Gewicht mens vs hoogte shet mennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Gewicht mens vs hoogte shet mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 16:02

Ik ken de regels van wat een shet kan trekken maar is dat echt hoe het werkt?

Als een shet zo'n 125 a 150 kg zou wegen ( in dit voorbeeld 95 cm hoog) wat is dan een mooi maximum gewicht om te kunnen trekken in een rijbak of land? (niet bepaald een Achterberg bodem maar wel stukken beter dan een duinlandschap) :D

Zonder het beestje in de vernieling te helpen?

Beter om een shet van boven de meter aan te schaffen?

Loei

Re: Gewicht mens vs hoogte shet mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:03

Ik volg even.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:05

Ik denk dat je met 1,5 tot 2 x het eigen lichaamsgewicht toch wel aan het maximum zit wil je het langste genieten van de pony.
Je moet wel rustig opbouwen niet ineens een tochtje van 3 uur door het mulle zand maken...

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:45

Ik weet dat er mensen zijn die het doen, maar heb zelf grote shetten van rond de 110cm en vind muller zand dan een achterbergbodem voor een wagen en zeker een 4wieler eigenlijk niet kunnen.
Ik ben zelf niet heel slank, heb wel een sulky van ong. 60kg en pony's met goede conditie die ook wedstrijden lopen, dus zou volgens de regels goed te doen moeten zijn.
Ze kunnen het misschien wel, maar vind het niet gewenst. Gaat zeker ten koste van de gangen en rustig in en uitstappen kan ook niet omdat de strengen constant strak staan.
In zand vind ik 1x eigen gewicht de max. Dus voor een shet van rond de meter(die niet te dik hoort te zijn) is dan ong. 150kg. In de wei rijden als die kortgegeten is gaat veel fijner en zal je shet blijer mee zijn.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 17:39

Pepper32 ik begrijp je bericht niet. Je schrijft dat er mensen zijn die het doen; die wat doen ?
Een achterbergbodem heeft helaas niet iedereen tot zijn/haar beschikking :-)

Zou een 2-wielertje worden.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:52

Nou ik bedoel door heel mul zand ed gaan rijden en zeggen dat hun pony het makkelijk kan.
Maar ik vind het gewoon niet eerlijk voor de pony.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:55

Heb ik zelf ook heel erg over na zitten denken omdat ik (zoals je weet) op zoek ben nu naar een pony..
Het ligt natuurlijk vooral aan wat voor wagen je wilt/hebt...
Ik wil zelf graag een hca (wegen 35-45 kilo volgens mij) dus zelfs als ik 100kilo zou wegen zit je altijd wel safe volgens mij....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:59

De ene 2wieler is de ander niet.
Ik zou toch proberen om op 1 tot 1,5x eigen gewicht van je pony gaan als je er ook fijn mee wil dressuren.

Mijn pony's zitten rond de 200 kg, grote maatse die niet smal zijn, die lopen vooral met mijn HCA sulky in de dressuur in gras en zand. Mijn wat verder opgeleide pony's gaan ook wel in t enkelspan voor mijn marathon wagen van 165 kg. Maar alleen in t outdoor seizoen op wedstrijd (gras).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:05

Als je de shet nog moet aanschaffen, ingrid, zou ik je aanraden uit te kijken naar een grotere shet of welsh.
En als je in een gekke bui hedenkt wedstrijden te rijden samengesteld geldt een minimum schofthoogte van 1, 10m

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 19:14

Dennis schreef:
De ene 2wieler is de ander niet.
Ik zou toch proberen om op 1 tot 1,5x eigen gewicht van je pony gaan als je er ook fijn mee wil dressuren.

maar ook op gras ?

Linda; zwaarste HCA is volgens mij 30 kilo.

Ohoh twijfel twijfel. Heb een leuke shet gezien die is 95 cm. Geen heel iel beestje maar ik ben ook niet heel iel :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:29

Oh nog lichter zelfs haha.
Ik zal mijn eigen situatie ook vertellen, misschien heb je er wat aan...

Ik ben ook niet zo iel ;) en zoek va 85cm maar dan moeten ze niet te iel gebouwd, maar liever tegen meter aan.
Wat janouk schrijft is inderdaad wel iets om goed over na te denken, voor mij is een grotere pony nooit aan de orde geweest omdat ik juist val voor het kleine "snoezige" van een mini. (Ik heb ook geen wedstrijd ambities, wel zou ik ooit eens een keuring willen bezoeken en vooral veel leuke en ontspannen menritjes willen maken, en dat kan met een mini :) )

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 19:42

Ja Janouk wat jij zegt is zeker een goed punt, alleen denk ik gezien de staat van mijn lichaam dat ik zoiets nog ga doen heeeeel miniem is. Maar wel een goede, want ik wist het niet :-)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:22

Mijn pony is 94 cm, ik rijd met een hca. Pony kan het makkelijk trekken, zowel op gras als zand. Ook met 2 personen heeft zij totaal geen moeite. Uiteraard rustig opbouwen en niet uren door mul zand laten lopen maar de pony die je gezien hebt gaat zeker aan je verwachtingen voldoen mits hij/zij gezond is.