Wie rijdt er Doma Vaquera en waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Wie rijdt er Doma Vaquera en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 06:21

Afgelopen week heb ik verschillende filmpjes bekeken en dus de oorsprong van het westernrijden gezien.
Ik zou er wel meer van willen weten, wordt het hier in Nederland ook beoefend?
En wat is er een geschikt zadel voor???

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:51

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 10:32

Zit dat lekker? Vergelijkbaar met een westernzadel??

Prachtig filmpje... af en toe dacht ik dat er iets mis ging maar dat hoorde zo!!! Die snelle wisselingen... en ik realiseerde me pas halverwege dat hij zijn teugels niet aanraakt!

nombrado

Re: Wie rijdt er Doma Vaquera en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:34

Je zit op zo een zadel met je benen erg ver van je paard. het "zweetblad" eindigt een stuk hoger, dus je been na je knie ligt "los" Ze rijden echt met zit . Je merkt ook dat de kussens onder die zadels zo zijn opgebouwd, dat je inwerking met je zit meteen doorkomt. (idd vergelijkbaar als met western) Maar ik vind persoonlijk western zadels erg hard zitten en dichter bij je paard, dan deze zadels.
Voordeel deze zadels. Als je paard wat klein is voor je als ruiter, lijkt ie een stuk groter als je erop zit met deze zadels;-)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:30

Ik heb het een tijdje gedaan, maar desbetreffend paard is nu met pensioen. Maar het is mega gaaf en ga het zeker met een nieuw paard weer oppakken!! De zadels zitten heerlijk, maar is wel even wennen. Zoals Nombrado al zegt, je zit meer op je paard, je benen hebben minder contact. Je werkt heel erg met je houding, zit en gewicht.

In Nederland geeft Mieke Hylkema instructie in deze tak van paardensport.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:36

Ik zie trouwens dat je in Kortehoef woont. dat is niet zo ver van Almere en morgen komt Mieke Hylkema een demonstratie verzorgen met het Garrocha rijden op de kemphaan in Almere. Verder kun je haar daarna dan ook gewoon aanspreken en zo veel mogelijk vragen stellen als je wilt.

http://www.stadennatuur.nl/de-kemphaan/ ... tdoor.html