Wel of niet naar de keuring / ruinen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melody93

Wel of niet naar de keuring / ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 10:04

Hallo bokkers,

Gezien ons hengstje nu richting de 2,5 jaar gaat (nu 2 jaar en 4 maanden) zullen wij binnenkort moeten beslissen wat we met hem gaan doen, en of we hem laten ruinen of er nog mee naar de keuring willen.
Omdat ik zelf niet zo thuis ben in de keuringen ben ik opzoek naar advies van kenners, mensen met meer ervaring op dit gebied. Hiervoor heb ik ook het stamboek en enkele hengstenhouders gemaild, en nu was ik benieuwd wat de Haflingerkenners op bokt over ons hengstje denken. Het gaat om Wicked van 't Loisveld, een afstamming van Whisper van de Landsard uit een moeder van Allacher. Deze merrie heeft dit jaar in Houten ook een reserve kampioen veulen voortgebracht.

Zie hier, Wicked :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt! :D
Afbeelding

MarlindeRooz

Re: Wel of niet naar de keuring / ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:09

Ik vind hem nog erg schraal en onbespierd. Ik zou vast met hem gaan fietsen of veel wandelen. Ik vind hem wel mooi gebouwd zover ik op dat gebied kennis heb. Maar ik denk dat je pas met ruim een jaar een echt keuringswaardig paard hebt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:11

Ga met bovenstaande mee.... vindt hem erg smal, iel en schraal.... mag van mij voller. Vooral de achterhand vind ik erg tegenvallen...
Nu weet ik dat ze tegenwoordig wat "luxere"types willen zien dan vroeger.... maar perssonlijk vind ik de robuuste grovere haffies mooier.
Misschien is jouw haffie een laatbloeier..... en moet je gewoon nog eve wachten....

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 10:18

Dat klopt, dat vind ik zelf ook. Wij hebben ook een merrie van het ''ouderwetse'' type, en Wicked is nog erg schraal en smal. Maar toch lastig om de beslissing te maken of we hem al uit de opfok op stal zetten en beginnen met trainen, of nog even laten staan, vooral met de winter in zicht. Welk advies ik ook kreeg, is om hem alvast voor de wagen te beleren en daarmee te trainen. Maar ik weet niet of dit al verstandig is, gezien hij dan in de winter toch een pauze zal krijgen als het wel gaat vriezen of sneeuwen.
Laatst bijgewerkt door melody93 op 12-09-14 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:21

Zo zou ik hem niet op de keuring tonen, schraal (al valt dat te trainen) en mist (nog) hengsten/vader uitstraling. Daarnaast is de beweging natuurlijk ook belangrijk en vanaf dit beeldmateriaal niet te zien.
Laatst bijgewerkt door Nessie op 12-09-14 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:22

Nessie schreef:
Zo zou ik hem niet op de keuring tonen, schraal (al valt dat te traine en mist (nog) hengsten/vader uitstraling. Daarnaast is de beweging natuurlijk ook belangrijk en vanaf dit beeldmateriaal niet te zien.

Zo'n hengstje train je met hard voeren en longeren in een maand of 3 klaar voor de keuring.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 12-09-14 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:23

Nee hoor, ze willen hem of naar de hengstenkeuring brengen of laten ruinen ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:24

Nessie schreef:
Nee hoor, ze willen hem of naar de hengstenkeuring brengen of laten ruinen ;)

Ik had het al veranderd....

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 10:24

Nee dat klopt, zo zou ik hem ook niet willen tonen. Hij moet voor de keuring eerst getraind worden en voller worden, maar dat zou betekenen dat we hier nu ongeveer al mee moeten beginnen, en dus nu de keuze al moeten maken.. En dat vind ik het meest lastige op dit moment.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:26

Ik vind hem echt nog veel en veeeel te jong en te iel om voor de kar te zetten. Ik zou eerder flink gaan fietsen.
Ik zou hem nog een jaar laten staan, minimaal. Dit is duidelijk een laatbloeier. Met 4 jaar beleren is jong zat.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:27

Naar mijn mening zou hij erg goed moeten bewegen omdat ik vind dat hij wat 'extra' uitstraling mist. Neemt niet weg dat het een mooi dier is, maar vind het voor een dekhengst nog niet genoeg :j . Lastig die keuzes inderdaad, kun je hem niet nog wat langer hengst laten en eventueel volgend jaar pas aanbieden?

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:31

Nessie schreef:
Naar mijn mening zou hij erg goed moeten bewegen omdat ik vind dat hij wat 'extra' uitstraling mist. Neemt niet weg dat het een mooi dier is, maar vind het voor een dekhengst nog niet genoeg :j . Lastig die keuzes inderdaad, kun je hem niet nog wat langer hengst laten en eventueel volgend jaar pas aanbieden?

Dit zou ik ook doen, ik weet niet of hij veder hengsten gedrag toont maar anders zou ik nog een jaar wachten. Heb je ook ruim de tijd om hem klaar te maken.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 10:32

Nessie schreef:

Bedankt voor je antwoord Nessie, hier heb ik iets aan!

Zou kunnen, maar dat vind ik tegenover hem niet heel eerlijk. Hij staat nu nog samen met een hengstje in een ''opfok'', maar dit hengstje zal verkocht worden als Wicked op stal gaat. Ik neem aan dat de eigenaren hier niet mee willen wachten tot hun hengst 3,5/4 is, dat kost alleen maar geld. Dus dan zou het betekenen dat hij een tijd alleen op stal moet zonder sociaal contact...

Edit: hij is nog heel erg braaf, qua gedrag zou het wel makkelijk kunnen op dit moment.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:41

melody93 schreef:
Nessie schreef:

Bedankt voor je antwoord Nessie, hier heb ik iets aan!

Zou kunnen, maar dat vind ik tegenover hem niet heel eerlijk. Hij staat nu nog samen met een hengstje in een ''opfok'', maar dit hengstje zal verkocht worden als Wicked op stal gaat. Ik neem aan dat de eigenaren hier niet mee willen wachten tot hun hengst 3,5/4 is, dat kost alleen maar geld. Dus dan zou het betekenen dat hij een tijd alleen op stal moet zonder sociaal contact...

Edit: hij is nog heel erg braaf, qua gedrag zou het wel makkelijk kunnen op dit moment.

Je moet hem gewoon aanbieden op de leeftijd waarop al die jonge hengsten aangeboden worden. En als dat betekent dat je hem nu al moet gaan longeren dan is dat zo. Wanneer is die keuring?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:58

Ik vind het geen vaderdier en twijfel ook of dat met meer bespiering en voeding wel zo gaat zijn.

Er zijn inmiddels een heleboel mooie, goedgekeurde haflingerhengsten en als je dan al een hengst als deze wilt laten keuren, dan zou er al "nieuw" bloed in zijn lijn moeten zitten.

Verder zijn je foto's niet strak van opzij gemaakt, maar iets van onderen en ook dat geeft een vertekend beeld van de bouw van je paard (iets waar je ook op moet letten als je een hengstenkeuze voor je merrie wilt maken: altijd de hengst bezoeken, want foto's geven een vertekend beeld!).

Voor de sport lijkt het mij een hele mooie Haf, maar zoals al eerder gezegd, kunnen we daar ook niet alles van zeggen, omdat we de beweging niet kunnen zien.

Al met al kom ik misschien wat negatief over, maar ik vind het wel degelijk een mooi paard, maar in de fokkerswereld is de wereld ook hard en daar kun je beter op voorbereid zijn.

Maar goed....... wie ben ik? Als jij in je hengst gelooft, dan moet je het zeker proberen, maar dan zijn spieren en voeding wel noodzaak!
Overigens vind ik hem sowieso wat schraal, dus ook als je hem gaat ruinen zou ik hem goed in het voer steken, want ze krijgen van het ruinen vaak ook een terugslag.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:23

De kans dat je als particulier je hengst goedgekeurd krijgt is minimaal.
En wat als hij goedgekeurd wordt. Ga je hem hem ter dekking aanbieden? Heb je daar ruimte en gelegenheid voor? Kan je de kosten terug verdienen?

Zelf denk ik niet dat je deze goedgekeurd gaat krijgen

Maar als je het wilt proberen, kan je beter een hengstenhouder vragen om je paard eens te bekijken. En hem daar laten voorbereiden en voorbrengen

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 12:32

Top! Bedankt voor jullie antwoorden, voor mij is het duidelijk!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:39

Ik zie dat je je beslissing al genomen hebt. Ik wou nog even toevoegen dat ik hem een hele leuke uitstraling vind hebben. Maar niet als vaderdier, eerder als (geruinde) sportpony, hij is vrij luxe gebouwd en zou zeer leuk staan in de ring.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:54

Precies Lara, het is een leuke haflinger, maar ik denk inderdaad niet dat hij het ver zou gaan schoppen bij de keuring.

Qua exterieur heeft hij een aantal verbeterpuntjes. Zo heeft hij een vrij steile schouder, zijn rug lijkt vrij kort, hellend kruis. Vooral de achterhand lijkt nog wat onontwikkeld. Hij staat (nu) behoorlijk in vierkantsmodel, terwijl de 'moderne' haflingerfokkerij ze graag in rechthoeksmodel ziet.

Mede hierom zou ik hem een jaartje laten lopen zodat hij wat uit kan dijen, dan ruinen en lekker gaan beleren.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:50

Wij hebben toch overwogen Wicked nog even hengst te houden en goed te laten groeien, hiervoor hebben we een ontzettend mooie plek gevonden! Voor de geïnteresseerden: [VVDD] Onze kleine jongen naar de Eiffel

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:42

Ik vind het een leuke hengst.
Maar hij is echt nog ''puppy'' en daar is niks mis mee maar zou hem zeker nog een jaar lekker laten groeien en man laten worden...
En zo te lezen gaat hij die kans ook van jullie krijgen!
Top! +:)+
Ik weet niet hoe zijn gangen nu zijn? (al maakt dat bij de KVTH niet zo heel veel uit := )
Ook moet je het keuren zien als een soort van ''hobby'' want verwacht niet dat je er rijk mee zal worden.
Veulens zijn op het moment echt zo goed koop en dek geld is gemiddeld zo'n 350 euro.
Maar je kan het natuurlijk altijd proberen,Veel succes Ts.
Ik vind het echt een hele leuke! <3

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:01

Wat een mooi oplossing! Hij krijgt het daar vast naar zijn zin!