veulen in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brittswart

veulen in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 16:11

Ik ga zaterdag me veulen ophalen. Het is 2 uur rijden. Veuelen los in de trailer of vast? Iemand tips. Veulen is 5 maanden oud.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:12

Veulen los en zeil/klep dicht en zorgen dat veulen niet onder de voorstang door kan. Eventueel door baal stro neer te leggen voorin.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:14

Toen ik mijn jaarling ophaalde had ik hem los in de trailer, dik pak stro erin. Tweepaardstrailer dus alle buizen eruit, ook die vooraan. Zeiltje hadden we met de stieken dicht en nog extra met strotouwtjes. Ging perfect. Moest 2,5 uur rijden.
Oh en wat hooi erin gelegd.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:14

ProudJustify schreef:
Veulen los en zeil/klep dicht en zorgen dat veulen niet onder de voorstang door kan. Eventueel door baal stro neer te leggen voorin.

Voorstang eruit halen als dat kan.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:16

Als het veulen vervoerd wordt in het bijzijn van zijn moeder staan ze vaak los. Maar nu is hij alleen natuurlijk.. Hoeveel paards trailer heb je? Ik zou heb denk toch los zetten. Als hij wel omvalt en vast staat, komt zij moeilijker overeind dan als hij los staat.

Pantykous

Re: veulen in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:38

Ik heb mijn veulen toendertijd helemaal los in de trailer gehad. Alle stangen dicht, zeil dicht, plukje hooi erbij. Was een rit van 5 uur, het was zijn eerste keer op de trailer en hij deed het super relaxed.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:11

Die van ons gaan ook los in de trailer als ze naar de opfok gaan. Lichte sedatie, halster af, stangen eruit, alles dicht, hooi op de grond en rijden maar. Wij doen ook het halster af om te voorkomen dat ze vast komen te zitten aan de uitsteeksels waar normaal de voorstang aan vast zit. Voor het lossen, gaat het halster uiteraard weer om ;).

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:17

maar gaat de stevigheid dan niet achteruit wanneer je de stangen er uit haalt ?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:20

Wij laten de achterstang zitten voor de stevigheid op de stand vlak voor de klep.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:16

stangen zijn idd stevigheid, dus die haal ik er nooit uit. verder veulen los (of wat ik ookwel gedaan heb is een hele brave merrie meenemen om veulen op te halen, kon het veulen daar gelijk steun bij zoeken, maar dan moet je wel een dier hebben wat gelijk een vreemd veulen naast zich laat staan)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 07:42

F-AM --> KS

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 19:44

Ik zeg los, nooit een veulen vast zetten! Ik heb ooit een veulen zijn nek zien om draaien omdat ze het vast gezet hadden! Ik haal mijn trailer altijd helemaal leeg, flink stro op bodem en veulen er los in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 19:46

Bij mij staan ze vast. Ik leer ze van jongs af aan de trailer kennen. Even vragen wat hij gewoon is.

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 19:49

Toen ik Vorige week mijn nieuwe veulen ging ophalen had ik mijn merrie meegenomen. Hij kom nergens naartoe en had meteen al een bekende pony op stal

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:18

Hier gaan ze gewoon vast vanaf de eerste x dat ze in de trailer gaan, zowel met als zonder moeder.

Fardau22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:38

Wij zetten de veulens altijd vast in de trailer, aan 2 touwen.

Eventueel nemen we een rustige merrie mee die er naast kan staan, of gewoon met de moeder.

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:42

En met 2 veulens? Ook los in de trailer? Mijn vader is gevraagd om zaterdag te rijden maar ben nu wel benieuwd hoe hij de veulens in de trailer moet houden?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:42

gewoon los alles eruit. zeiltje dicht. De meeste veulen kunnen niet vaststaan

Je trailer hoor zelfs zonder stangen stevig te zijn.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:43

als tweepaards trailer het tussenpaneel eruit halen!
los zetten,
achter alles dicht (niet het zeil omhoog laten!)

ook met meerdere veulens, allemaal los (natuurlijk niet meer dan 2 veulens of max. 3 kleine in een tweepaards)

Dit doe ik altijd de keer van mama af.. (en dan dus vaak een lange reis maken)
de keren daarna hoeft het pas tijd te worden met vaststaan in de trailer etc. :)

maak er alsjeblieft nooit echt een heisa van, want de eerste keer blijft in dat koppie zitten..
een keer fouten maken met opladen en afladen kan blijvende problemen veroorzaken als je later met de trailer gaat...
dus, niet doen alsof het heel speciale is.. gewoon normaal behandelen ;)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 30-09-14 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:46

Is een 1.5 trailer geen tussenstuk m veulens kennen elkaar al vanaf geboorte en zullen denk ik veel steun aan elkaar hebben. Gewoon los dus. Moet er ook perse een baal voorin de trailer? Hooi ligt er uiteraard in. En de voorstang moet er dus ook uit?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:49

Ik heb mijn veulen toen in een 1.5 trailer helemaal los gedaan. Dus echt niks er in geen baal geen stang niks. Zelfs geen bodembedekking want dat kan glad worden.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:53

Interesant.
Ik ga vrijdag een veulen halen.
Heb vaker veulens gehaald.
OP een na (was 3 weken, overleden moeder zou bij mijn merrie, met iemand achterin. Ging prima beesie was relaxed) alles vast gezet.
Ik heb achterzeil en moet er niet aan denken dat ze over de klep gaan.
Komende week neem ik een twee paards mee met vaste achterklep.
Deze keer voor twee paards gekozen omdat ik zelf achterin mee wil rijden.
eigenaar wil veulen gesedeert hebben en wil dat wel in de gaten houden.
Heb ook een keer een verstoten behoorlijk gewonde jaarling Koniker van Rhenen naar de Paardenopvang de Achterhoek gebracht.
Die was dus totaal helemaal gaar niets, niks niet gewent, vervoerd.
Aan twee kanten vast, baal stro voor in hooi en ik heb nog nooit zo'n braaf dier in de trailer gehad.
Echt super beest lange rit geen enkel probleem. Onderweg nog wezen kijken en hij keek terug met: ja en zijn we er al of wat??

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:53

Wij hebben een 1 3/4 trailer (iets breder dan gewone 1,5 paards ivm merries met veulen) en daar pasten de twee veulens vorig jaar makkelijk in, ook los en ze kenden elkaar door en door.

Zonder bodembedekking kan het ook glad worden door de mest en de urine, zeker op langere stukken en in zo'n stressvolle situatie raad ik een goede bodembedekking aan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:04

Zondag nog 2 veulens vervoerd, 2x op en neer in een 1,5 paards trailer. Veulens stonden vast aan 2 touwen en achterstang eruit, zeiltje dicht. Klep gewoon snel dicht maken en weer snel open als die er snel af wil. Maar vaak zijn ze nogal overdonderd en blijven ze gewoon staan als de klep open gaat.

SandraFaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:54

Wij hadden het veulen ook gewoon los, als er maar niks is waar het aan kan blijven haken en niet in elke bocht om kan vallen, is het goed! En natuurlijk een beetje in de gaten houden onderweg ;)