Je bent nogal voorbarig met een mogelijk hengstenkeuze, 't is een jaarling, nog compleet uit verhouding, bouw en exterieur en bijbehorende verbeterpunten zijn dan lastig te bepalen. Wanneer zou voor jou 'de tijd daar zijn' dan, om met haar een veulentje te fokken, qua leeftijd?
Daarnaast mis ik eigenlijk het allerbelangrijkste; haar afstamming. Of is dit een papierloze merrie?
Ilona_Ubique schreef:Omdat wij toch graag een veulen willen fokken van onze shetland jaarling (als de tijd daar is)
hengst gaat waarschijnlijk voor de verkoop.
voorouders etc weet ik niet kan ik navragen en wil dit ook nog doen,
'Haar dekken met een Welsh a hengst is ook zeker een leuke en vooral goeie combi, alleen moet ze er niet te klein.
reactie's zoals waarom fokken er zijn al genoeg shetlanders, heb ik niks aan. de bedoeling is ook hier een leuk veulen van te fokken,
zelf vind ik haar lichte bouw en haar smalle hoofdje wel mooi,
Als je haar ouders niet weet maar moet 'navragen', dan heeft ze dus geen stamboekpapier, dus papierloos. Je geeft vervolgens zelf aan dat je niets hebt aan reacties als 'waarom fokken met een shet'. Ben je dan echt zo eigenwijs, of....? juist de reden 'ik vind het leuk om een veulentje te fokken uit mijn shetmerrie' heeft gezorgd voor het énorme overschot aan shetpony's. Kijk eens op de boktmarkt en marktplaats, of ga eens naar een paardenmarkt. Trosjes (gratis!) shetten te over.
Serieuze fokkers laten tegenwoordig vaker hun goed geprimeerde stamboekshetten leeg, omdat ze de veulens gewoon niet kwijt kunnen.
Een merrie wil je misschien houden, een hengst voor de verkoop. Wie zit er eerlijk gezegd nog te wachten op weer een shetlandhengstveulentje? Misschien nog wel papierloos ook?
Je spreekt over 'een leuke en vooral goede combi' als je haar door een welsh hengst zou laten dekken. Waarom zou dat een 'goede combi' zijn? Fokken doe je niet 'voor de leuk', het moet iets toevoegen, je zet wel iets op de wereld (waarvan je al bijna zeker kan zijn dat het veulen een onzekere toekomst tegemoet gaat). Wat voegt 'een welsh' toe aan jou pony? En dan, dan heb je een kruising shet x welsh. Die wordt én niet bij het shetstamboek aangenomen (als merrie al stamboekpapier heeft) én niet bij het welsh stamboek, in ieder geval niet de Welsh Mountain sectie a.
Je spreekt over luxe smalle voorbeentjes en luxe koppie. Ik zie eerlijk gezegd nog jaarlingerbeentjes en een jaarlingerhoofdje, met andere woorden; ik zie er niet zoveel aan qua luxe.