Fjordenhengsten met rodblakkgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Fjordenhengsten met rodblakkgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 08:23

Ik had eerst ergens gelezen welke hengsten deze genen doorgaven of overerfden.
Nou weet ik niet meer waar ik dit kan vinden en ik heb google gebruikt en ook de zoekfunctie hier op bokt geprobeerd maar krijg niks gevonden.
Ik weet dat Gio een rodblakgen heeft aangezien hij een rodblak is en dat Anton het gen ook heeft.
Maar ik wilde eigenlijk weten of er nog meer hengsten waren die dit gen kunnen doorgeven?

fjordnina

Re: Fjordenhengsten met rodblakkgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:26

Staat een heel stuk over in het herfstboekje van het stamboek. Heb hem toevallig nog hier op tafel liggen en zij geven aan: Topas, Hermansen, Gio en Anton.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:32

Alleen zij kunnen het meegeven, maar dat hoeft niet natuurlijk. Het blijft een gok of ze doorgeven. Ik ken iemand die haar Rodblak merrie had laten dekken door Hermanssen. Helaas geen rood. Gio komt uit een isabel moeder x Hermanssen. Dus ik heb echt mazzel haha.

Jouw merrie kan in principe het rode gen dragen door Faun Tor :D

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:19

Drafur kan ook het Rodblakke gen mee geven aan zijn kinderen.

Gio geeft het rodblakke allel altijd mee aan zijn nakomelingen omdat hij zelf rood is. Net als dat Drafur altijd grijs mee geeft omdat hij dit zelf is.

(even in jip en janneke uitleg...)
Isabel is dominant, dus daar kan een rodblakke of grablakke allel achter verstopt zitten.
Grablakke en rodblakke (dit paard heeft 2 gra of rodblakke allelen, anders is de kleur niet zichtbaar) geven altijd 1 allel aan kleur mee aan hun nakomelingen. (hierdoor kan de nakomeling zelf dus wel isabel zijn, maar bezit het paard toch 1 allel aan 'kleur')

Voor Uls en Gulblakke ligt het net even weer wat anders. Bij Ulsblakke moet 1 van de ouders zelf de kleur hebben om een ulsblakke nakomeling te kunnen krijgen. Deze kleur kan niet 'verstopt' zitten. (maar hoe dit genetisch in elkaar zit durf ik zo niet 100% uit te leggen)

Gulblakke kan alleen als je een paard met een Rodblakke allel hebt en daar dus een Ulsblakke op zet.

(tenminste zo zat het als ik het mij goed herinner)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:57

Of die er waren of zijn?

Wil je weten welke hengsten in het verleden rodblakken hebben gegeven of huidige dekkende hengsten die rodblakken geven?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 08:58

De huidige dekkende hengsten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:18

Gio, Topas, Hermansen, Anton en Drafur :D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:39

Ik denk ook dat het daar bij blijft.

Heb op papier ook nog een rode van Rex staan en een rode van Kunar.
Maar die staan niet ingeschreven in het hoofdstamboek, is dus niets van na te vertellen. Dat is net wat de eigenaar ingevuld heeft en daar worden vaak fouten mee gemaakt. Het is bij beide paarden niet geheel onmogelijk, zitten wel moederlijnen achter met rood erin, maar eentje op papier vind ik nog zeker geen sterk bewijs. Ik wil ze eigenlijk eerst zelf zien of dat ze in het hoofdstamboek staan opgenomen op die kleur.

Van Faun Tor heb ik geloof ik ook nog geen direct bewijs dat daar rood in zit, zou zo geen nakomeling weten, al kan ik er makkelijk een vergeten, ben nog even aan het navragen. Vader van Faun Tor, Haugeblakken droeg het volgens mij wel, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat Faun Tor het draagt. Je weet het alleen zeker als er rode nakomelingen zijn, als een van de ouders rood was, dus niet draagt, maar echt de kleur had zoals Gio, of als er een test is gedaan. En dat harde bewijs kan ik bij Faun Tor zo nog niet vinden.

Weet overigens wel een merrie die rood is, een dochter van Zidar. Moeder van die rode had dezelfde afstamming als jouw merrie, Faun Tor x Torson x Vedor. Alleen wel een andere moederlijn.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:48

Ik zat nog eens naar de titel van het topic te kijken en het heet feitelijk gewoon het vosgen. De basiskleur van je fjord, in dit geval vos, maakt je fjord o.a. rodblakk. Even ter info..

murie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:56

Ik meende gehoord te hebben dat Halldor ook het rode gen had/rood gegeven heeft?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:02

Dat klopt!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:32

Hij draagt het, of hij het doorgeeft is een 50/50 kans.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:37

Klopt, Haugeblakken droeg het gen, zijn vader was namelijk rodblakk. Faun Tor meen ik me wel te herinneren als drager, maar zeker weten doe ik het niet. Halstor en Bjorgard droegen het ook.

In België en Duitsland zijn wel meer hengsten die vinden die het gen dragen of zelf rodblakk zijn. Weet niet of je dat interessant vindt?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:25

Voor Faun Tor had ik dat idee ook, maar kan er geen direct bewijs voor vinden. Geen van beide ouders is rodblakk en geen van de kinderen van Faun Tor staat op de website als rodblakk.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:55

In Staatbos beheer stonden toch wel eens Topas kinderen, met andere kant dan Faun Tor? Dat zit bij mij in mijn hoofd.

België heeft geen rode hengsten staan, wel verervers :D. Duitsland dacht ik ook niet maar dat weet Esther misschien beter?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:05

Dat wil niet zeggen dat Faun Tor het vosgen doorgegeven heeft. Het kan ook nog weer bij moeders moeder vandaan komen. Je weet het eigenlijk alleen zeker als er rodblakke nakomelingen zijn, als één of beide ouders rodblakk zijn, of als de hengst zelf rodblakk is natuurlijk!! Wat ook nog zekerheid kan geven is een laboratoriumtest, maar dat wordt eigenlijk nooit gedaan.

Duitsland heeft vast rode hengsten, of lijnen met rood erin.
Je hebt in ieder geval Inrico, Torbjorn, Kelvin en Cavall die zelf rodblakk zijn.
In de Illiano lijnen vind je het nog wel eens terug.
Verder draagt Drafur, goedgekeurd in Duitsland, ook het vosgen net Almglimt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:50

Amber_ schreef:
In Staatbos beheer stonden toch wel eens Topas kinderen, met andere kant dan Faun Tor? Dat zit bij mij in mijn hoofd.

België heeft geen rode hengsten staan, wel verervers :D. Duitsland dacht ik ook niet maar dat weet Esther misschien beter?

Klopt, ik loop een of twee jaar achter. :')