Wel of niet dragend? Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buenootje

Wel of niet dragend? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 09:03

Ik zit er al even mee in mijn maag maar weet niet of ik nu wel/niet de veearts moet laten komen of gewoon afwachten.

Het zit zo, een 7 weken geleden is er op stal een kleine C pony gekomen, direct geruind en diezelfde dag de weide op gezet. Ik vond hem alleen bovenop onze d pony. Hij spoot nog en bij nakijken bloedde hij zelfs nog en was de wond van de castratie nog vers. Uiteraard heb ik de "ruin" meteen uit de weide gehaald en verzorgd want door het dekken bloedde het toch wel eventjes fel. Dit was geen probleem zij de veearts als we het maar in de gaten hielden (niet mijn c pony en telefonisch contact gehad. Ruintje doet het nu super overigens)

Echter.....kan mijn D pony merrie dragend zijn? Ze is niet meer hengstig geweest daarna en heeft ineens vreemde kuren. Ze is nooit ontsnapt maar nu kruipt ze onder de draad door, wilt als ze in de stal staat haar stal niet uit komen en is enorm aanhankelijk (normaal was ze eerder schichtig). Moet ik nu wel of niet een veearts laten komen? Hoeveel kans is er dat ze dragend zou kunnen zijn?

Bedankt!

Daks

Re: Wel of niet dragend? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:05

ja dat kan absoluuut.
Een Ruin is meestal pas na 6 weken onvruchtbaar.
Dus zeker als die die dag geruind is was zijn zaad zeker nog leven.

Je merrie laten scannen en je weet het zeker.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 09:09

Ik was er al bang voor, kan je nagaan lang genoeg geholpen op een fokkerij en toch onzeker als het over jouw eigen beestje gaat....

weet iemand wat zo een scan ongeveer kost? Kan ik even administratief hier bezien hoe en wat, vind eigenlijk niet dat ik dan verantwoordelijk ben maar goed :s

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:11

Durf niet te zeggen wat zo'n scan kost maar zou overleggen met diegene die de ruin op de weide heeft gegooid wat te doen met de rekening.
Het is namelijk geen actie die de shoonheidsprijs verdient.

Casarell

Dat kan zeker.. en ik zou haar zo snel mogelijk laten scannen.
Als er nl een vruchtje zit, kan de DA het er wellicht nog afknijpen..

MPH

Tussen de 20 en 60eu afhankelijk of je naar de kliniek rijd of de da langs moet komen

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:13

Je zou haar eventueel misschien nog hengstig kunnen laten spuiten, ik weet zo niet uit mijn hoofd binnen welke termijn dat kan maar dat kun je even bij de veearts vragen.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 09:14

Ok thx valt nog prima mee daar ga ik niet moeilijk over doen. Ga sowieso de dierenarts moeten laten komen want ze heeft een dikke wang vanmorgen haar van de wei gehaald en misschien een trap of zo gekregen.....

maar indd slechte actie ik was er ook totaal niet goed van en was super boos maja, nu niks aan te veranderen natuurlijk

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 09:15

Ik weet niet of ik het zou doen, afknijpen of hengstig laten spuiten, denk dat ik haar gewoon drachtig zou laten mocht dit zo zijn. Die persoon kan toch geen aanspraak maken op een eventueel veulen wel?
Daarbij was het een kleine versie van Lunabelle zelf best een leuk beestje.....maar even niet gepland nee :s

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 20:55

Veearts komt morgen middag langs kostprijs 35 euro dus valt prima mee :) Hij zei dat het zeker mogelijk is en dat het inderdaad "verontrustend" is dat ze geen hengstigheid meer heeft laten zien. Momenteel is onze c pony hengstig en nog 3 anderen dus seizoen is nog niet voorbij :p
Stiekem erg nieuwsgierig

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:51

Jeetje wat vervelend lijkt mij algemeen bekend dat ze nog vruchtbaar zijn dan dus geen handige actie geweest Goed dat de dierenarts al zo snel kan komen En hopen dat ze het nu nog af kunnen knijpen

Zelf houden zijn ook stallingskosten en extra Da kosten Zou daar nog even over denken als ik jou was En dat je je pony 4 mnd niet kan gebruiken

Seizoen is zeker nog niet voorbij die van mij staat ook stik hengstig

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 22:03

Daar zijn wij inderdaad over aan het denken maar dat zou in principe het probleem nog niet zo zijn aangezien vrienden van ons weide heeft waar 2 paarden lopen. Daar zou een eventueel veulen (na speentijd uiteraard!) in "opfok" kunnen. De reden dat Lunabelle daar niet staat is simpel, geen rijpiste en geen (goede) verlichting op de weide. Maar die optie is er al.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:11

Dat de betreffende DA je niet direct meegaf dat zo'n dier nog tijdje vruchtbaar kan zijn. Maar je merrie kan zeker dragend zijn... Hengstig laten spuiten,... Tja . Daar had ik echt over moeten nadenken.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 05:40

Dat zal die da ook best wel gedaan hebben vermoed ik.....is namelijk dezelfde als ik heb en hij noemde het onverantwoord.

Het lijkt trouwens alsof iedereen denkt dat ik haar hengstig zou gaan laten spuiten maar ik heb dit nergens gemeld :o Wel denken wij over een mogelijke toekomst mocht ze dragend zijn. Is ze dragend (aangezien we die oplossing nu hebben) dan laten wij dit zo.
Het voelt voor mijzelf niet goed een beslissing te maken voor haar.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 07:49

Wat zei de DA?

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 07:56

Ze is niet drachtig gelukkig :) Hoef ik ook niet meer te twijfelen. Bedankt allemaal voor het meedenken en de hulp.

Oh en misschien ter info. We hebben inwendige echo laten doen en de prijs was erg goedkoop. Incl het komen van de veearts 35 euro.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:07

Fijn TS, maar jeetje wat heb ik gelachen om de laatste regel..

Mijn hersenen werken op de verkeerde golflengte :')

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:55

Buenootje schreef:
Ze is niet drachtig gelukkig :) Hoef ik ook niet meer te twijfelen. Bedankt allemaal voor het meedenken en de hulp.

Oh en misschien ter info. We hebben inwendige echo laten doen en de prijs was erg goedkoop. Incl het komen van de veearts 35 euro.

Dat is niet duur mijn DA rekent 50,00 euro