Ben ik té voorzichtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Ben ik té voorzichtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 11:02

Ik heb wel eens het idee dat ik misschien een beetje al te voorzichtig ben met mn veulen van 7 maanden.
Zo wil ik niet dat hij in de wei achter blijft als zn pleegvader eruit word gehaald (blijven andere paarden nog achter), omdat hij nog nooit zonder hem in de wei heeft gestaan en hij, toen we het laatst probeerde, over de draden leek te willen springen. Ik durf dat dan niet af te wachten, uit angst dat hij zich bezeert.
Vandaag liet ik hem even alleen in de paddock voor het eerst. Ik bleef erin staan. Hij werd helemaal jolig in de paddock, ging plat door de bocht, bokken, gek doen helemaal leuk. Ik ben er maar uit gegaan om hem de ruimte te geven. Toen ik echter aan de andere kant van het hek stond, leek hij dat dan weer niet zo leuk te vinden, en dan lijkt hij aanstalten te maken om te willen springen. Ook dan haal ik hem er maar uit, uit angst dat hij aan het hek hangt met zn benen of zo. Ben ik nou zo'n sukkel? Moet ik hem toch wat meer laten ervaren, of het langer afwachten? Pff, ik heb altijd zo'n grote mond, weet het altijd het beste voor de paarden, en in de omgang is het het leukste veulen ter wereld al. Alleen het is net als met mn kind ik ben altijd de bezorgde moeder....

fokfanaat

Re: Ben ik té voorzichtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:08

staat hij ook met leeftijdsgenootjes?

Ik zou niet teveel doen met een veulen, gewoon fijn met leeftijdsgenootjes zo veel mogelijk op de wei laten staan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 11:29

Van de winter staan ze bij ons op de paddock, dus ze zullen er dan wel aan gewend moeten zijn... dat was de achterliggende gedachte. Maar beter misschien dan toch niet meer alleen erin...
En hij blijft niet alleen achter in de wei, maar wil gewoon met die ene grote ruin mee....

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:31

Ik denk zomaar dat jouw veulen gewoon leeftijdsgenootjes nodig heeft. Dan is het vast geen probleem als je hem achter laat. Maar heeft hij leeftijdsgenootjes om mee te spelen. Dit vroeg fokfanaat ook al.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 11:36

Nee, die heeft hij (nog) niet. Er is een veulen op komst, maar dat duurt nog heel even. Maar het gaat helemaal prima met hem op de wei, hij speelt met zn maatje/pleegvader dus hij lijkt het niet te missen. Ik zie niet in wat dat ermee te maken heeft, hij is gewoon erg gehecht aan dat specifieke paard (niet aan de anderen die in de wei staan), waarom zou hij dan ineens niet meer gehecht zijn aan hem als er andere veulens bij staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:47

Plakken aan 1 paard is een recept voor ellende zodra je met dit dier aan de slag wil. Ga er dus zo snel mogelijk op trainen dat hij eventjes alleen kan blijven.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 11:48

Ben ik dus mee begonnen, alleen ben ik zelf een beetje te voorzichtig ben ik bang.... de vraag is namelijk óf hij wel over de draden zal springen en óf hij over het hek zal proberen te springen. Ik heb het nog niet zover laten komen, dat is het probleem.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 11:49

Overigens, alleen op stal staan een paar uurtjes is geen enkel probleem voor hem.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:51

Daar kom je maar op een manier achter, meestal houden ze het gewoon bij nerveus rondjes rennen en zodra je uit zicht bent gaan ze vaak gewoon weer eten.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:52

Waarom je veulen niet gewoon veulen laten en lekker naar de opfok, om samen met leeftijdsgenoten op te groeien, Beetje goede opfok heeft er paar oudere opvoeders bij in staan, zo leert het dier zijn plek, kan heerlijk spelen en zal netjes gecorrigeerd worden. Waarom moet hij een paar uur alleen in een box? wat is daar de meerwaarde van?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:25

F-AM --> KS.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:27

robbie88 schreef:
Waarom je veulen niet gewoon veulen laten en lekker naar de opfok, om samen met leeftijdsgenoten op te groeien, Beetje goede opfok heeft er paar oudere opvoeders bij in staan, zo leert het dier zijn plek, kan heerlijk spelen en zal netjes gecorrigeerd worden. Waarom moet hij een paar uur alleen in een box? wat is daar de meerwaarde van?

Helemaal mee eens, met een jaar of 4 naar huis halen en dan beginnen met beleren is vroeg zat! _O_

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 12:35

robbie88 schreef:

Ik ga niet aan een discusie opfok/geen opfok beginnen, die lopen er hier al genoeg. Ik heb er mijn redenen voor om hem niet naar een opfok te doen.

De meerwaarde van in de stal staan een paar uurtjes (2 max)is dat hij in zijn stal staat als zijn maatje gaat rijden oid, omdat ik niet wil dat hij flipt in de wei omdat hij weg is (dat was mijn angst weet je nog). In zijn stal is hij gewoon lekker rustig, en krijgt hij gelijk zijn brok en kuil gevoerd. Daarbij leert hij dan het bestaan van een stal.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:18

Als hij toch brok krijgt zou ik zeggen lekker met die ruin er uit en dan de brok geven. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Daarnaast zal ik het toch eens testen om de ruin er alleen uit te halen en het veulen te laten staan. Laat hem maar een keer tegen een stroomdraad aanrennen. Zo leert het dier, door te ontdekken. Ontdekken dat bepaalde dingen niet kunnen. In principe is het natuurlijk zo dat als hij zich twee uur in een stal kan vermaken kan hij zich ook twee uur zonder zijn maatje redden in de weide.

Mensen die zeggen stuur hem gewoon naar de opfok, daar gaat het topic niet over. Er is een probleem met een veulen en de opfok is echt niet altijd de oplossing.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:29

Ik ben ook zo een neuroot als het om mijn veulen ging ze zijn nog zo klein en baby Toen die van mij voor het eerst zonder moeder (wel met ander veulen) De wei in ging en galoperen Niet eens heel hard Heb ik ze ook na 10 min binnen gehaald Tot rust laten komen 2 uurtjes En weer uurtje buiten gezet (ging al veel beter) weer even op stal en s avonds 2 uur naar buiten (en super rustig) Dus snap heel goed dat je het spannend vind om te proberen Maar zoals Ymor al zegt hij zal dit zelf moeten ervaren Je kan er dan steeds wel bij blijven (zou ik in het begin wel even doen) Maar dan heb je straks dezelfde ellende als nu met de ruin

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:31

Het moment gaat ooit komen. En nu is je veulen nog klein.

Ik moet altijd denken aan een kennis die haar veulen kon niet meelopen aan een lijntje. Ze dachten nou dat komt later wel. Veulen is naar de opfok gegaan en kwam met 2.5 jaar terug. toen moest hij het nog leren. Alleen was het paard ineens 500 kilo. Toen werd het iets moeilijker aanleren.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 16:43

Ymor schreef:
Als hij toch brok krijgt zou ik zeggen lekker met die ruin er uit en dan de brok geven. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Daarnaast zal ik het toch eens testen om de ruin er alleen uit te halen en het veulen te laten staan. Laat hem maar een keer tegen een stroomdraad aanrennen. Zo leert het dier, door te ontdekken. Ontdekken dat bepaalde dingen niet kunnen. In principe is het natuurlijk zo dat als hij zich twee uur in een stal kan vermaken kan hij zich ook twee uur zonder zijn maatje redden in de weide.

Mensen die zeggen stuur hem gewoon naar de opfok, daar gaat het topic niet over. Er is een probleem met een veulen en de opfok is echt niet altijd de oplossing.

Het gaat eigenlijk alleen om het moment dat de ruin weg word geleid. Als hij eenmaal weg ís gaat hij rustig staat grazen. Idd misschien toch maar een keer laten gebeuren... toch moeilijk!

Het gaat echt supergoed met hem hier op stal, hij krijgt alle aandacht, en staat met die speelse ruin en een merrie (en die merrie is dus drachtig en blijft in onze wei met veulen). Hij heeft het prima naar zn zin naar ons idee!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:50

maar op stal staat hij alleen? Grote voordeel van een opfok is dat ze dag en nacht kunnen spelen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 16:57

Ja daar hebben jullie geijk in, nu is hij nog klein
Hij is superrelaxed verder gelukkig, aan de hand, buiten gaat ook al heel goed. Ik heb altijd wel moeite met loslaten hoor of het nou over mn kind of over mn paarden gaat:-)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 16:58

fokfanaat schreef:
maar op stal staat hij alleen? Grote voordeel van een opfok is dat ze dag en nacht kunnen spelen.

Ja, dan staat hij even alleen. Maar dat is ook zo erg, hij moet daar ook aan wennen dat er niet altijd gezelschap is in zijn eigen stal.
Wel naast hem.
Hij staat nu ook dag en nacht buiten en speelt met zn grote vrienden ook.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:33

ik was zelf vrij makkelijk met m'n eerst veulen en dat ging prima, tot hij 7 maanden oud was en toen hij samen met z'n moeder en stiefmoeder het land uit moest ging het goed mis. Al die tijd had hij NIETS te maken gehad met gekkigheid rondom de hekken, maar hij sprong toen ineens wel. Een hek van 1,20 is niet niets en 11,5 weken boxrust waarvan 9 op de kliniek later heb ik m'n les wel geleerd.

Bouw het op hou hem desnoods de eerste keer op de wei vast tot hij kalm is en laat hem dan weer los. Hij zal moeten leren en beter nu dan wanneer hij groot en sterk is en zonder enig probleem over hekken en draden gaat

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:40

Ik denk toch dat je moet proberen door te zetten. Hij wordt wel rustig als zijn pleegvader uit het zicht is.
Gewoon oefenen, zo kan hij ook beter contact maken met de andere paarden