Mij viel al vaker op als ik foto's zag van wedstrijden, dat ik zo veel verschillende soorten bitten/hoofdstellen zag die volgens mij erg scherp inwerken.
Ik vroeg me af of dat gedaan wordt om het Ijslands vuur wat in bedwang te kunnen houden? Zelf heb ik altijd met een enkel gebroken bitje gereden bij onze Ijslanders. Maar ik heb wel eens later bij een kruising- Fjord-Appaloosa (die zich erg sterk kon maken) gedacht dat een ander bit misschien een oplossing was om haar beter te kunnen terugnemen. Uiteindelijk nooit gedaan, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat liever wel doen.
Uiteraard mag dat er nooit toe leiden dat een paard daardoor zijn mond kapot getrokken wordt, want dat is helemaal geen oplossing!
Skessa_
Geplaatst: 28-08-14 10:48
IJslanders kunnen ontzettend sterk zijn en hebben ontzettend veel kracht. Daarom kan het een keus zijn om een scherper bit te gebruiken.
Vroeger werd het ook nog wel eens gedaan omdat zo'n bit "hoorde" en stoer stond, maar daar is iedereen inmiddels wel zo'n beetje van afgestapt gelukkig
Klopt idd wel dat er bij de IJslander wedstrijden regelmatig hoef en mond controles zijn na de proef. Steeksproef gewijs en na finale proeven word alles gecheckt.
Isabonny
Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-14 10:55
Ik werd als klein kind al op de Ijslanders van mijn Opa gezet en had minder moeite met de Ijslanders als met mijn Welsh- B ponietje.
Vanaf mijn 11e, nadat mijn Welsh was ingeslapen, had ik mijn eigen IJslander. Ze kunnen wel heftig reageren, maar ik heb er geen enkele meegemaakt die zich zo sterk maakte dat hij met mij ervan door ging. Ook als ik mijn overbuurvrouw zie met al haar Ijslanders, dan zie ik daar nooit een scherp bit in hangen.
Heb laatst ook even op een van haar Ijsjes mogen rijden en dat was geweldig!! Had een smile tot ver achter de oren .
angrywolf
Geplaatst: 28-08-14 11:07
Gaat er vooral om dat ze met telgang heel sterk worden. Als je een echte speedpass race doet dan moet je paard op een bepaald punt heel hard in de remmen. En dan is het toch wel fijn om wat meer rem te hebben
Skessa_
Geplaatst: 28-08-14 11:17
Ik weet ook natuurlijk niet wat voor type paard je hebt gereden, maar ik heb het voornamelijk over de echte sportpaarden
En tuurlijk kun je er een hele hoop op een normaal bitje rijden, maar ook een hele hoop niet!
Isabonny
Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-14 11:26
Wij reden alleen maar recreatief met ze idd. We maakten ze dus ook niet zo gek dat ze niet meer te houden waren. Kan me voorstellen dat er op een wedstrijd wat meer impulsen gegeven worden om ze flink wat tempo te geven. Dat deden wij ook wel eens op lange stukken over de kanaaldijk, maar dan had je ook tijd zat om weer af te bouwen.
angrywolf
Geplaatst: 28-08-14 11:44
En dat heb je bij een telgang wedstrijd niet, daar moet je paard op een bepaald punt echt stoppen anders ben je gediskwalificeerd. En als je dan een hittepetit onder je kont hebt die niet wil stoppen dan ben je erg blij dat je wat meer te zeggen hebt
Kuggur
Geplaatst: 28-08-14 17:16
Totale onzin, dat ijslanders zich sterker zouden maken dan andere rassen. Slappe excuses voor falende rijkunst, óók in telgang.
Het gaat hier trouwens op een heel specifiek bit, ijslandse stangen met een tongboog. Als je dit bit aanneemt duwt de tongboog neer op de tong (scharniert niet vrij), met veel kracht (grote lastarm van de stangen), wreed, onnodig en schade veroorzakend. Maar het koppie gaat ervan in een "mooie" houding, of het paard het wil of niet...
Solmyrkvi
Geplaatst: 28-08-14 17:35
Een IJslands bit is speciaal gemaakt om de IJslander optimaal mee te kunnen rijden, met minimaal contact en om de teugelhulpen zo licht mogelijk te kunnen geven. Je rijd tenslotte vooral op je zit. Een IJslands bit is een zeer fijn bit om mee te rijden, maar erg moeilijk.
Op wedstrijden zie ik helaas vaak dat ruiters er mee rijden met de reden "hij word heet" of "ik kan hem anders niet houden". Erg jammer, dan heb je gewoon meer training nodig om deel te nemen aan wedstrijden, want daar is een IJslands bit gewoon niet voor bedoeld. Gelukkig zijn er ook nog kundige ruiters die er wel mee overweg kunnen.
Als het aan mij ligt word het bit verboden in de lagere klasses.
Kuggur
Geplaatst: 28-08-14 17:37
Nogmaals het gaat niet om "het" ijslandse bit. Het gaat om een recente "uitvinding" waar een scharen bit vastzit aan een tongboog. Dat is in alle klassen onacceptabel.
Solmyrkvi
Geplaatst: 28-08-14 17:40
Kuggur schreef:
Nogmaals het gaat niet om "het" ijslandse bit. Het gaat om een recente "uitvinding" waar een scharen bit vastzit aan een tongboog. Dat is in alle klassen onacceptabel.
Ah, dan heb ik weer te globaal gelezen
Dat verandert de zaak inderdaad.
Anne.
Geplaatst: 28-08-14 17:44
Ik vind IJslanders 9 van de 10 keer juist veel lichter en sensitiever in de mond dan welk ander paardenras dan ook, maar dat kan ook mijn perceptie zijn..
Het is inderdaad het IJslands bit met tongboog in stangvorm. *KLIK*. Deze vorm is dus inmiddels verboden en zijn dus alle IJslandse bitten die je tegenwoordig op wedstrijden ziet dubbel- enkel of ongebroken scharenbitten *KLIK
Toch altijd weer bijzonder hoe de media de uitslag van het onderzoek zo voor je neus schuiven, maar de oplossingen en handelingen die daarop volgden achterwege laten..
Dus je bent oprecht van mening dat dergelijke bitten als rem bedoeld zijn? Dat zijn ze namelijk niet. Deze bitten zijn bedoeld om de hulpen te verfijnen en verkleinen. Over het algemeen worden deze bitten door ruiters gebruikt die hun paard fijn aan de hulpen en goed onder controle hebben. Remmen doet men namelijk op de zit.
Isabonny
Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-14 21:19
Nee, ik ben niet van die mening, maar er zijn er helaas genoeg die het bit zo wel gebruiken/gebruikt hebben. Anders was er geen onderzoek nodig ( geweest ) naar kapotte mondhoeken. En DIE personen zouden eens wat beter moeten oefenen op hun zit en onderlinge relatie met hun paard.
Er is inderdaad een onderzoek uitgevoerd naar de inwerking op de paardenmond van bepaalde bitten. Niet alleen van IJslandse bitten, maar van alle bitten die op de betreffende wedstrijd zijn gebruikt. Vervolgens is naar voren gekomen dat specifiek de bitten met scharen én tongboog schade opleverden en dat de rest -over het algemeen- prima in orde was. Het heeft dus verder weinig met het gebruik zelf te maken, maar met de constructie van het bit. Vervolgens is er dan ook op een internationale bijeenkomst voor de IJslandersport besproken dat betreffende bitten niet meer toegestaan zijn tijdens sportevenementen. Dit omdat hoe bekwaam de ruiter ook is, het paard hinder ondervindt van de constructie van het bit met scharen én een tongboog.