Hengsten keuze bonte merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustHorses

Hengsten keuze bonte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 18:05

Omdat wij toch graag een veulen willen fokken van onze shetland jaarling (als de tijd daar is)
Sissy is een vosbonte merrie, een heel smal pony'tje, heeft luxe goeie en mooi buigzaam voorbeen,
is momenteel 90 cm.
Sissy zelf zal erg geschikt zijn voor de sulky door haar mooie en nette gangen, het veulen als het een merrie is zal blijven, hengst gaat waarschijnlijk voor de verkoop.
Sissy haar moeder was pikzwart en haar vader vosbont, voorouders etc weet ik niet kan ik navragen en wil dit ook nog doen, zelf vind ik zwartbont of zwart een leuke combi dan is de kans op zwartbont aardig groot en daar gaat mijn voorkeur ook naar een zwartbont veulen
'Haar dekken met een Welsh a hengst is ook zeker een leuke en vooral goeie combi, alleen moet ze er niet te klein.

Verbeter punten mogen zeker genoemd worden, reactie's zoals waarom fokken er zijn al genoeg shetlanders, heb ik niks aan. de bedoeling is ook hier een leuk veulen van te fokken,
zelf vind ik haar lichte bouw en haar smalle hoofdje wel mooi, zoals ik zal verbeter punten heb ik wat aan en mogen ook zeker genoemd worden

Sissy zelf
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8MO4NB63.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-JI3Z7EET.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-48CX4SWS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-CHJ4AZGH.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 18-08-14 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Nicole288

Re: Hengsten keuze bonte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:49

Het fokken met een shet en de combi's die je goed kunt maken, lijkt mij meer een vraag die ze op SMP goed kunnen beantwoorden. Ik zal je topic daar naartoe verplaatsen.

EHK -> SMP

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 18:58

Dankje wel!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:45

Je bent nogal voorbarig met een mogelijk hengstenkeuze, 't is een jaarling, nog compleet uit verhouding, bouw en exterieur en bijbehorende verbeterpunten zijn dan lastig te bepalen. Wanneer zou voor jou 'de tijd daar zijn' dan, om met haar een veulentje te fokken, qua leeftijd?

Daarnaast mis ik eigenlijk het allerbelangrijkste; haar afstamming. Of is dit een papierloze merrie?
Ilona_Ubique schreef:
Omdat wij toch graag een veulen willen fokken van onze shetland jaarling (als de tijd daar is)
hengst gaat waarschijnlijk voor de verkoop.
voorouders etc weet ik niet kan ik navragen en wil dit ook nog doen,
'Haar dekken met een Welsh a hengst is ook zeker een leuke en vooral goeie combi, alleen moet ze er niet te klein.

reactie's zoals waarom fokken er zijn al genoeg shetlanders, heb ik niks aan. de bedoeling is ook hier een leuk veulen van te fokken,
zelf vind ik haar lichte bouw en haar smalle hoofdje wel mooi,

Als je haar ouders niet weet maar moet 'navragen', dan heeft ze dus geen stamboekpapier, dus papierloos. Je geeft vervolgens zelf aan dat je niets hebt aan reacties als 'waarom fokken met een shet'. Ben je dan echt zo eigenwijs, of....? juist de reden 'ik vind het leuk om een veulentje te fokken uit mijn shetmerrie' heeft gezorgd voor het énorme overschot aan shetpony's. Kijk eens op de boktmarkt en marktplaats, of ga eens naar een paardenmarkt. Trosjes (gratis!) shetten te over.
Serieuze fokkers laten tegenwoordig vaker hun goed geprimeerde stamboekshetten leeg, omdat ze de veulens gewoon niet kwijt kunnen.

Een merrie wil je misschien houden, een hengst voor de verkoop. Wie zit er eerlijk gezegd nog te wachten op weer een shetlandhengstveulentje? Misschien nog wel papierloos ook?

Je spreekt over 'een leuke en vooral goede combi' als je haar door een welsh hengst zou laten dekken. Waarom zou dat een 'goede combi' zijn? Fokken doe je niet 'voor de leuk', het moet iets toevoegen, je zet wel iets op de wereld (waarvan je al bijna zeker kan zijn dat het veulen een onzekere toekomst tegemoet gaat). Wat voegt 'een welsh' toe aan jou pony? En dan, dan heb je een kruising shet x welsh. Die wordt én niet bij het shetstamboek aangenomen (als merrie al stamboekpapier heeft) én niet bij het welsh stamboek, in ieder geval niet de Welsh Mountain sectie a.

Je spreekt over luxe smalle voorbeentjes en luxe koppie. Ik zie eerlijk gezegd nog jaarlingerbeentjes en een jaarlingerhoofdje, met andere woorden; ik zie er niet zoveel aan qua luxe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:51

http://www.bokt.nl/markt/search?f[0]=field_ad_category%3A1&f[1]=field_ad_horse_race%3A96

Ik weet niet of je dit kunt zien, maar er staat alleen al op de boktmarkt zo'n 163 shetlanders te koop, veelal jongere diertjes. Ik hoop dat je nog eens goed gaat nadenken en niet enkel voor de leuk gaat fokken.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:00

Er staat niet voor niets als de tijd daar is

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:01

Laat maar zitten dig bewijst bokt maar weer is. hier heb ik niks aan

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:02

Kan je nu nog niks over zeggen. Je weet niet wat het hengsten aanbod over minimaal twee jaar is

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:14

Shet x Welsh kan heel leuk uitpakken. Maar eerst maar eens zien hoe de merrie uitgroeid. T is een jaarling...

Edit: reactie ts is weg :?

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:19

Er is iets mis gegaan.
Het topic kan ook gesloten worden omdat het nu geen nut of omdat ze nog jaarling is, ik was benieuwd wat bokt een leuke hengst vond voor onze merrie

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:26

Ilona_Ubique schreef:
Laat maar zitten dig bewijst bokt maar weer is. hier heb ik niks aan

Sorry, maar hier wordt ík nou een beetje moe van. Er wordt hier heel normaal en met alle respect gereageerd. Alleen passen de antwoorden misschien toevallig niet in jou straatje. En dan is het meteen weer 'kijk, nu zie je weer hoe 'bokt' is'.

Nee, zo werkt het niet. Jij vraagt om advies. Dat krijg je, o.a. van mij, onderbouwd en beargumenteerd en wel. Ik zeg niet 'niet mee fokken want'. Ik stel je ook kritische vragen die jij jezelf hoort af te vragen, als 'fokker'.

Wat wil je dan? 'ja leuk joh veulentje fokken, leuk zo'n pretveulen, hélemaal leuk'? Heb je daar concreet wat aan?

In iedere zin van jou komt het woordje 'leuk' wel minstens één keer voor. shet x welsh is 'leuk voor kinderen'. Wie zegt dat? Is dat ras-afhankelijk? De meeste kleine pony rassen zijn erg slim en daarom ook zeker niet altijd geschikt voor kinderen. Ook niet iedere pony is qua karakter geschikt voor kids. Waarom zou een shet x welsh wel geschikt zijn voor kinderen en een volle welsh met stamboekpapieren niet? Of een volle shet met stamboekpapieren niet?

Jij denkt nu aan verkopen, misschien. Prima, maar neem dan ook je verantwoordelijkheid en vraag je af welke toekomst zo'n veulen staat te wachten. Zie jij het niet als jou taak als 'fokker' om te zorgen dat zo'n diertje de beste kans heeft op de beste toekomst?

Al deze 'fokkers'/'ik-wil-een-pretveulentje-want-het-is-zo-leuk'-mensen/vermeerderaars dachten vast ook dat het heel leuk was, zo'n veulen.
Afbeelding

We kunnen straks ons hart weer ophalen met de Zuidlaarder Paardenmarkt, met ieder jaar weer meer shetten, die je vaak aan de straatstenen niet kwijtraakt.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 18-08-14 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:27

Ilona_Ubique schreef:
Er is iets mis gegaan.
Het topic kan ook gesloten worden omdat het nu geen nut of omdat ze nog jaarling is, ik was benieuwd wat bokt een leuke hengst vond voor onze merrie

maar wat is nou haar afstamming? je wil advies en er worden vragen gesteld maar antwoord van jou kant blijft uit?

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 06:16

Die heeft ze niet, maar waarom zal een shet met stamboek papieren een betere rijpony zijn dan een shet zonder papieren, ik ben het met je eens er zijn al veel shetlanders, het is niet alleen voor de leuk, het veulen moet een doel hebbben dat iemand er later wat aan heeft een menpony of rijpony, ik zie het zeker als taak dat het veulen later een goeie toekomst krijgt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 06:31

Begin dan met een medische keuring van de merrie en DNA test op dragee van dwerg groei gen. Dan kun je op die manier al het een en andere te weren komen over mogelijke genetische afwijkingen. Een dwerg is niet altijd een goede gebruikspony en een dier met over of onderbeet met je ook niet willen fokken. Dan het beenwerk, hoe functioneel zijn kromme benen in het werk? Met die gegeven en met hoe ze eruit ziet op moment van willen dekken ga je hengsten bezoeken, foto's zijn leuk maar lang niet allemaal zoals de hengst is. Kijk naar elk punt in de bouw van hengst en merrie. Wat matcht wat niet. Daarna beweging en karakter. En als laatste mocht je de luxe hebben te kunnen kiezen de kleur. Aan deze merrie zal waarschijnlijk een hoop te verbeteren zijn. Ze is nu in iedergeval achter nog behoorlijk slap. Ook het Voorbeen vind ik er niet mooi onder staan.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 06:52

Ze is ook nog een jaarling, er wordt ook pas mee gefokt als ze 3 is
De merrie heeft geen onderbeet, voorbenen of ze slap zijn kan ik denk ik niks over zeggen door haar leeftijd.

De bedoeling is wel de merrie te verbeteren, alleen ik denk dat een welsh hengst te groot is?
Sissy heeft een braaf karakter, schrikt nergens van kinderen lopen er zo mee weg

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:02

lailapri schreef:
Begin dan met een medische keuring van de merrie en DNA test op dragee van dwerg groei gen. Dan kun je op die manier al het een en andere te weren komen over mogelijke genetische afwijkingen. Een dwerg is niet altijd een goede gebruikspony en een dier met over of onderbeet met je ook niet willen fokken. Dan het beenwerk, hoe functioneel zijn kromme benen in het werk? Met die gegeven en met hoe ze eruit ziet op moment van willen dekken ga je hengsten bezoeken, foto's zijn leuk maar lang niet allemaal zoals de hengst is. Kijk naar elk punt in de bouw van hengst en merrie. Wat matcht wat niet. Daarna beweging en karakter. En als laatste mocht je de luxe hebben te kunnen kiezen de kleur. Aan deze merrie zal waarschijnlijk een hoop te verbeteren zijn. Ze is nu in iedergeval achter nog behoorlijk slap. Ook het Voorbeen vind ik er niet mooi onder staan.

Heeft ze naar jou idee kromme benen?
Dat ze nog erg slap is in bijvoorbeeld de achterhand (vindt ik trouwens knap te zeggen van een paar foto's) is niet zo gek gezien het hier een jaarling betreft.

TS de kans op een zwartbonte is niet zo groot ondanks dat ze een zwarte moeder heeft.
Maar als je echt een zwart bonte wil kan je toch beter een zwart bonte kopen.
Dan weet je het geslacht en de kleur. En zoals er al gezegd werd er zijn er zo veel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:38

ja ts vraagt toch ook nu advies aan de hand van deze foto's?
Voorbenen vind ik er niet zo mooi onder staan op deze foto's, achter is ze slap voor iedereen alles door elkaar gaat halen. de haken achter zoeken bijna steun tegen elkaar. voor heeft ze bijna geen borst en lijken de hoeven naar buiten gedraaid te staan. Ik zou daar ter zijner tijd toch nog eens goed naar kijken. dingen kunnen bijtrekken bij jonge dieren maar ook juist verergeren.

ponyparadijs, jij zou als geen ander moeten weten dat dingen een moment opname kunnen zijn net als op een keuring, maar dat neemt niet weg dat ik tot deze conclusie kom aan de hand van deze foto's. dan had ts andere foto's moeten plaatsen waar ze pony er goed op had gezet. op een keuring zeggen ze ook niet, ja thuis zal die het wel anders doen dus ik plaats je eerste. je kijkt naar het dier wat je dan ziet en dat doe ik nu ook.

ts er is al meerdere malen aangegeven dat het erg lastig is met een jaarling, ik kan ook niet in een glazen bol kijken maar zie wel een pony, een eigenaar en de reactie op het forum voor me waarna ik alleen maar kan denken laat aub eerst de dierenarts diertje medisch keuren. en dan niet alleen een overbeet maar ook de kiezen, het hart, de longen, de benen, evt. de ogen. Lijkt me allemaal handig dat dat goed is bij een gebruiksdier, zeker als je dan ook nog bewust een papierloze merrie gaat dekken waarbij je aan de hand van de afstamming niet kan bepalen of er nadelige eigenschappen in de lijnen zitten en dus evt. ook in de merrie. Ik heb mijn papierloze merrie destijds ook eerst laten voelen en luisteren en ook nu met 3 eerst naar de tandarts en dierenarts en aan de hand daarvan dekken. waarom zou je een merrie met een slecht gebit kruizen met een hengst met een slecht gebit. die dieren zouden het in de natuur ook niet overleven en kunnen er alleen maar last van hebben met rijden. als ik het wat ruimer heb wil ik ze een voor een ook rontgen laten keuren. ik let er bij de hengsten nu ook steeds meer op. aldoende leert men en ook ik heb bij de buurman mogen zien hoe elke nakomeling van zijn kromme hengst ook kromme pootjes had en dezelfde gekke deuk in het hoofd waar gewoon een stuk bot mist...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:06

TS is minderjarig; op haar verzoek is het topic gesloten.