Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

,maar ik denk dat het zoiets is als NMK kampioen. Misschien een goed idee om je licht eens op te steken bij het SWB over deze merrie. Imke15 schreef:Hallo allemaal,
Ik werk op een zorgboerderij waar we in het bezit zijn van een leuke merrie.
Dit jaar is het idee opgekomen om met haar te gaan fokken. Het zijn alleen niet hele ervaren paardenmensen en ik ga straks studeren en heb niet veel ervaring met veulens en het fokken hiervan.
Zouden jullie ons kunnen helpen aan informatie over hoeveel tijd en geld er gaat zitten in het fokken en niet onbelangrijk het opvoeden van een veulen. Dit laatste zal naar verwachting vooral op mijn schouders komen gezien de ervaring van de mensen zelf. Ik heb zelf veel ervaring met paarden en ook wel met jonge paarden en veulens, maar die laatste 2 voornamelijk bij andere en niet het zelf opvoeden ervan.
Ook eventuele suggesties voor hengsten of waar ik aan informatie over goede hengsten voor onze merrie kan komen zijn uiteraard welkom.
afstamming: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/208887
het gaat er voornamelijk om dat we een goed beeld krijgen van wat er allemaal bij het fokken van een veulen komt kijken. Zo dat we een wel overwogen beslissing kunnen maken om komend seizoen te gaan fokken of niet.
Als jullie verder nog info nodig hebben om ons verder helpen dan hoor ik het graag.
Imke15 schreef:.
safina: We hebben dan de merrie en twee shetlanders. Denk dat het beter is het veulen dan in de opfok te doen of niet? Vanaf welke leeftijd gaan ze meestal naar de opfok??
Imke15 schreef:Ik heb ze ook gezegt dat we er vanuit moeten gaan dat de eerste 7 jaar het paard sowieso niet geschikt zal zijn als zorgpaard en dat het daarna ook nog maar de vraag zal zijn. Maar zal het idd even ter sprake brengen.
Verder bedankt voor de link heb het ff gelezen en daar heb ik zeker wat aan. Dankjewel
de merrie is nu 14 en heeft voor zover bekend niet eerder veulens gehad. Weet van een vriendin dat het nog wel kan op die leeftijd. Maar wil dat sowieso eerst met de dierenarts bespreken of dat in dit geval ook geld. En ja laat beginnen brengt extra risico mee, daar ben ik me van bewust.
Had als hengst misschien Dream Boy of Govenor in gedachten. http://www.wbrinkman.nl/index.php?optio ... &Itemid=23 Wat denken jullie hiervan. Of heeft iemand een andere suggestie. Er zijn zoveel hengsten dus suggesties zijn zeker welkom. Er mag alleen echt geen Donnerhall inzitten want die zit al in der bloedlijn.
Verder wil ik iedereen alvast bedanken voor de antwoorden. Heb er echt wat aan.