Informatie en hulp gezocht shet hengst!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLindsayx

Informatie en hulp gezocht shet hengst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 22:11

Ik weet niet of het hier goed staat maar moet toch ergens beginne!

Ik ben lindsay 22 jaar Al paar jaar eigen paarden
Maar 2 jaar geleden eindelijk me shetlanders aan geschaft
2 mooie hengsten van nog geen 1 en net 2 toen.

Ik heb ze voor mooi prijsje mee genomen en ben tot op de dag vandaag super blij mee !

Maar mijn vraag nu ik ben erg geintreseerd in keuringen
En omdat ik beetje heb zitte spitten in de papieren
Zag ik dat ze beiden zoons zijn van friso van de heuvelshof

1 van de 2 helaas geruind is zou die niet meer uitgebracht kunnen woorden wel heeft hij ooit veulen premie gelopen denk ik? Want hij was 3 de gewoorden.

Maar ik hoop dat ik de andere wel nog kansje kan laten wagen
Op een keuring maar hoee???

Ik weet dat dat kan vanaf 3 jaar nieuwe regel ofzo.

En dat ik het beste een hengstehouder of fokker kan vragen
Om hem uit te brengen.

Ik zal wat info geven van de shet waar het over gaat
Mischien kunnen jullie mij helpen??

(Guusje) flugel job v . Stal dijkshoorn

Vader: friso v.d heuvelshof

Moeder: jacqueline v.h stalletje

Vader moeder : danny v.h stalletje
V vader : asterix v dorpzicht

Mvg lindsay

Anoniem

Re: Informatie en hulp gezocht shet hengst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:58

Hoeveel geld wil je uitgeven en wat wil je met een hengst doen?

xLindsayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 08:10

[***] schreef:
Hoeveel geld wil je uitgeven en wat wil je met een hengst doen?

Hoeveel geld uitgeven? In welke zin?

En wat ik er mee wil doen is uitbrengen
Hopen dat goed paardje is en als dekhengst ter dekking zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:24

Trainen kost veel geld. Sperma- en andere onderzoeken ook. Kosten stamboek en opgave HK

Castreren is goedkoper

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:37

[***] schreef:
Trainen kost veel geld. Sperma- en andere onderzoeken ook. Kosten stamboek en opgave HK

Castreren is goedkoper

jep en las net nog elders op het forum dat als de hengst geen tweede premie of hoger gehaald wordt dat je dan een dekbeperking hebt van 'slechts' 5x per jaar (x nog geen honderd euro per dekking - inkomsten belasting + kosten van inschrijving bij stamboek, keuringen etc denk ik dat hij nog niet eens in eigen onderhoud zal kunnen voorzien als het geen topper is)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:46

Het is natuurlijk super leuk als je eigen beestje het goed doet op een hengstenkeuring!
Maar je moet jezelf afvragen of je er de kosten voor over hebt. (als je hem voor laat bereiden en voorbrengen door een hengstenhouder lopen die kosten zo op tot een paar honderd euro, opgeven keuring, veterinair keuren, dna onderzoek)
Mócht hij goedgekeurd worden (om een indicatie te geven, van de 750 aangeboden hengsten, kwamen er een paar jaar terug 14 door de keuring :P ), is het nog niet zo makkelijk om hem goedgekeurd te houden. Je moet een minimum aantal merries mogen dekken en die eigenaar/naren moeten dan wel met de veulens naar de keuring, anders ben je je goedkeuring weer kwijt :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:09

Het kosten plaatje tot aan goedkeuring is makkelijk te berekenen (afhankelijk of en waar je hem laat trainen ga je al snel richting de 1.000 euro).

Maar dan begint het pas. Je hengst zal nakomelingen moeten laten zien, met 2 of 3 dekkingen per jaar gaat hij dat niet redden. En nakomelingen moeten op de keuring komen. Dus je zal er zelf heel intensief achter aan moeten bij je merriehouders of als je zekerheid wil hebben de veulens zelf opkopen, opfokken en voorbrengen.

Ik heb een hele aparte ruin staan die voor de HK zou. Uit eindelijk heb ik het niet gedaan en ben lekker met hem als ruin naar de keuring gegaan (toen kreeg hij een 1e premie en werd kampioen). Ik heb iedere dag lol van hem op deze manier, heb er nog nooit een moment spijt van gehad!

xLindsayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 18:37

Dennis schreef:
Het kosten plaatje tot aan goedkeuring is makkelijk te berekenen (afhankelijk of en waar je hem laat trainen ga je al snel richting de 1.000 euro).

Maar dan begint het pas. Je hengst zal nakomelingen moeten laten zien, met 2 of 3 dekkingen per jaar gaat hij dat niet redden. En nakomelingen moeten op de keuring komen. Dus je zal er zelf heel intensief achter aan moeten bij je merriehouders of als je zekerheid wil hebben de veulens zelf opkopen, opfokken en voorbrengen.

Ik heb een hele aparte ruin staan die voor de HK zou. Uit eindelijk heb ik het niet gedaan en ben lekker met hem als ruin naar de keuring gegaan (toen kreeg hij een 1e premie en werd kampioen). Ik heb iedere dag lol van hem op deze manier, heb er nog nooit een moment spijt van gehad!

oke oke !! ik zie dat het wel lange weg te gaan is! en die keuring die je deed met hem als ruin wat houd dat in dan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:40

Datis het zelfde als merries. Vanaf 3 jaar kunnen ze in het voorjaar naar de stamboek opname. En dan zomers naar de premie keuring.