Mijn veulen van 7 maanden staat momenteel in de wei met een merrie en die kan elk moment bevallen. Ik vraag mij af, hoe groot is de kans dat ze mijn veulen tolereert bij haar eigen veulen zometeen? Het is de bedoeling dat het hele spul bij elkaar blijft te staan. Door omstandigheden is het andere paard wat in de wei stond, en heel goed klikte met mijn veulen, nu weg. Wat is jullie ervaring met gedragsverandering als merries een veulen hebben in de richting van andere veulens?
nee, is geen zoon, wel handig om te weten idd, hij is al een tijd geleden afgespeend
Laatst bijgewerkt door Chezshir77 op 07-10-14 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Daks
Geplaatst: 07-10-14 17:58
Is jouw veulen al ruin?
Over het algemeen als ze al een kudde vormen komen er geen problemen voor. Dus kan je jouw veulen gewoon laten lopen. Desnoods tijdens de bevalling even apart.
Maakt mij ook niet uit hoor dat die al ruin is en inderdaad hoe eerder hoe beter.
Maar Ts zoals eerder gezegd als ze nu al een kudde vormen zie ik geen probleem. En zou ik eventueel tijdens de bevalling even scheiden mocht jouw veulen te vervelend worden.
Mijn merrie staat samen met een jonge (puberale) merrie en die is bij de bevalling gebleven en ze stonden meteen samen. Als ze het goed vinden samen moet dat kunnen
In principe moet het wel goed gaan. Kan me wel voorstellen dat een veulen van 7 maanden nog een beetje onvoorzichtig kan zijn, maar dan zal de merrie wel op letten en maatregelen nemen indien nodig. In de natuur zou alles samen lopen, dus ik zou me er niet te druk over maken.
Bedankt, van deze berichten word ik heel vrolijk! De merrie in kwestie is zwanger gekocht, het was een verassing:-) Wel een heeeeele leuke verassing, want automatisch een maatje voor mijn veulen straks, dus hoef ik niet op zoek! Het veulen blijft ook bij ons. Mijn veueln heeft enorm veel respect voor volwassen paarden, is erg onderdanig, nu kan zij hem ook prima aan, dus ik neem aan dat dat na de bevalling nog beter zal zijn. Ze heeft al eerder minstens 1 veulen gehad,dus ik hoop dat het gewoon in een flow zal gaan allemaal. MAar ja, ik ben nu eenmaal een geboren piekeraar:-)