Voer IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voer IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:01

Binnenkort ga ik mijn IJslander verhuizen. Afgelopen jaren had ik enkel het weekend en vakanties tijd om wat met hem te doen. Verder stond hij gewoon beetje op de wei zijn kuddegenootjes lastig te vallen. Na het rijden krijgt hij een stuk Pavo vitaminenkoek en een handje luzerne (stalgenootje krijgt anders die zak niet op). Vooral dus als beloning na het rijden en voor het idee.

Na het verhuizen ga ik heel wat meer tijd hebben, aangezien ik ook op stal woon. Dus zelfs na een avondje huiswerk zit beweging geven er nog wel in. Ze krijgen daar onbeperkt hooi en zomers vers gemaaid gras bij. De meeste paarden op stal zijn nogal uh welvaren :+ Op dit moment is hij denk ook aardig rond. Hij is klaar met groeien dit jaar, want voorgaande jaren werd hij nog niet dik.

Maar goed, als hij van 1x per week (of 1x in 5 weken) naar bijna elke dag beweging gaat (rijden, longeren, losgooien en wandelen/hardlopen wil ik gaan afwisselen). Denk ik dat hij er wel wat naast mag/moet gaan hebben op gegeven moment.

Ik vroeg mij af wat andere mensen hun IJslander voorschotelen qua voer en merken? Om beetje een idee te krijgen, want heb mij daar nog nooit zo in verdiept omdat het niet nodig was.

MiReRe

Re: Voer IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:13

Mijn IJslander staat 24/7 op de wei op schraal gras. 1 of 2x per dag zetten we een stuk hoog gras bij. Als dat niet meer voldoende is komt er hooi bij uit een slow feeder.
Als hij niet hoeft te werken (rijden, longeren, grondwerken) dan was dat het.
Als hij wel inspanning heeft geleverd voer ik hem na het werken bij met 3 a 4 handjes pavo liga, 2 handen Luzerne, lijnzaadolie en een wortel of appel.
Nou doe ik heel veel met hem, ik pak hem zeker 5x per week op voor rijden of grondwerken, dus die 1 of 2x dat ik over sla overleeft hij wel zonder extra's.

Ik heb hem nu 4 maanden, hij is 14 en kwam redelijk schraal binnen. Hij is zienderogen opgeknapt, dus volgens mij gaat het goed zo.

Voordat ik m'n eigen paardje had heb ik een jaar een IJslander bijgereden die ook op deze manier gevoerd werd. Even oud, ook 14, en in topconditie. Dus ik heb die manier overgenomen voor m'n eigen paard.

Fijn dat je dichterbij je paard gaat wonen en meer met hem kan doen!

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:22

Als "krachtvoer" Metazoa. (Een handje) perfect voor sobere rassen

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:38

Ik geef Hippostar High Fiber pellet... dagelijks een handje na het werken, en wat meer bij meer inspanning of als het veel regent. Daarnaast elke dag een halve Hippostar Paardenmueslikoek. En in de winter met 6 IJslanders dagelijks een halve emmer wortels.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:27

Ik geef mijn rocky (ook een sober ras ;) ) voer van Equifyt. Dat bevalt heel goed. Het is mooi voer en melasse vrij. Eerst gaf ik Cavalor maar daar werd ze toch wat jeukerig van. Omdat ze nog in de groei is, geef ik ook muesli in de zomer.
Metazoa heb ik ook veel goede verhalen over gehoord.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:32

Wij voeren in de zomer: gras, beetje hooi, pavo koek, brokjes na het werken.
Wij voeren in de winter: hooi, beetje gras, brokjes na het werken en wortels.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:38

Aan krachtvoer geef ik mijn IJslander elke dag 3 handjes brok (Cavalor Essential), 1 handje haver en over het geheel krijgt hij 1 maatschepje van een supplement. Qua structuur eet hij liever brokjes dan muesli's en slobber lust hij al helemaal niet. Hij krijgt krachtvoer als carrier voor het supplement, niet vanwege prestaties of extra energie oid. Paard is 15 en staat momenteel nog op rust.

Luzerne krijgt hij niet meer omdat er zo veel eiwit in zit. Wat hij aan ruwvoer krijgt is drijfmestvrij/kunstmestvrij/raaivrij, biologisch hooi van verschillende, uitgebloeide grassen, een smal strookje gras per dag (vanaf dat het gebloeid heeft tot ongeveer eind oktober) en af en toe iets van riet, distels, brandnetels enzo.

Verder heeft hij een likblok met extra magnesium en wanneer ik heb gereden krijgt hij een appel.
Laatst bijgewerkt door Koper op 31-08-14 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:47

Mijne staat 24/7 buiten met graasmasker en krijgt elke dag een handje Marstall faser light en twee keer per week een halve pavo koek. (1 koek per week)
Hij is overigens nog niet ingereden, als ik zo ver ben gaat hij wel meer voer krijgen, afhankelijk van het werk.

Ik kies nu voor Marstall omdat daar weinig eiwit en suiker in zit, dat haalt hij nu al voldoende uit het gras.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:40

Na een lange zoektocht ben ik mijn IJslander(s) Pure Feed gaan geven naast 24/7 op de (inmiddels kale) wei, of in de winter ruwvoer.

Mijn 6-jarige ruin heeft nogal de neiging om dik te worden, dus ik heb gezocht naar een voer met veel olie en alle vitamines en mineralen, maar zo laag mogelijk suiker+zetmeel. Mijn jaarling snoept er lekker van mee. Het makkelijke van dit voer vind ik wel dat je verschillende varianten hebt (minder of meer toegevoegde energie) waar je mee kunt wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:12

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga binnenkort hier eens langs een winkel. Er blijkt er -heel fijn- 1 in de buurt te zitten. Zien wat die aan voer hebben en wat hier ook genoemd is eens vergelijken (ook qua prijs :+ ).

Momenteel kan hij af zonder extra voer. Ze krijgen hier onbeperkt ruwvoer. Dus hij eet genoeg. En door tandartsbezoek en komende entingen hebben we nog niet gereden. Dus voor we fanatiek bezig zijn en het nodig zou zijn duurt even. Hij krijgt nu voor het lekker (en als beloning in z'n nieuwe omgeving en alles alleen doen) af en toe een vitaminekoek + wortels. Plus z'n liksteen op de poetsplaats. Want die hangt niet in de groep.