[TI] Welke hengst voor Erynn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jayney

Welke hengst voor Erynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 19:37

Hallo allemaal,

Ik wil mijn tinker merrie Erynn volgend jaar (2015) laten dekken. Zelf heb ik al een lijstje met hengsten maar ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Even wat gegevens over mijn merrie:
Naam: Erynn
Schofthoogte: momenteel 1.51 (maar is nog overbouwd en in de groei)
Geboren: 03-05-2011 (is dus 4 als ik haar wil laten dekken)
Moeder: Fenore van Gipsy spirit
Vader: An Rua
vm: Drumshambo

Mijn merrie is lief en erg leergierig, ze is een prima beweger er zit een goede sterke stap op en een ruime draf ook de galop is een super gang van haar.

Wat zoek ik in de hengst:
* kleur heb ik geen eis in
* Schofthoogte tot ongeveer 1.50 (geen minimum maat)
* Zwaar beenwerk
* Goed behang
* Lief meegaand karakter
* Liefste een ICS hengst
* Locatie wel binnen Nederland
* Unieke bloedlijnen (dus geen Thunder, Collin, Zippo, Tossy etc bloedlijnen)
* Bewegingen zijn voor mij niet heel belangrijk als er maar een goede basis stap, draf en galop opzit

Verder laat ik jullie er vrij in en mogen jullie vanaf de foto's zelf oordelen wat je een aanvulling en verbetering vind op mijn merrie. Graag wel onderbouwen waarom die hengst bij mijn merrie past dus niet vertellen waarom de hengst goed is maar waarom die specifiek bij mijn merrie past. Als er nakomelingen bekend zijn graag die erbij vermelden!

Hier recente standfoto's (27-08-2014) ze is dus nog overbouwd en ze was steeds geneigd op haar voorhand te leunen omdat ze een snoepje wilde. Haar manen zijn afgekauwd door kudde genoten.

Afbeelding

http://i58.tinypic.com/qz2c0j.jpg

http://i57.tinypic.com/14xcmyr.jpg

Afbeelding

http://i60.tinypic.com/1z1fllk.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=545E6A29

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4329_n.jpg

Ben benieuwd naar jullie suggesties.

Groetjes, Jayney

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:44

Leuk!

Erynn is een mooie zware cobmerrie, in de basis zeer correct, maargoed, je wilt verbeteren natuurlijk.

- hoofd zou iets verfijnder mogen, het misstaat haar niet, maar zeker omdat je iets kleiner wilt, en ze een als opa drum heeft zou ik dat sowieso een aandachtspuntje vinden; hengst moet een fijn tot normaal hoofd hebben.
- haar hals lijkt wat diep uit de borst te komen, ze heeft dus niet zoveel front. Hiermee samen hangt dat haar schouder wat steil is, als de schouder wat schuiner zou zijn, dan zou ze wat meer front krijgen, en daarbij ook van voren meer ruimte in de beweging kunnen krijgen (strekken)
- ik vind haar op sommige foto's iets neigen naar lang in de rug, nu mag dat, omdat het een merrie is, maar wetende dat ze nog maar 3 is vraag ik me af hoe dat over een paar jaar zal zijn (in de lengte groeit een paard het langste door), aandachtspuntje voor de hengst is dus kort of normale lengte van de rug, maar zeker niet te lang
- ze lijkt iewat steil in haar achterbeen, nu moet ik zeggen, zie bij de Tinkers achterbenen in alle mogelijke standen en lengte's voorbij komen, relatief gezien vind ik het bij haar wel meevallen, met een hengst met een goed achterbeen zal dat vast geen idiote resultaten geven
- ze lijkt voor iewat week gekoot, kan dat zijn? Ook weer niet heel extreem, maar wel iets om op te letten dat de hengst het niet verergerd.
- haar schoft is voor een Tinker iets aan de hoge
Je zou kunnen zeggen dat ze wat fijn is in het beenwerk, vind dat bij haar moeder ook, echter is ze nog maar drie, dus wellicht dat dit nog wel iets groeit.

Namen erbij? Daar ga ik nog even over denken, sorry ;) :P

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:33

Geloof me Lotte , Erynn heeft alles behalve fijn beenwerk , en kan absoluut ruim bewegen. :j Ze had als 2 jarige het beenwerk al groffer dan Oonagh :)
Kwa hengstenkeuze , ik weet waar je gaat kijken Jayney en volgens mij is dat een top combi :D

Caira

Re: Welke hengst voor Erynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:36

ik zou forrest zeggen, dat vind ik een prachtige combi

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:52

Er is een verschil tussen een ruime beweging en kunnen strekken, haar schouder is aan de steile kant, dus dat zal haar of mindere mate daarin beperken.

Ik heb Erynn gezien toen ze heel jong was en vond haar idd toen ook flinke klossen hebben, dus kan me ook niet voorstellen dat haar beenwerk fijn is/zal blijven, daarom heb ik er geen puntje van gemaakt. Wat ik zie is haar achterbeen rondom de hak die wat dunnetjes aandoet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:51

Namen erbij, ik heb even moeten zoeken, maar ik vind The Peanut Colt een prachtige cob met sprekend hoofd en erg goede schuine schouder, hij staat correct op zijn benen en is zeker niet lang, dus daarmee denk ik dat hij zeker een goede match zal zijn. Zijn broer The Chocolate Horse (ben even zn echte naam kwijt) heeft ongeveer dezelfde goede punten, maar vind ik persoonlijk toch net een klein tikje minder, en hij is nog een stukje kleiner, denk dat dat wel heel veel verschil gaat zijn.

Eerste die me trouwens te binnen schoot wbt schuine schouder was Kashmir, ook heeft hij een mooi klein koppie. Ik denk dat hij jou iets te paardachtig aan zal doen, maar wellicht de moeite waard om eens te bekijken mocht je Erynn haar maat willen behouden.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:30

Jayney, je moet de foto van Erynn met Iris van voren plaatsen, daar is duidelijk te zien dat haar beenwerk zwaarder is dan dat van een zware, 1.60 hoge volwassen merrie.
Misschien lijken d'r stelten wat uit verhouding met haar lijf, omdat dit ook zo zwaar is. Trekt wel meer meer in verhouding naarmate ze ouder wordt.

Steile schouder hoort bij een Tink trouwens, lees maar eens na in de beschrijvingen Caily.

Caira, Jayney zoekt ook nieuw bloed dus Forrest (v. Thunder) valt af, al zou hij zeker passen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:37

Ik citeer uit de rasstandaard van ICS-NL: Schouders - Moeten stevig, krachtig en schuin zijn.

NSvT maakt onderscheid in type; grai schuine schouder, cob en vanner steile schouder.

Maar Jayney vraagt om hengsten van ICS-NL, haar merrie staat daar ook, dus ik kijk binnen die rasomschrijving en dat hengstenaanbod.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:54

En wat vind je van Bowen ?

Is zwart bont, 1.48 , beenwerk misschien wat te licht voor wat je zoekt. Mooi verfijnd koppie, werkwillig en lief karakter en zeker een unieke bloedlijn als enige ggk zoon van Chakotay.

Foto op de ICS site is niet echt representatief voor hem. Maar als je in mn berichten zoekt staan er veel betere van hem. Kan ze nu niet zelf plaatsen.....zit op mn mobiel en weet niet hoe ik ze dan kan plaatsen :o

Verder ben zo thuis in de ICS hengsten......wat me te binnen schiet is te groot of staan in België......

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 14:32

Lotte bedankt voor je uitgebreide antwoord. Even boven aan je lijstje begin ik.

- Haar hoofd is een punt die ik zelf ook genoteerd heb vind het haar onwijs goed staan en klopt in verhouding, maar ik wil het inderdaad verfijnen.
- Haar hals kan vertekenen ze is geboren met een soort van rare kwab eronder wat nooit is wel getrokken denk niet dat dit iets genetisch is. Haar schouder vind ik zelf persoonlijk juist heel mooi en ze beweegt echt ruim en heel mooi ik ben niet op zoek naar een dressuur topper dus strekken en zweven hoeven mij er ook niet perce ingefokt te worden. Ik vind haar schouder dus juist mooi rastypisch niet te steil niet te schuin.
- Ik heb de foto's zelf ook nog een keer bekeken maar de neiging naar lange rug zie ik echt niet? Want haar rug is onwijs kort voor een merrie, krijg er in lengte geen fatsoenlijk zadel op (breedte ook niet). Rug hoeft ook niet langer maar hoeft ook niet heel veel korter moet wel leuk blijven :') Maar ben het wel met je eens om geen hengst met een lange rug te zoeken vind ik persoonlijk ook niet mooi en een hengst heeft minder ruimte nodig gezien die niks hoeft te baren dus de hengst mag wel korter in de rug zijn.
- Week gekoot zal ze inderdaad wel iets zijn maar helemaal recht op de benen vind ik persoonlijk niet mooi. Des al niet te min wil ik er een hengst op met correcte been stand.
- Puntje over de schoft snap ik niet helemaal wat je bedoeld met hoog?
Licht beenwerk is absoluut geen sprake van ik wil daar ook niet op inleveren dus moet een hengst met minstens even zware benen of dus zwaarder, lichter wil ik er niet op zetten.

Erynn is als 2 jarige gekeurd en had voor alle punten een 9 op karakter na daarvoor had ze een 10, ze waren verbaasd dat ze pas twee was inverband met hoe breed en ver ontwikkeld ze was en het zware beenwerk.

Peanut colt en cadburry (chocolate colt) staan allebei ook zeker op mijn lijst!

Caira Forrest zou mooi passen maar daar zit Thunder achter en die bloedlijn wil ik niet.

Bij deze de foto van Iris en Erynn:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=5477DC60

Shayla ik heb Bowen meerdere malen op de keuring gezien eerste keer vond ik hem nog niet ver genoeg ontwikkeld dus ik dacht dat is een laat bloeier. Vorig jaar heb ik hem weer gezien en ook in de lange lijnen het is een leuke beweger maar ik vind het een te fijne hengst (te licht zowel in lijf als benen). Begrijp mij niet verkeerd hoor zijn verhoudingen kloppen en het is een mooie hengst maar ik vind hem niet geschikt voor mijn merrie.

Hengsten van ICS - Belgie is niet erg want ook peanut colt is gekeurd bij belgie en niet Nederland maar toch staat hij in Nederland. Zolang ze in Nederland gevestigd zijn maakt het mij niet uit of ze ICS-ltd, ICS-Belgie of ICS-Nederland zijn

Lotte: Kashmir op een foto gezien maar ik zag vooral een hoop haar kon zijn bouw niet beoordelen behalve de voorkant van wat ik zag en dat zag er toch ook wat aan de fijne kant uit. Maar daar kan ik naast zitten mocht je foto's hebben waar zijn bouw zichtbaar is mag je ze hier plaatsen

Nog meer hengsten suggesties?

Hengsten die genoemd zijn en op mijn eigen lijst al stonden:
*Peanut Colt --> http://i59.tinypic.com/2yjocg7.jpg
* Cadburry --> https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 0490_n.jpg
* Janesho (wil hem in het echt bekijken maar vind hem wel erg groot) --> https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 189e4e200c
* Snicker (Ik heb daar geen recente foto's van alleen een veulen foto) --> https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 25cfb93eb0

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:55

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 02:15

Jayney schreef:
Shayla ik heb Bowen meerdere malen op de keuring gezien eerste keer vond ik hem nog niet ver genoeg ontwikkeld dus ik dacht dat is een laat bloeier. Vorig jaar heb ik hem weer gezien en ook in de lange lijnen het is een leuke beweger maar ik vind het een te fijne hengst (te licht zowel in lijf als benen). Begrijp mij niet verkeerd hoor zijn verhoudingen kloppen en het is een mooie hengst maar ik vind hem niet geschikt voor mijn merrie.

Maakt niet uit hoor :D Hoor graag wat mensen van hem denken.:D En hij is nou eenmaal niet de breedste ( ik zou wel gek zijn als ik zou zeggen dat hij het wel is ;) ) Laat bloeier is hij zeker..... Hij blijft nog steeds uitdijen momenteel...... Maar heel grof zal hij nooit worden.

Vond het zelf vrij lastig om de maat van Erynn in te schatten vanaf de foto. Vandaar dat ik ook reageerde ;) Gezien je eisen lijstje dag ik laat ik hem er eens in gooien. ;)

Janesho kwam bij mij ook in m'n gedachten op, maar heb ik niet genoemd vanwege de maat..... Het is een goede beweger, mooi grof ook en zeker ook uniek qua bloedlijn. ;) Alleen ik denk niet dat je met hem het hoofd gaat verfijnen ;)

En ik kan er op een z'n naam niet komen....... Vrij witte, prachtig dier.... Maar staat volgens mij in België.......
Was afgelopen hengstenkeuring ook aanwezig......

Ik ga nog even verder brainstormen :D

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 06:41

denk dat je stonewal norbert bedoelt san, hebben dr nog ff staan kwijlen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:16

Ja ! Die ! Heel mooi zwaar maar toch verfijnd paardje vond ik dat :j

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:44

Dat was de papa van Kendira (Dorina x Norbert), San ;)