Reg. A of Reg. B?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Reg. A of Reg. B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 20:18

Beste bokkers,

Mijn merrie staat ingeschreven in een AES stamboek. Stel ze zou een veulen krijgen kan ik het veulen dan inschrijven bij KWPN? Zo ja, wordt het dan een reg. A of reg. B veulen?

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:19

Volgens mij heeft dat ook te maken met of dr vader bij een stamboek ingeschreven staat?
Reg B is (dacht ik) als één vd ouders niet bij een bepaald stamboek ingeschreven staan
Reg A als ze dat beide wel staan
En het ligt er ook nog aan welk stamboek, niet alle stamboeken worden "erkent" door KWPN, maar hoe dat precies zit, geeen idee... Ik volg even, ben benieuwd!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 20:25

Anoniem

Re: Reg. A of Reg. B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:28

Dit laat ik even over aan de 'echte kenners', maar voor zover ik weet komt het veulen dan in Register A! :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:33

Is het niet zo dat je met een KWPN hengst een gewoon veulen boek papier krijgt?
Hoe het precies bij het KWPN zit weet ik eigenlijk niet.

Mocht je haar dekken met een NRPS hengst dan kan je bij het NRPS gewoon veulen boek papier krijgen (mits het aan de bloedvoering voldoet)
Mocht je dekken bij een ander Europees stamboek goed gekeurde dekhengst dan krijg je bij het NRPS een register A papier (mits de bloedvoering voldoet) zo'n register A kan een gewoon stamboek papier worden bij opname in het stamboek op 3 jaar of oudere leeftijd.
Dat staat bij het NRPS dus allemaal los van de papieren die de moeder heeft.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 20:44

Waarschijnlijk gaan we voor Sir Donnerhall die staat ingeschreven bij het Oldenburger stamboek als ik het goed heb? Is het dan alsnog mogelijk om in te schrijven bij KWPN? Mijn voorkeur gaat namelijk meer uit naar KWPN dan naar NRPS.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:41

Sir Donnerhall is Oldenburgs gekeurd en dus kan je een Oldenburgs dekbewijs krijgen en volgens een Register A stamboekbewijs bij het KWPN. Bij het NRPS is dat zeker een Register A document maar kan later gewoon aan de keuringen deelnemen en predikaten ontvangen zoals de gewone stamboekmerries zonder extra kosten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:45

Bij Register A bij het KWPN komen er extra kosten bij om wel stamboek opgenomen te kunnen worden?
En predikaten te kunnen ontvangen?
Of hoe zit dat precies Petra?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:44

Heb je hier wat aan?
http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2013/09/Registratieschema.pdf

Maar als de merrie AES geregistreerd is weet ik niet of ze ook in het KWPN ingeschreven kan worden.

Om van Register A naar stamboek te komen moet het paard voldoen aan de eisen waar de vader eigenlijk aan had moeten voldoen: exterieur goed genoeg, PROK (rontgenfoto's) en IBOP of sportpredikaat.

NRPS is inderdaad makkelijker met toelaten in het stamboek.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:16

ponyparadijs schreef:
Bij Register A bij het KWPN komen er extra kosten bij om wel stamboek opgenomen te kunnen worden?
En predikaten te kunnen ontvangen?
Of hoe zit dat precies Petra?

Bij mijn weten moeten ze dan bij het KWPN ook een cornage onderzoek laten doen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:12

Dus het veulen zou dan register A kunnen worden bij KWPN, maar vooraf moet er dus wel onderzoek worden gedaan? Of begrijp ik het verkeerd? Mijn doel is namelijk om aan keuringen te deelnemen en predikaten te behalen. Qua kosten maakt het mij eerlijk gezegd niet uit als KWPN duurder is dan NRPS. Mijn voorkeur gaat echt naar KWPN in dit geval.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:23

Reg A. Nakomeling moet voldoen aan de eisen waaraan de vader nog niet heeft voldaan. Dit is dus achteraf.
Bijv een ibop of een cornageonderzoek etc.

Staat ook allemaal op www.kwpn.nl :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:32

Maar komt een veulen uit een AES merrie in aanmerking voor een papier bij het KWPN?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:40

Dat altijd :D Reg a of reg b. Als de merrie AES en de hengst KWPN goedgekeurd dan is het ook reg A. Enige waar ik over twijfel is als hengst uit een erkend stamboek is (dat zorgt voor Reg A) of je dan Reg A of reg B krijgt bij een niet opgenomen merrie. KWPN heeft daar een handig overzichtje van. Ik meen dan dus Reg B. Dan zou het handiger zijn om de merrie eerst op te laten nemen in het KWPN stamboek (hetzij reg. A of indien mogelijk stb. - en dat hangt oa af van haar afstamming :) )

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:12

Die heeft TS wel eerder geplaatst.
De vader is een AES gekeurde hengst.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:29

zet even een stip. we hebben een merrieveulen A register. Moeder is KWPN en vader is AES(voldoet aan de veterinaire eisen van KWPN). Deze is voornamelijk voor sport gefokt. maar misschien ook wel interessant als 3 jarige voor de keuring.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:48

Ik heb een paar jaar terug contact gehad met KWPN om mijn merrie daar alsnog in te schrijven. Helaas was het niet mogelijk, omdat ze meteen als veulen al moest worden ingeschreven? Maar uit het schema van KWPN kom ik op Reg. A uit als ze beide uit een erkend stamboek komen?

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:25

onze merrie is wel KWPN ingeschreven. maar uit het bovenstaande schema blijkt dat je A-register krijgt.
maar dan moet de vader wel goedgekeurd zijn bij een stamboek die de KWPN erkend.
Maar AES hoort volgens mij nog niet zo lang bij de erkende stamboeken van KWPN. vandaar dat jouw merrie misschien AES papier heeft :+

hierbij een artikel van kwpn welke stamboeken allemaal erkend worden:
http://www.kwpn.nl/2013/02/uitbreiding- ... tamboeken/

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:57

Waarom wil je KWPN fokken met een AES merrie?
Waarom niet binnen AES fokken?

Vind het wat raar overkomen dat je perse KWPN wilt fokken, maar zelf helemaal geen KWPN merrie hebt.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 22:30

@anke_e: Dank je wel :)
@Dees: Omdat ik nooit de kans heb gekregen bij AES om keuringen met mijn merrie te lopen en dat vind ik jammer. Vandaar dat mijn voorkeur naar KWPN gaat als zij een nakomeling krijgt. Ik snap niet dat als ik een voorkeur heb aan iets dat dat raar gevonden wordt. Als ik de keuze had gehad om mijn merrie in te laten schrijven in een KWPN stamboek had ik dat allang gedaan ;) Ik heb toen contact opgenomen met KWPN en die zeiden dat ze als veulen al gelijk in moest worden geschreven in het stamboek.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 07:33

Bekrompen ideeën van het KWPN.
Omdat het dier als veulen niet is ingeschreven komt het niet meer in het KWPN?

Maar goed ik denk dat je het best even contact kan opnemen met het KWPN.
Hoe je het veulen van je AES merrie op zijn minst een register A papier van het KWPN zou kunnen bezorgen.
Want als je voor een register B papier gaat heb je er werkelijk helemaal niets aan.
En het zou toch niet leuk zijn als je je veulen eenmaal geboren aanmeld en vervolgens hoort dat het of geheel niet of slechts een B papier kan krijgen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 02:39

Ja een aantal jaar geleden heb ik dat inderdaad geprobeerd en dit was volgens KWPN niet mogelijk.

Ja, inderdaad ik ga voor de zekerheid ook nog wel even bellen.

Iedereen bedankt voor de hulp :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 06:37

Wel handig om te weten of je als je met een KWPN hengst dekt wel papier krijgt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:42

Dat krijg je sowieso. (na het lid worden, betalen etc. )