mijn haflinger merrie x pre andalusier.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje20

mijn haflinger merrie x pre andalusier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 12:22

Ik heb besloten dat ik mijn haflinger merrie Anne in augustus ga laten dekken door een mooie apto goedgekeurde andalusier hengst. Mijn merrie is dan 3,5 en zal dus als alles goed gaat met4 jaar en 5 maanden bevallen. als ze 3 is licht zadelmak maken. Misschien er op stappe. En dan verder met rust laten tot het veulen oud genoeg is. Een eigen veulen fokken is altijd mijn droom geweest. En ja ik ben van plan het veulen te houden. Als het voor. Verkoop had geweest had ik voor een goedgekeurde haflinger hengst gegaan.
[ITP] annetje alweer bijna 2 jaar.
Dit is een topic van mij. Daar staan wat foto's van mijn merrie. Hier is ze nog 2. Nu is ze ruim 2,5.

http://m.marktplaats.nl/a/dieren-en-toe ... ousPage=lr

Deze link is de hengst. Wat vinden jullie hiervan. Graag beetje positief proberen te blijven. Vind t voorral spannend een veulen. Tips en ervaringen hoor ik graag. En mensen met een kruising haf X pre. Zou leuk zijn.

Groetjes Christine

winnie70

Re: mijn haflinger merrie x pre andalusier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:30

Ts, waarom wil je deze combi zo graag? Ik kan mij echt niet iets positiefs voorstellen uit deze combi, sorry...

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 12:33

Ik zelf vind het een mooie combi. Heb ook aantal kruisingen hiervan gezien die ik mooi gelukt vind. En omdat ik mijn. Veulen iets groter wil hebben.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:35

Heb je alles goed afgewogen? Is jouw merrie geschikt om mee te fokken? Karakter van beide paarden, de bouw?
Geen kritiek, gewoon interesse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:37

Ik denk dat je met deze combi een heel, zij het niet té kort paard gaat krijgen die echt een korte rug fokt. Heb niet zoveel verstand van fokken maar dat is wat ik zo zie.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 12:40

Bijde paarden zijn heel koel rustig en niet snel onder de indruk. Ik laat mijn merrie checken op vruchtbaarheid natuurlijk. Van tevoren. Al is zo continu hengstig en vind zij t mannelijk geslacht zeer interessant. De bouw van beide paarden vind ik ook goed op elkaar aansluiten.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 12:44

En mijn merrie is voor een haflinger best lang. Gelijnd. Dat heb ik vaak als opmerking gekregen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:02

Waarom wil je persé voor deze PRE gaan? Wat voor rassen heb je nog meer overwogen?
Ik ben zelf ook wat aan het rondkijken omdat ik ook graag een veulentje bij mijn haflinger merrie wil fokken, maar een PRE is echt afgevallen. Omdat ze vaak een korte rug hebben, een zware hals. Als combinatie zou dit zeer waarschijnlijk een niet zo'n functioneel exterieur opleveren. Je zegt dat je merrie voor een haflinger wel langgelijnd is, maar dan heeft ze dus een niet zo korte - korte rug.

Vergelijk het een beetje met haflingers met hele goede gangen en een goede uitgestrekte draf - voor een haflinger. Vergeleken met een gemiddelde KWPN'er heeft de haflinger gewoon een minder functionele bouw voor uitgestrekte draf, en zal de haflinger waarschijnlijk minder scoren dan de gemiddelde KWPN'er.

Daarnaast is het denk ik niet zo handig om een 2,5 jarige al op exterieur te beoordelen, waarschijnlijk zal ze nog een heel stuk uitzwaren. Die van mij is met 6/7 jaar pas echt begonnen met uitzwaren, daarvoor leek het echt een heel smal, rank beestje.

Waarom wil je eigenlijk pas in Augustus dekken? Je krijgt dan een behoorlijk laat veulen, wat nog weleens nadelig kan zijn als je het veulen in de opfok wil zetten, plus dat als je in mei begint met dekken dan heb je een veel langer seizoen om de merrie drachtig te krijgen :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:46

Ik vind die kruisingen altijd wel grappig heb je wel iets aparts En aangezien je deze zelf houdt Maar ben het wel eens met jolien over de (te) korte rug die hier uit gaat komen Vind de hengst ook gwn niet zo mooi ( alleen kleine foto s) Vind hem voor een 8 jarige pre hengst in training ook niet zo mooi ontwikkelt in het lijf Ik weet niet hoe groot jezelf bent en hoe groot je wilt fokken Maar ik zou er iets ander opzetten Een wat langer gelijnd model en toch ook wel een ander ras

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:56

Misschien ligt het aan de laptop waar ik nu op zit te bokken maar ik vind de hengst juist erg lang in de rug. Haf x PRE kan mooie resultaten opleveren, maar ik zou nu niet perse voor deze hengst gaan. En waarom pas in Augustus dekken? Mocht het niet meteen pakken is het dekseizoen zo voorbij...en mocht het wel pakken komt het veulen in Juli en met een beetje slechte zomer heb je dan ook niet meer zo veel tijd dat het veulen met moeder op het land kan.

Dat je bewust voor een kruising gaat, daar ga je mij niet over horen, helemaal als het om een veulen voor jezelf gaat (al kan niemand voorspellen hoe het leven gaat lopen). Maar tijdstip en keuze van de hengst...tja.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:00

Ik denk dat je graag een PRE wilt hebben en je niet persee naar de combinatie met jou merrie kijkt.

Je gaf aan dat je wilt fokken om een groter paard te krijgen. Daarom zou ik met een KWPN kruisen om een groter paard met een goed lijf te krijgen.

En misschien een PRE veulen kopen?

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:03

Ik vind het juist wel leuk :j

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:05

Sorry, maar waarom deze combinatie ?
Zelf heb ik ook een haflinger merrie, maar zou het nooit doen.
Het is jouw keus, maar ik denk dat er geen mooie combinatie uitkomt.
Wel een interessant experiment, dat geef ik wel eerlijk toe :P

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:15

Ik heb zo'n kruising, bewust gefokt en erg tevreden. Ze is nu twee jaar oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:18

Sammy ik vind je kruizing op t eerste oog leuk maar toch klopt er iets niet ofzo :P De schoft/schouder ofzo.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:25

Je mag haar in het echt komen bekijken. Tuurlijk zijn er heus exterieurmatig opmerkingen te maken (zoals bij ieder paard), maar ze klopt heus. Schoft had wel langer gemogen. Het front is flink verbeterd op de Haflinger. Zelf vind ik de achterbenen wat stijl en kruis nog te schuin. Dat laatste heeft ze van haar mamma.
De Haflinger heeft met haar eerdere nakomeling bewezen haar fantastische karakter door te geven en de paps is ook zo'n fijne hengst. Dus ik heb er wel vertrouwen in.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 19:38

Omdat ik vond dat ze wat jong was nog maar t tog graag willde. Dacht ik geef ik haar iets meer tijd. Ze wordt april 3 dan in aug is ze bijna 3,5 wildat ze zeker 4 is als ze een veulen krijgt. Bij ons lopen ze tot november buiten dus julli aug september oktober. Kunnen ze buiten lopen.

Voor de gene met de foto's vann haar eiigen kruising. Echt leuk! Leuk beestje uitgekomen.

Ja vind dat mijn merrie voor een haflinger. Een best lange rug heeft. Vond de hengst zelf wel leuk.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 19:44

Munnie schreef:
Ik denk dat je graag een PRE wilt hebben en je niet persee naar de combinatie met jou merrie kijkt.

Je gaf aan dat je wilt fokken om een groter paard te krijgen. Daarom zou ik met een KWPN kruisen om een groter paard met een goed lijf te krijgen.

En misschien een PRE veulen kopen?

Nee hoor ik hoef niet persee een pre.
Maar dit leek me leuke combi. Zeker met het aandeel van mijn merrie. Maar ik begrijp de punten die genoempt worden waarom mensen t niet zoude doen.

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:47

Zou je dan niet beter nog een seizoen kunnen wachten?
En uit deze kruising kan best een leuke kruising uitkomen!

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 19:52

Ja ik wou haar hierna echt gaan berijde dus vond dit wel. Goede combi. Kan ik daarna onder t zadel echt wat gaan doen. En volgend seizoen is de hengst er nnog. Jaar er op weet ik niet. Natuurlijk zal ik me eerst vlak ervoor door een vee arts laten adviseren. Maar als t goed is moet t op die leeftijd prima kunnen. Ik denk echt dat er een leuk paard uit komt. Zelf bn ik trouwens 1,64.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:56

Sammyoo schreef:
Je mag haar in het echt komen bekijken. Tuurlijk zijn er heus exterieurmatig opmerkingen te maken (zoals bij ieder paard), maar ze klopt heus. Schoft had wel langer gemogen. Het front is flink verbeterd op de Haflinger. Zelf vind ik de achterbenen wat stijl en kruis nog te schuin. Dat laatste heeft ze van haar mamma.
De Haflinger heeft met haar eerdere nakomeling bewezen haar fantastische karakter door te geven en de paps is ook zo'n fijne hengst. Dus ik heb er wel vertrouwen in.

Met een PRE ga je natuurlijk ook geen rechtere croupevorm krijgen. Die hebben juist een hele schuine croupe.

Ik vind het front een typisch haflinger front :o

TS,...als je wil kruisen zou ik met en Haflinger altijd gaan voor een Arabier. Haflinger x Arabier is een bewezen goede combinatie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:10

Dit was mijn Haflo-Arabier(2e bezichtiging NRPS)

Afbeelding

Z springen in een tijd dat 1.20 nog voor de D-pony's was. Heb er zelfs een keer 1.50 meegesprongen(pony was 142)
Pony kon echt waanzinnig springen.

Had helaas wel haflinger beweging. (kort...wel goede galop overigens.)

Had overigens ook een platte schoft. Ja...dat is een Haflinger dingetje natuurlijk.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:23

Ik heb ook mijn twijfels bij deze combi, de hals van de hengst vind ik echt extreem kort.
En de overgang van zijn rug naar zijn kont vind ik ook niet helemaal fijn ogen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:25

denk dat ook een beetje aan de foto's van de hengst ligt moet ik zeggen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:27

NatasjavE schreef:
denk dat ook een beetje aan de foto's van de hengst ligt moet ik zeggen.

Klopt wel een beetje. Het zijn niet de beste foto's om een hengst te presenteren.