Welk ras past bij mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jetsje

Welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 14:20

Ik hoop volgend jaar mijn eerste eigen paard te kopen. Eerst een spaarpotje opbouwen! Ik heb jarenlang de zorg van mijn opa zijn fjord gehad dus ik weet waar ik aan begin en heb stalling en weide!

Nou het volgende, ik weet alleen niet zo goed naar welke rassen ik moet kijken. Het enigste wat ik zeker weet is dat ik geen fjord meer wil! Dat herinnert mij te veel aan m'n oude.

Ik weet wel wat ik zoek in een paard.

- rustig paard mag wel af en toe zo zijn streken hebben
- koel in het hoofd dus
- vanaf 1,55 hoog ( ongeveer )
- wat breder gebouwd
- waar ik een beetje mee kan springen
- vooral recreatief ben niet van plan wedstrijden te gaan rijden

Ik heb al gekeken naar Belgische trekpaarden maar zie in wat de been problemen zijn dus dat ras heb ik nu afgeschreven.

Tinkers vind ik zelf wel heel leuk! ( ook ervaring mee)

Maar ik wil geen ras over het hoofd zien zeg maar.

Quater horse vind ik persoonlijk ook heel erg mooi maar weet niet zoveel over hun karakter.
Ik ben dus bereid om mijn eisen lijst aan te passen haha.

Fearn

Re: Welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:53

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar een haflinger voldoet wel ongeveer aan je eisen!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:58

Zelf rijd ik trouwens al een paar jaar een haflinger. Natuurlijk varieert elk paard van karakter, maar over het algemeen vind ik dat ze heel koel in het hoofd zijn. En ik zou als ik jou was dan wel voor een ouderwetse haflinger gaan, die hebben dat nog meer over zich. En voor de rest kun je er vanalles mee, dressuren, springen maar ook heerlijk buiten rijden. Bij mij op stal staat ook een haflinger die super goed kan springen. En ja, streken hebben ze zeker maar ze zijn wel altijd trouw aan je!

En nogmaals varieert dit natuurlijk per paard maar ik denk dat dit over het algemeen wel juist is :)

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:06

Quaters zijn heel cool in hun hoofd, ideaal voor buitenritten etc. Echter kunnen deze minder goed springen, dit door hun bespiering in de achterhand. Ook zijn Quaters gemiddeld geen 1m55 hoog.

Ik denk dat je ook makkelijk naar een KWPN'er kan kijken, echter verschild dit karakter natuurlijk enorm. Ikzelf heb een KWPN'er die ook super zachtaardig en rustig is, echt een knuffelkont.

SanD95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:12

Een echte haflinger haalt de 1.55m ook niet. Ik zou ook voor een KWPN'er gaan. Mijn pony (paardgefokt) is ook een KWPN'er en super koel en totaal niet schrikachtig. Een tinker kan ook, alleen als je ook wilt springen is een lichter paard misschien geschikter. Een kruising tussen een haflinger en een fries is ook erg leuk. Toch iets groter, maar ook weer niet te grof.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:13

Ik denk dat je niet zo veel op rassen moet gaan focussen, maar eerdere op koudbloeden. Koudbloeden doen volgens mij redelijk aan je eisen, en als je je gaat vast pinnen op een bepaald ras, kan je misschien je droompaard missen.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:20

Is niet altijd rasgebonden denk ik. Maar als ik naar je wensen kijk, kun je je misschien eens verdiepen in de Welsh cob, connenara en merens?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:37

Ik ben er mee eens dat je je niet op 1 ras moet focussen.Het is beter om je op koudbloeden of warmbloeden te focussen. Karakter varieert natuurlijk weer per paard.

Ik denk dat het Noordzweedse paard ook wel in jouw rijtje past :j
Laatst bijgewerkt door Nordsvensk op 16-10-14 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:40

Je moet niet op een bepaald ras gaan focussen. Elk paard kan anders zijn, zo zijn er binnen de rassen ook paarden die druk zijn. Neem bijvoorbeeld de Haflinger, vele zeggen dat het over het algemeen een lief, zachtaardig en koel in het hoofd ras is, nou ik ken een haflinger die dus het tegenovergestelde is. Zelfde met arabieren, ken er eentje die super rustig is. Ik zou dus gewoon naar verschillende rassen gaan kijken.

Ik heb mijn paard toen der tijd gekocht om zijn karakter, kwam er later achter dat het een draver is.

SoSoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:11

misschien is een Fries wel iets voor jouw, we hebben er zelf ook een, redelijk cool in het hoofd maar toch ook wel alert enzo, weet alleen nii of alle Friezen goed kunnen springen onze wel een beetje (nog nii echt heel veel mee gesprongen)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:38

Wat jij zoekt is gwn een leuk all round paard waar je mee het bos in kan sprongetje wat dressuurwerk om je paard soepel te houden in het lijf Hier zit niet echt een ras aan verbonden Hoewel ze natuurlijk niet allemaal even makkelijk springen

Zou vooral op zoek gaan naar de klik met een paard of die nou roze is fries of kwpn En heel belangrijk dat deze GEZOND is Bij aankoop ALTIJD laten keuren door DA al is het nog zo een mooi verhaal Ik vertrouw niemansd wat dat betreft

Speur eens wat rond online bokt markt marktplaats sporthorses (staan ook gwn recreatie paarden tussen ) Lees de info bekijk de fotos bel die mensen vraag zoveel mogelijk En ga vaker dan 1 x kijken Als er staat verkeersmak ga je dat ook testen of dat echt zo is ( Een advertentie is niet altijd waarheid) En ik zou geen jonkie nemen toch zeker wel een beleerd paard van een jaar of 5 tm >>>>

gothicpizza6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 02:27

KWPN of fries misschien.

Interupted

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:29

Gelders paard? Manege waar ik rij heeft een fokkerij van Gelderse paarden, heb een paar keer op een 5/6/7 (weet niet precies) jarige Gelderse merrie gereden, heel rustig maar kan soms haar streken hebben, vond toen ik voor het eerst op haar reed heel bijzonder dat ze zo rustig was.

Tja voor de rest Gelderse paarden zijn vanaf circa 155cm tot de 185 (?? weet het niet zeker, het grootste Gelderse paard op stal is 1.81) cm, kunnen goed recreatief gebruikt worden en wel eens een sprongetje maken (ruin op de manege is zelf 165cm en springt rond de 1.50 / 1.60). Ik weet niet alleen niet of ze wat breder gebouwd zijn.

Veel succes met het zoeken :) :j

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:10

Misschien een grote haflinger? En inderdaad is een tinker misschien ook wel iets voor je! Ik zou gewoon erg goed rond kijken, elke paard heeft natuurlijk een eigen karakter en dat moet je even uitproberen. Alvast succes met zoeken! :)

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:10

Misschien een grote fjord of ijslander?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:22

Heimdallr schreef:
Je moet niet op een bepaald ras gaan focussen. Elk paard kan anders zijn, zo zijn er binnen de rassen ook paarden die druk zijn. Neem bijvoorbeeld de Haflinger, vele zeggen dat het over het algemeen een lief, zachtaardig en koel in het hoofd ras is, nou ik ken een haflinger die dus het tegenovergestelde is. Zelfde met arabieren, ken er eentje die super rustig is. Ik zou dus gewoon naar verschillende rassen gaan kijken.

Ik heb mijn paard toen der tijd gekocht om zijn karakter, kwam er later achter dat het een draver is.

Precies, ook binnen een ras kunnen de karakters ongelooflijk verschillen. Ik heb hete race-haffen meegemaakt waar je echt niet een recreatief ingesteld persoon een plezier mee deed, er bestaan ook fjorden die denken dat galop de enige gang is waarmee je onder het zadel kunt lopen en zelf heb ik op een kuikenmak ex-renpaard gereden waar je achterstevoren op kon zitten en op in slaap kon vallen en dat paard was toen nog maar zo'n 7 jaar oud. Ook heb ik superbrave harddravers gereden, en die zouden zogenaamd ook altijd pittige racekevers zijn... :')

Oftewel: doe jezelf een lol en kijk puur naar karakter, binnen elk ras kan je droompaard rondlopen.