Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
[***] schreef:Trainen kost veel geld. Sperma- en andere onderzoeken ook. Kosten stamboek en opgave HK
Castreren is goedkoper
), is het nog niet zo makkelijk om hem goedgekeurd te houden. Je moet een minimum aantal merries mogen dekken en die eigenaar/naren moeten dan wel met de veulens naar de keuring, anders ben je je goedkeuring weer kwijt
Dennis schreef:Het kosten plaatje tot aan goedkeuring is makkelijk te berekenen (afhankelijk of en waar je hem laat trainen ga je al snel richting de 1.000 euro).
Maar dan begint het pas. Je hengst zal nakomelingen moeten laten zien, met 2 of 3 dekkingen per jaar gaat hij dat niet redden. En nakomelingen moeten op de keuring komen. Dus je zal er zelf heel intensief achter aan moeten bij je merriehouders of als je zekerheid wil hebben de veulens zelf opkopen, opfokken en voorbrengen.
Ik heb een hele aparte ruin staan die voor de HK zou. Uit eindelijk heb ik het niet gedaan en ben lekker met hem als ruin naar de keuring gegaan (toen kreeg hij een 1e premie en werd kampioen). Ik heb iedere dag lol van hem op deze manier, heb er nog nooit een moment spijt van gehad!