Heeft oldenburger een stamboek ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maybritt90

Heeft oldenburger een stamboek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 22:01

Bijna 5 maanden heb ik een oldenburger merrie uit 2008 en ik vroeg aan de vorige eigenaren of ik het stamboek nog mocht i.v.m. op mijn naam zetten van haar, maar zij gaven aan dat zover zij wisten de Oldenburger geen stamboek heeft.

Weet iemand of dit klopt en of ik haar dan op een andere manier op mijn naam kan zetten ?

quadripes

Re: Heeft oldenburger een stamboek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:02

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:03

is gewoon een stamboek :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:05

Oldenburger geen stamboek _O- made my day
Goede grap van die oud eigenaren

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 22:07

quadripes schreef:
website van het Oldenburger stamboek:

http://oldenburger-pferde.net/

Daar heb ik op gekeken, maar werd ik niet veel wijzer. Mijn duits is dan ook niet goed.

Nu mijn volgende vraag, er is dus een stamboek, maar die hebben zij dus ook niet, kan je daar nog aan komen ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:10

De merrie heeft geen papieren, alleen een paspoort dus?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:10

Zou je het stamboek eens moeten aanschrijven, Overigens onderin de homepage zijn vlagicoontjes; ned vlag zit er ook bij dus je kan het dan in het ned lezen.
Je zal neem ik aan naar een keuring van het stamboek moeten voor opname, maar daar kan het stamboek je meer over vertellen. Moeten wel de beide ouders bekend zijn.

hebben vorige eigenaren het paard zelf gefokt en nooit voor opname opgegeven....of hebben zij bij aankoop nooit de moeite genomen paard op hun naam te zetten en heeft fokker de merrie uit het stamboek laten schrijven om het dier niet langer op zijn/haar naam te hebben?

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 22:37

Ja heb een paspoort met stamboom tot weet ik hoeveel overgrootouders, dus dat is allemaal bekend, heb bij de koop alleen het paspoort gekregen.
Naderhand nog gevraagd om stamboek papier maar die hadden zij dus ook niet.

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 22:42

xxCYNNxx schreef:
Zou je het stamboek eens moeten aanschrijven, Overigens onderin de homepage zijn vlagicoontjes; ned vlag zit er ook bij dus je kan het dan in het ned lezen.
Je zal neem ik aan naar een keuring van het stamboek moeten voor opname, maar daar kan het stamboek je meer over vertellen. Moeten wel de beide ouders bekend zijn.

hebben vorige eigenaren het paard zelf gefokt en nooit voor opname opgegeven....of hebben zij bij aankoop nooit de moeite genomen paard op hun naam te zetten en heeft fokker de merrie uit het stamboek laten schrijven om het dier niet langer op zijn/haar naam te hebben?

Dat is een goede vraag. Vorige eigenaren hebben een paard geruild voor 2 veulens, oa zij.
Toen ik dus vroeg om de stamboek kreeg ik als antwoord: "Naar mijn weten heeft oldenburg geen stamboek papieren, tenminste nooit gehad bij haar en ook niet bij het andere paard."
Dus dan neem ik aan dat ze er ook niet zelf naar hebben gevraagd, aangezien ze het niet wisten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:06

Weet je wie de fokker is dan? Want dan zou je daar eens kunnen informeren. En als ze idd nooit is opgenomen in het stamboek (bv omdat ze nooit is opgegeven daar) kan de fokker je misschien helpen met opname in het stamboek. Als je dat wil uiteraard. Fokker zal toch, als het goed is, beter weten hoe je zo'n opname moet aanpakken en zou je dus met die info een heel eind op weg kunnen helpen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 06:33

Inderdaad best grappig dat ze zeggen dat Oldenburg geen stamboek heeft. :') Oldenburg heeft zelfs 2 stamboeken. Het gewone Oldenburgse stamboek en het stamboek voor hun springpaarden afdeling SO. :) Verder is het een van de meest toonaangevende stamboeken in de sport. :D

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 06:46

is het een Nederlandse of Duitse Passport? Meeste Duitse paarden hebben ook een Lebensnummer die niet het zelfde moet zijn als de chipnr...als de ouders en grootouders + Lebensnummer bekend zijn, gewoon contact opnemen met t stamboek. dan kun je duplicaat aanvragen ook al is ze alleen in het veulenregister

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:58

Bij het Oldenburger verband(het Oldenburger stamboek) spreken ze vast wel Engels.
Als je ze belt kunnen ze je vast wel helpen om aan een nieuw stamboekpapier te komen.(mits het paard Oldenburgs geregistreerd)
Weet overigens niet of bij het Oldenburger verband je dan een apart papier krijgt of dat het paspoort tevens het stamboek registratie papier is.
Bij het KWPN is dat apart.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:35

Bij het NRPS is dat tegenwoordig ook apart. Heel in het begin van het paspoort niet maar nu weer wel. Ik denk dat dat in andere ook wel zo zal zijn.

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:05

Allen dank, ik ga even rond bellen, proberen het stamboekpapier te krijgen en zal als ik meer weet hier weer een bericht posten.

Als andere nog tips of suggesties horen, dan hoor ik dat graag.