Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

na veel zoeken, passen, meten en gewoon proberen ben ik nu erg tevreden met ons Massimo dressuurzadel. Mooi kort zadel, boom is tot twee maten groter danwel kleiner nog door een zadelmaker aan te passen en zit erg fijn. Wat bij ons het toverwoord was bij het vinden van het juiste zadel, was een goede zadelmaker! Uiteindelijk was dat het probleem, het vinden van een goede zadelmaker met verstand van (arabieren) paarden. 

heb een 17 inch met boommaat 34, is wel een grote dame.
).Furi schreef:Ik zou er persoonlijk ook een goede zadelpasser bij laten komen. Het voornaamste probleem met zadels bij Arabieren is uiteraard de korte rug. Maar daarnaast zijn er nog zoveel dingen die meespelen en kunnen verschillen.
Mijn arabier heeft een engels dressuur zadel (volgens mij Knight Rider, zou ik even moeten opzoeken). Een pensiongenoot die zadels maakte, heeft me geholpen in mijn zoektocht naar een passend zadel. Toevallig tegelijkertijd ook voor een andere arabier, totaal verschillende zadels uitgekomen.
Waar hij naar zocht was een zadel dat kort genoeg was en de druk(punten) dusdanig goed verdeeld had, dit mag nooit op of voorbij de laatste rib. Engelse zadels hebben de kussens aan de onderzijde meestal anders verdeeld/ingedeeld dan overige zadels. Dit was voor mijn Arabier ideaal (zal van het weekend eens een foto maken, mijn geheugen werkt niet helemaal mee op het moment).
En wat ook zeer belangrijk is, niet te vergeten, het zadel moet je paard goed passen, maar ook jou passen!