Fjord wel of niet laten inschrijven in Nederlands stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Asje1289

Fjord wel of niet laten inschrijven in Nederlands stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 10:39

Afgelopen jaar heb ik een Fjord in Duitsland gekocht. Ik wil hem eigenlijk in Duitsland uit laten schrijven en hier in laten schrijven.
Nu lees ik op de website van het stamboek dat dit best wat werk is en ook best wel wat geld kost.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet er precies gebeuren en aan welk kosten moet ik uiteindelijk denken?

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:44

Die vraag kun je neem ik aan gewoon vragen aan het stamboek zelf?

MariekeS_

Re: Fjord wel of niet laten inschrijven in Nederlands stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:48

Ik neem aan dat TS een onafhankelijke mening vraagt ;)

TS: ik heb geen ervaringen met het Fjorden stamboek maar ik neem aan dat als je hier met de keuringen en wedstrijden mee wil doen of hier iets wil gaan fokken het wel handig of misschien zelfs essentieel is. Als je hem puur voor je zelf hebt zou ik de moeite niet nemen...

Asje1289

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 10:49

Ik snap dat ik het aan het Stamboek kan vragen, maar ervaringsverhalen vind ik altijd ook wel interessant. Daar heb je vaak meer aan..... ;)

MariekeS_: op zich wil ik geen keuringen met hem gaan doen, misschien ooit een wedstrijdje. Dus vandaar dat ik enorm twijfel of ik het wel moet doen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:55

Okee ik snap em ;) . bij ons stamboek AVS mag je wel mee doen met de wedtrijden als je paard in het buitenland is ingeschreven je hebt dan alleen een startkaart nodig maar ja dat is natuurlijk bij elk stamboek anders.

Asje1289

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 11:00

Ik zal de site van het stamboek nog eens goed doornemen. Misschien dat ik een wedstrijd ook met zijn Duitse papieren kan doen... :)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:25

Wat voor wedstrijden wil je gaan doen?
Om mee te doen aan de Nederlandse fjordsport moet je lid worden en je paard inschrijven in Nederland.

Wat is de afstamming van je fjord?

Asje1289

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:37

Eventueel zou ik ooit een Fjordsportwedstrijdje met hem willen rijden of een "gewone" wedstrijd hier in de buurt. Hij is pas 4 en ik ben nog druk met hem te beleren. :)

Hij stamt af van Illiano.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:45

Hoi, dit staat op de website van het NL Fjordenpaarden Stamboek hierover:

Export/Import paard

Wanneer een paard wordt verkocht naar het buitenland en de buitenlandse eigenaar wil het betreffende paard in het buitenlandse fjordenpaarden stamboek inschrijven, is alleen een gezondheidsverklaring niet voldoende. De meeste fjordenstamboeken, eisen een verklaring m.b.t. bijv. de afstammings- en dekgegevens van het paard voordat zij de inschrijving kunnen accepteren. Dit is een afspraak welke tussen de betreffende fjordenpaarden stamboeken gemaakt is. De gegevens moeten worden uitgewisseld tussen de stamboeken onderling. Wanneer een fjordenpaard die staat ingeschreven in het veulenboek, stamboek, of hoofdstamboek wordt verkocht naar het buitenland doet de Nederlandse eigenaar er dus verstandig aan het paard te laten inspecteren door een inspecteur van het Fjordenpaarden stamboek. De eigenaar kan hiervoor zelf een afspraak maken met de inspecteur in de betreffende regio. De inspecteur controleert de identiteit en het paardenpaspoort van het paard en tekent indien nodig de schets met aftekeningen in het paspoort. Daarnaast wordt er door middel van een stempel een uitschrijving gedaan uit het Nederlandse stamboek, zodat ze in het buitenland kunnen worden ingeschreven. Daarnaast wordt het exportformulier ingevuld met vermelding van buitenlandse eigenaar en de contactgegevens van het buitenlandse stamboek, waar de nieuwe eigenaar het dier graag wil laten inschrijven. Op het stamboekkantoor wordt het paard op naam van de nieuwe buitenlandse eigenaar overgeschreven. Dan wordt dus in de Nederlandse databank dit paard van uw naam gehaald. Tevens zorgt het stamboekkantoor voor het verzenden van exportdetails. De exportdetails bevatten onder ander afstamming gegevens en evt. verrichtingsonderzoek, een evt. dekbewijs welke dan gelijk door de desbetreffende stamboek wordt doorgezonden naar de nieuwe eigenaar met alle gegevens van de dekhengst, zoals afstamming. Dit omdat er na geboorte van een veulen direct een compleet paardenpaspoort kan worden uitgegeven door het buitenlandse stamboek.

Voor veulens welke jonger dan 6 maanden zijn, die nog niet zijn voorzien van een chip en paspoort worden uitsluitend van exportdetails verstrekt wanneer de exportcontrole plaatsvindt als het veulen nog aan de voet van de moeder loopt. De inspecteur controleert de opgegeven afstamming van het veulen door middel van het uitlezen en vergelijken van transpondernummer van de moeder. Evt. kan er al een DNA test a € 46,-worden uitgevoerd. De exportcontrole door de inspecteur van het fjordenstamboek bedraagt: € 20,- excl. reiskosten. Overschrijven buitenlandse eigenaar € 75,- per paard.

Voor het importeren van een paard vanuit het buitenland naar Nederland gelden dezelfde regels. Het paard dient eerst in het eigen land te worden uitgeschreven zodat het in Nederland kan worden in geschreven. Vervolgens moet er worden gewerkt door de hierboven gestelde werkwijze.

Eis: export/import certificaat van hengsten welke uit andere landen komen, moeten in het bezit zijn van:

Een paardenpaspoort met een exportstempel van het desbetreffende stamboek en op naam staan van de eigenaar.

Kopie exterieur keuringsresultaat van de hengst uitgegeven door het desbetreffende stamboek max. geldigheid van 2-jaar.

Export DNA certificaat van een gecertificeerd laboratorium

FHI Veterinair rapport

Certificaat van de verrichtingsproeven met een positief resultaat.

Eis: export/import certificaat van merries en ruinen welke uit een andere landen komen moeten in het bezit zijn van:

Een paardenpaspoort met een exportstempel van het desbetreffende stamboek en op naam staan van de eigenaar

Export DNA-certificaat van een gecertificeerd laboratorium.

Asje1289

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:50

Dank je wel! Dit had ik inderdaad al gevonden, maar ik was meer nieuwsgierig of mensen dit al eens gedaan hadden en wat de kosten uiteindelijk waren....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:46

Ik zou het niet doen hoor. Het kost een hoop geld en als je niet naar keuringen wil is het volkomen nutteloos. Voor die drie (uh, dat red je al niet in jouw omgeving) fjordsport wedstrijden per jaar zou ik het ook niet doen. Je moet eerst een diploma halen voor je de wedstrijd mag rijden, daarnaast vind ik het niveau ook niet echt wat. Dan kun je beter een keer ergens een onderlinge wedstrijdje rijden.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:52

Hier hetzelfde probleem, ik wil mijn duitse fjord (die binnenkort dna getest is) in nederland laten inschrijven maar wel met de reden dat ik een veulen van der wil en die wel wil inschrijven in het nederlands stamboek. (Nederlandse vader)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:56

Ik heb mijn fjord uit Nederland gehaald en ik heb hem niet laten inschrijven in het Belgische stamboek. Kost hopen geld, miserie en stress. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:04

KNHS wedstrijden kan je gewoon rijden met je Duitse paarden paspoort/papieren, daarvoor hoef je het dus niet te doen.

Lees dat je ook geen keuring plannen hebt, dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.

Voor fjordsport geen idee.

Maar overschrijven kan altijd nog, al is hij 20, dus hoef je geen overhaaste beslissing van te maken.

Asje1289

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 20:09

Dank jullie wel allemaal!! :)