shetlander laten keuren zonder veulenboekregistratie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zmone

shetlander laten keuren zonder veulenboekregistratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 13:30

Beste Bokkers,
Onlangs heb ik een zeven jaar oude Shetlander cadeau gekregen. Het is een prachtig beestje en het lijkt me leuk om met hem naar keuringen te gaan. Helaas kwam hij zonder papieren. Hij is dan ook niet opgenomen in het veulenboek. Ik heb hem zelf laten chippen en een paspoort aangevraagd. Is er een mogelijkheid hem toch te laten keuren/inspecteren voor stamboekopname?
Groetjes

Eske_B

Re: shetlander laten keuren zonder veulenboekregistratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:33

Als de ouders niet bekend zijn, kan hij geloof ik niet worden opgenomen in het stamboek :).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:38

Nee. Het NSPS neemt (gelukkig!) alleen pony's aan met 100% NSPS afstamming. Dus incl. stamboekpapier waar beide ouders op vermeldt staan.

Keuringen zijn leuk maar brengen ook nog eens veel kosten met zich mee.

zmone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 08:51

Ik begrijp het. Geen keuringen voor mijn "bastaard"shet. Bedankt voor de uitleg!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:30

Nope..... gezien het overschot aan (papierloze) shetten is dat hard maar waar. Het is niet voor niets dat ze vaak gratis worden aangeboden.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:17

Er zijn wel dorpskeuringen waar je gewoon aan mee kan doen hoor.

Ik heb ook een mini met onbekende afstamming en die kon gewoon in het Nmprs stamboek worden ingeschreven 5 jaar geleden. Ik ben twee keer naar de keuring geweest met haar en ze kreeg twee keer een 2de premie en is zelfs stamboek opgenomen (inclusief veterinaire keuring).
Maar ik ben nu niet meer actief bij dit stamboek dus of dit nog allemaal kan met een mini met onbekende afstamming weet ik niet. Je zou eens kunnen informeren, vroeger kon je er terecht met elk paardje onder de 1,06.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:49

Aangezien ts spreekt over een 'hij', neem ik aan dat het om een hengst of ruin gaat. Ik weet niet hoe het met de ruinen zit, maar hengsten konden 5 jaar geleden ook al niet bij het NMPRS ingeschreven worden als beide ouders onbekend waren. Norm was destijds 1 ouder op papier.
Maar ook ik zit al jaren niet meer bij het NMPRS, dus ik weet ook niet hoe het nu is.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:18

Met een merrie kun je bij het NMPRS gewoon naar de keuring. Ben dit jaar ook met een stamboomloze gegaan. Hengsten kan niet.. Ruinen weet ik zelf niet. Wel heeft het nmprs leuke show waar je aan mee kunt doen als je paardje maar onder de 1.06 is.