Even een dilemma waar ik de laatste tijd mee zit. Het gaat om het volgende (beetje lang verhaal) Op de stal waar ik sta heb je de mogelijkheid om in een groepswei te staan, met twee paarden of alleen. Bij alle weides geldt wel dat de paarden omringd zijn door andere paarden; alleen zit er een draadje tussen.
Ik heb altijd een twee paards weide gehad. Alleen, toen mijn tinkertje arriveerde nog geen weidemaatje voor hem. Mijn zus zou ook komen met haar paard dus de bedoeling was dat zij bij elkaar zouden komen te staan. Helaas werd dat uitgesteld waarna ik op zoek ging naar een ander maatje. Echter...zeer moeilijk te vinden,. De meeste mensen hier hadden al een weimaatje, wilden hun paard alleen laten staan, of maar tot 2 uur buiten.
In de lente werden de weides tijdelijk omgegooid wegens werk aan een buitenbak. (oa mijn weide werd gebruikt om grond op kwijt te kunnen). Ik raakte een twee paards wede kwijt (redelijk groot) en kwam samen met nog wat andere mensen op mini weitjes terecht ) als noodoplossing (twee paards weide gewoon door midden gedeeld).
Dit zou maar kort duren, maar helaas liep eea erg uit, waardoor we nu nog zo staan en de verwachting is pas over een half jaar de oudes (grotere) weides weer terug krijgen.
Resultaat, weide is erg klein en bijna volledig kaalgevreten waardoor mijn paard zich erg verveeld. Kan wel spelen, maar zit een touwtje tussen en de andere paarden gaan sowieso vroeger naar binnen waardoor hij een aantal uren alleen staat. Daar kan hij wel tegen. maar ik merk aan hem dat hij het toch niet leuk vindt.
Mijn zus, die ondertussen wel al gearriveerd was en tijdelijk op de groepsweide was gaan staan, wil bij nader inzien daar nu ook blijven staan. Resultaat...niemand die ik bij Bailey kan zetten op de twee paards weide over 6 maanden. Nu kan ik weer verder gaan zoeken naar een nieuwe weidemaatje, maar dat wordt dus moeilijk.
Dilemma:
Toch ook op de groeps (ruinen)weide zetten of verder gaan zoeken????
Voordeel ruinenweide:
- Nu staat hij op een miniweitje waar niks meer op staat (zich een beetje te vervelen soms), dan op 1,5 hectare met redelijk wat gras en weidemaatjes waarmee hij kan spelen.
- Een aantal paarden staan 24 uur buiten op deze weide dus ik hoef nooit te vrezen dat hij alleen buiten staat (en me hierover op mijn werk zorgen te maken)
Nadeel:
- Het is een tinker en hij is, ondanks de huidige schrale weide al een beetje te dik. Ik wil hem zo lang mogelijk buiten laten staan (meestal zo'n 12 uur per dan, soms 24 uur), maar ben erg bang dat hij op de ruinenweide gigantisch gaat bijkomen (is geen schrale maar een normale weide qua hoeveelheid gras). Vooral voor de lente vrees ik. Meer binnen zetten wil ik niet....
- Op de ruinenweide staan een aantal paarden met ijzers achter die soms echte bullebakken kunnen zijn; dus meer blessurerisico's (echter; de wei is wel zo groot dat ze makkelijk weg kunnen)
- De groep is niet altijd stabiel omdat het een aantal keren per jaar voorkomt dat er paarden bij of weggaan (dus meer onrust in de groep)
Wat zouden jullie doen en waarom??? Geduld hebben nog 6 maanden en hopen dat je een weidemaatje vindt of op de ruinenweide zetten???
Heeel erg bedankt voor het lezen van dit lange relaas