pas op met het eiwitgehalte!) en water is prima :)
Eventueel een mineralenliksteen, dat ze kan likken naar behoefte.

Vooral niet te druk om maken en geén luzerne of muesli geven.
Tinkers zijn sobere paarden en krijgen eerder jeuk en andere klachten van teveel suiker (dus ook geen appels/wortelen/muesli's/pavokoeken).

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:13

Als je de vitamine korrel van marstall bijvoert is dat genoeg. Zou verder niks erbij doen

antine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:50

Dan hou ik het op de force :) Ik heb een mineralen liksteen gekocht voor in de paddock straks.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:21

Klinkt helemaal goed. En lekker voldoende ruwvoer komt het helemaal goed

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:13

liksteen en goede kwaliteit ruwvoer should do the trick. Hoeft verder niks bij :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:03

Mijn tinkermerrie met veulen aan de voet krijgt onbeperkt hooi en een kilo muesli (natures best) en 3 kilo merriebrok per dag (dit heeft ze ook nodig). Veulen (4 maanden) krijgt kilo veulenbrok en eet hooi mee. Let erop dat een veulen heel hard groeit, ik vind een handje echt te weinig, ook al is het een sober ras

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:12

Een veulen van vier maanden al een KILO veulenbrok?
Oh my...

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:17

3 kilo!? En een 1 kilo voor een veulen. Vind ik veel...

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:22

Moeders heeft het nodig, ze kwam erg schraal uit de dracht en trekt nu pas langzaam bij. Veulen krjgt s'ochtends en 's avonds een halve schep en doet het super.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:24

lekker oud topic jongens

antine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 21:14

Ik geef mijn bijna twenter inmiddels 4 x per week equillin vitaminen, handje care for life en wat luzerne. Doet ze het super op btw!

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 05:26

ondanks dat het een oud topic is , toch maar even reactie.

mijn entertje ,wat vorig jaar na transport vanuit Ierland 9 dagen op de kliniek stond te vechten voor haar leven , krijgt gewoon onbeperkt goed hooi en weiland ....
Ze is nog iets te dun , maar liever langzaam weer wat kilo's erbij dan geforceerd.

Mijn merrie nu , waar weinig van overgebleven is qua voeding aan haar veulen is gisteren de weide opgegaan , met onbeperkt hooi erbij .
1 x per week gaat daar een kg brok in voor de evt vitamine en mineralen , maar volgens mij is zelfs dat niet nodig , hihihi

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:29

Ik ben dan wel weer voorstander van krachtvoer
vind dat je dat toch positief aan paarden ziet als ze wat bijkrijgen
niet overdreven natuurlijk en in combi met veel ruwvoer!

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:41

de meeste brokken schrijven voor 100gr per 1kg levend gewicht dus een veulen van 4 maand zou ergens 300kg 350kg wegen dus een 300 @ 400gr mogen per dag te veel is zeker niet goed de maag rekt er door en ze krijgen te veel binnen van wat goed is kan gevaarlijk zijn voor te hoge eiwitten

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:44

ghooske schreef:
de meeste brokken schrijven voor 100gr per 1kg levend gewicht dus een veulen van 4 maand zou ergens 300kg 350kg wegen dus een 300 @ 400gr mogen per dag te veel is zeker niet goed de maag rekt er door en ze krijgen te veel binnen van wat goed is kan gevaarlijk zijn voor te hoge eiwitten
ze krijgt 2x een half schepje, lijkt me niet dat haar maag daar door wordt uitgerekt ;) en daarbij, dan krijgt ze 3 of 400 gram teveel. Als ik hier links en rechts lees hoe de gemiddelde tinker wordt opgefokt, vind ik het niet gek dat ze relatief vaak artroseklachten onwikkelen op vrij jonge leeftijd. Teveel is niet goed dat is ook zo, maar te weinig ook zeker niet.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 06:45

loes kreeg ook een kilo podo grow.
Beestje is nooit te dik of te dun geweest.
Erg belangrijk wat extra bouwsteentjes in de groei.
En altijd overvloedig hooi.
Die heeft geen honger gekent en als het buikje vol is loopt ze ook gewoon weg van het eten.
Ben ook van mening dat je zo geen veelvraten krijgt of voernijd.
Want er is altijd genoeg.

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:52

farahdiba46 schreef:
ghooske schreef:
ze krijgt 2x een half schepje, lijkt me niet dat haar maag daar door wordt uitgerekt ;) en daarbij, dan krijgt ze 3 of 400 gram teveel. Als ik hier links en rechts lees hoe de gemiddelde tinker wordt opgefokt, vind ik het niet gek dat ze relatief vaak artroseklachten onwikkelen op vrij jonge leeftijd. Teveel is niet goed dat is ook zo, maar te weinig ook zeker niet.

das waar het is moeilijk om soms de juiste dosis te vinden en niet elk paard heeft voldoende aan de voorgeschreven portie sommige hebben net wat meer of net wat minder nodig