Ibop springen ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Ibop springen ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 19:46

Ik heb mijn vierjarige voorlopig keur merrie ingeschreven voor de Ibop spingen in Ermelo in november. We hebben inmiddels een fijne springamazone geregeld die haar eerst nog een paar keer gaat rijden, en haar dan ook op de keuring zal rijden. Ik heb nog wat vragen waarop ik het antwoord niet kan vinden op de site van het KWPN, en ben ook gewoon heel benieuwd naar ervaringen van anderen!

Ik vraag me af hoe hoog een vierjarige moet springen, op internet vind ik dat het voor driejarigen op 100-110 cm gebouwd wordt, maar voor vierjarigen kan ik het niet vinden. Wel kan ik vinden wat de lijntjes zijn die gesprongen moeten worden, maar voor het vrijspringen, wat verplicht is voor drie- en vierjarigen kan ik dat weer niet vinden, weet iemand wat voor een lijntje ze daarvoor neerzetten? En wat de hoogte er van is?

Verder zie ik staan dat het een toevoeging is als een merrie al wat gepresteerd heeft in de sport, ik heb nu een aantal oefenparcoursen geprongen (80 en 90 cm), is het aan te raden om haar voor de Ibop een keer in het B te starten?

Wordt er ook nog gekeken naar de cijfers die de merrie op de voorgaande keuringen (Lokale Stamboekkeuring en Centrale Merriekeuring) heeft gehaald?

De merrie waar het om gaat, Fay (Fayona) Campbell vdl x Pacific

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:27

Ik heb een merrie voor laten brengen die zelf L springen was. Hoger dan een meter is er bij haar niet gebouwd. Zij was 5 jaar op dat moment. Mijn merrie is daar ster verklaard. Jouw andere vragen kan ik niet beantwoorden. Wij zijn naar Tolbert geweest.

martinev

Re: Ibop springen ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 20:05

Bedankt Caro, apart dat de hoogtes dan zo lijken te verschillen! Ik train nu vooral op vertrouwen en fijn rond kunnen springen, en nog niet zo zeer op hoogte. Ze heeft vermogen zat, als het nodig is om haar voor de keuring een paar keer wat hoger te laten springen moeten we dat doen. Ik ga in ieder geval begin oktober bij de Ibop in Panningen kijken, wil graag goed voorbereid naar de keuring haha!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:13

Op de kwpn site staat wel een informatiefilmpje waar de lijntjes op staan.
Mijn merrie heeft in mei de ibop gelopen, op 6 jaar.

Ze beginnen met rondstappen, draven en galopperen. Dan gaan ze in het midden over een aantal drafbalken waar daarna een kruisje achter wordt gezet.
Als ze daar overheen zijn geweest gaan ze naar het lijntje, dit is, als ik me niet vergis, drafbalk, steiltje, galopsprong, steiltje, twee galopsprongen, oxer.
Deze bouwen ze naar hoogte van de leeftijd, voor mijn merrie was; hoe hoger hoe beter, denk dat ze tot 120/125 gingen. Voor zulke volwassen paarden viel het me mee.
Na dat lijntje gaan ze naar het galop inkomen, aan de andere kant staat dan nog een steilsprong met op iets van 5 galopsprongen een oxer. Deze bouwen ze ook weer op naar gelang leeftijd.

Als je een fijne merrie hebt en een handige amazone die dit vaker heeft gedaan moet het geen probleem zijn ;) denk dat ze bij 4 jarigen 1 meter misschien 110 bouwen, maar het staat zo dat ze goed uitkomen dus de hoogte moet geen punt zijn, ze willen aanleg zien :)

Heel veel succes

Oh, nog vergeten, ze noemen de sportresultaten wel, maar nemen het niet echt mee in beoordeling, er gaan immers voornameliji fokmerries naartoe om niet aan het sportpredicaat te hoeven voldoen.
Punten van de stamboekkeuring kijken ze wel naar, maar tellen weer niet mee voor beoordeling, zo kan de merrie op de ibop rustig hoger of lager scoren..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 05:50

Ik heb ibop gereden met een 7 jarige, daar werd aan het eind wel serieus gebouwd (130/140) maar dat bouwen ze van wat balkjes draven op, en omdat het in de lijn staat kom je eigenlijk altijd goed uit ondanks dat ik pas net 2 BB parcourtjes had gereden toen.
Vrijspringen is ook een vaste lijn,
Kruisje (1 of 2 galopsprong) stijl (1 of
2 galopsprong weet ik zo niet) oxer. Is terug te vinden op site.
Met sportresultaten bedoelen ze voor zover ik weet als een merrie m of z heeft gelopen (dus al echt een bepaald niveau heeft gelopen wat toegevoegde waarde is).
Mbt exterieur wordt denk ik keuring aangehouden, maar als je niet op een keuring bent geweest worden ze daar alsnog beoordeeld. Weet niet of je hem opnieuw mag aanbieden (ik dacht van niet).

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:31

Aangezien het hier gaat om een voorlopig keur merrie zal het herbeoordelen van het exterieur niet aan de orde zijn.

Maar voor anderen: je mag een merrie 1x per jaar aanbieden voor het lineair scoren, dus als ze vorig jaar of eerder is beoordeeld, en ze haalt de ibop, dan kun je daar nog een keer laten beoordelen.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 10:07

Bedankt voor deze uitgebreide reacties!

Filmpjes van het onder de man springen had ik inderdaad gevonden, maar van het vrijspringen nog niet, bedankt dus voor het noemen van het lijntje!

Casca, wat zou het eventueel voor toegevoegde waarde hebben om haar nog een keer te laten scoren na het eventueel behalen van de Ibop? Klopt het dat ze dat ook gedaan hebben voor het ster-predicaat?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:33

Ik zou niet weten waarom het lineair scoren opnieuw moet. Als deze merrie de Ibop haalt is ze keur. Als ze niet genoeg punten zou scoren lineair was ze geen ster geworden.

Lijntje van het vrijspringen klopt. Maar als ze al voorlopig keur is hoeft dat niet. Want neem aan dat ze op de stamboekkeuring ster is geworden en daarna op het ck voorlopig keur? Als het zo is gegaan is onder het zadel springen voldoende.
Alleen merrie's die gelijk Ibop lopen zonder stamboekkeuring moeten vrijspringen om ster te kunnen worden.

En qua hoogte zullen ze niet verder bouwen als 1.10 denk ik. Was bij ons tenminste niet zo (2x) 1x in friesland 2e keer in groningen.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 11:54

Bedankt Ils_K, het is inderdaad zo gegaan als je zegt, dus op de stamboekkeuring ster en op de ck voorlopig keur.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:01

mooi paard, springt netjes, veel succes!