Aanschaf vraagje Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feik

Aanschaf vraagje Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 11:56

Hoi allemaal!
Als het enigszins meezit gaat mijn lang gekoesterde wens in vervulling. We zijn nl opzoek naar een lieve Fries. Wat zijn mijn wensen: ik wil graag een braaf paard met een goede galop die redelijk voorwaards rijd. Ik zou graag een allrounder willen die een kleine hindernis leuk vindt, graag in de bossen rijd en L dressuur waardig is. Ik zou misschien ter zijner tijd wel weer een wedstrijdje willen proberen.
Ik rijd vanaf mijn 6e paard en heb dit tot mijn 18e consequent gedaan. Daarna heb ik paarden van vriendinnen gereden. Nu ik twee kindjes heb heeft t rijden op een laag pitje gestaan waar ik graag weer verandering in wil brengen.
Nu zie ik een hoop prachtige Friezen te koop staan maar het is mij afgeraden om een jongere fries te kopen omdat deze nog in de pubertijd komen. Ik houd wel van een paard met een beetje pit (lees goed voorwaards) maar ook graag braaf en bom proof. (Ik ben niet meer zo'n held als vroeger :oops: )En dan vermoed ik dat ik beter een iets ouder paardje kan nemen.
Graag hoor ik de mening van de experts hier!

friesiszwart

Re: Aanschaf vraagje Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:59

kijk eens op mijn website: www.fanerberveld.webnode.nl

Momenteel heb ik teveel rijpaarden om alle paarden zelf te kunnen rijden, er is dus een keuze te maken uit (bijna) alle paarden.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:44

Ik zou eerst eens naar een aantal friezen gaan kijken en rijden, en een goede galop is gewoon training. Ik weet niet wat je budget is want wat je opnoemt is niet heel goedkoop maar dan heb je ook wel wat!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:11

Heb je ervaring met het beleren van jonge paarden? Dit is toch een andere tak van sport dan een goed aangereden beest na rijden... Misschien is dit een belangrijkere vraag dan welke bomproef is! Dit hoeft namelijk absoluut niet leeftijd gebonden te zijn. Ik heb er eentje van 15 qat soms een soort zelfmoordwapen is en heb net een 5 jarige verkocht die met 3 weken onder het zadel zonder tuig onder de man mee naar het bos kon

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:19

Is denk ik per fries/paard verschillend.
Mijn fries heeft m'n zus ingereden en ik heb haar doorgereden! Ze is nu 8 en is nog altijd heel lief! Nooit geen pas verkeerd gezet! Succes met de zoektocht!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:05

Ik heb na het krijgen van kidz ook pas een eigen fries aangeschaft. na een lange zoektocht kwam ik op een 6 jarige terecht die redelijk braaf was. 2 weken proef gereden en wat voor mij belangrijk was dat er alle 3 de gangen er op zaten voor de rest wilde ik haar zelf vormen maar wel te doen voor een niet geheel ervaren ruiters zoals ik ;) (heb namelijk in het verleden friezen gereden waar de galop een drama was en ik er 2 jaar over deed het er op te krijgen, beetje deuk van opgelopen zeg maar).

nu ben ik 2 jaar verder en heb ik de eerste punten in de B en heb ik spring- en crossles (zie profiel) met haar. houd er wel rekening mee dat het springen op wedstrijdnivo waarschijnlijk moeilijk haalbaar is ivm hoogte maar een oefencross en oefenspringparcours moet zeker wel lukken.
wel rijd ik haar zelf 5 x in de week, weet niet wat je zelf van plan bent??
let er ook op dat je een ranke fries neemt voor alround anders wordt het wel erg lastig (denk ik)
Ik ben ook geen held,maar met goede begeleiding kan je een heel end komen. eerste jaar hebben we zitten aanmodderen omdat ik niet wist hoe het goed te doen.

succes met je zoektocht!

ps ik heb haar van een particulier gekocht trouwens wel met volpapier